Terug Persbericht P-12; Zoetermeer, 26 juni 2003
Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07
Trend in de horeca:
Consument gaat voor gezond en veilig
De consument gaat steeds bewuster consumeren. Bijna een derde van de
consumenten zegt dat zijn of haar eetgewoonten de afgelopen jaren zijn
veranderd. De nadruk ligt momenteel op gezond, minder vet en
gemakkelijk eten. Hierdoor is er een voorkeur voor biologisch geteelde
producten met de nadruk op schoon en zuiver. Dit is één van de
gesignaleerde trends van de recent verschenen publicatie Kompas voor
Beleid Horeca 2004.
Verbreding kloof tussen goedkoop en luxe segment
Er ontstaat een grotere scheiding tussen luxe restaurants voor mensen
met een flink budget en die voor modale gezinnen. Voor beide groepen
geldt: puur koken zonder overbodige franje, maar de eerste groep koopt
gerechten met veel duurdere ingrediënten. De mogelijkheid tot
uitproberen van nieuwe gerechten en het gezond imago zorgen ervoor dat
de consument de afgelopen jaren meer koelverse producten verkoopt dan
fastfood-snacks.
Originele zakenlunches
Ook de wensen van de consument in de zakelijke markt zijn veranderd.
De zakenlunches moeten nu kort zijn met een snelle en originele
maaltijd. Lunchbesprekingen van driegangen zijn uit de mode. Om de
consumenten onderweg te bereiken is verbreding van afzetkanalen een
trend. Er treedt een verschuiving op van locaties "daar waar veel
mensen wonen" naar "daar waar veel mensen langskomen".
Kompas voor Beleid Horeca 2004
Het Kompas geeft een samenhangende visie op de voornaamste trends en
ontwikkelingen binnen de bedrijfstak. Het biedt informatie over de
belangrijkste ontwikkelingen binnen de bevolking, de samenleving, de
economie, de politiek en de techniek. Het Kompas maakt hierdoor kansen
voor beleidsmakers en horecaondernemers inzichtelijk en biedt een
handreiking voor het ontwikkelen van beleid.
Bedrijfschap Horeca en Catering