PERSBERICHT - 2003-06-26

Airport St. Gallen Altenrhein, de Oad Groep en Reggeborgh Beheer hebben vandaag bekend gemaakt definitief de nieuwe eigenaren te zijn van Enschede Airport Twente B.V. (EAT). Gezamenlijk verkrijgen ze 80% van de aandelen, plus een optie om in 2007 de resterende 20% van de aandelen te kopen. Deze 20% blijft tot 2007 in handen van de Stichting Beheer Enschede Airport. Het nieuwe management zal geleverd worden door Airport St. Gallen Altenrhein.

Een aantal jaren geleden heeft de Rijksoverheid besloten dat regionale luchthavens in Nederland met ingang van 1 januari 2002 geprivatiseerd dienen te worden en niet langer gesubsidieerd zowel met betrekking tot de exploitatietekorten als de noodzakelijke investeringen (Nota Regionale Luchthavens; Nota Relus). EAT heeft vervolgens met de Staat afspraken gemaakt over de beëindiging van deze subsidierelatie om zich te transformeren tot een volledig zelfstandige onderneming.

Eind vorige maand al bereikten de drie partijen overeenstemming over de privatisering van EAT, nadat na precies een jaar lang overleg en onderhandelingen met (toe-) leveranciers, klanten en verschillende Ministeries de voorwaarden voor een succesvolle doorstart waren gerealiseerd. Het tekenen van de definitieve contracten, op 26 juni op het vliegveld, is daarbij een formele bekrachtiging van de gemaakte afspraken.

De recente berichten over een mogelijke sluiting van de luchtmachtbasis Twenthe kwam ook voor de investeerders als een verrassing. Tot vorige week zijn er zeer constructieve en afrondende gesprekken geweest met het Ministerie van Defensie over een verlenging van de samenwerking tot en met 2015. Zowel de investeerders als EAT zelf hebben tot op heden geen andere berichten van de Koninklijke Luchtmacht dan wel Defensie gehoord en gaan er dan ook van uit dat de huidige samenwerking gewoon wordt gecontinueerd. En dat de nieuwe participanten hun plannen gewoon kunnen doorzetten.

Reggeborgh en Oad nemen als grote regionale ondernemingen hun verantwoordelijkheid voor het openhouden van de luchthaven voor de regio. Oad wil daarnaast haar klanten een aantrekkelijk product vanuit de regio aanbieden. Deze willen dichtbij huis vertrekken, vanaf een vriendelijk en herkenbaar vliegveld, waarbij de bereikbaarheid (geen files) en goedkoop parkeren belangrijke items zijn. Precies dezelfde argumenten gelden ook voor de klanten van Airport St. Gallen Altenrhein. Ook deze laatste gelooft in de opkomst van regionale luchthavens. De groei in de luchtvaart (passagiers) zal de komende jaren met name plaatsvinden op de regionale luchthavens. Grote internationale luchthavens blijven hun functie vervullen als knooppunt van het intercontinentale luchtverkeer. Point-to-point verbindingen zullen echter meer en meer vanaf regionale vliegvelden plaatsvinden.

De nieuwe investeerders verwachten de groei van de komende jaren dan ook met name binnen het Europese chartersegment waarbinnen het vakantieverkeer een belangrijke plaats inneemt. Stap-voor-stap zal vanaf EAT een breder assortiment aangeboden worden aan de bestaande en trouwe klanten uit met name Oost- en Midden-Nederland. Daarnaast zal EAT een steeds aantrekkelijker alternatief worden voor mensen uit Midden-Nederland die hun vizier gaan richten op het oosten omdat ze niet in de file willen staan en kiezen voor goedkoop en makkelijk parkeren. Naast het passagiersvervoer is er inmiddels ook vanuit het bedrijfsleven in de regio belangstelling voor het bouwen van hangarruimte voor vliegtuigen en loodsruimte voor luchtvrachttransport- en distributie. Enschede Airport Twente is een bescheiden regionaal vliegveld maar zal voor zowel de mensen als voor het bedrijfsleven in de regio een steeds belangrijker rol kunnen en gaan spelen.