Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Persbericht P-12; Zoetermeer, 26 juni 2003 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07

Trend in de horeca:

Consument gaat voor gezond en veilig

De consument gaat steeds bewuster consumeren. Bijna een derde van de consumenten zegt dat zijn of haar eetgewoonten de afgelopen jaren zijn veranderd. De nadruk ligt momenteel op gezond, minder vet en gemakkelijk eten. Hierdoor is er een voorkeur voor biologisch geteelde producten met de nadruk op schoon en zuiver. Dit is één van de gesignaleerde trends van de recent verschenen publicatie Kompas voor Beleid Horeca 2004.

Verbreding kloof tussen goedkoop en luxe segment

Er ontstaat een grotere scheiding tussen luxe restaurants voor mensen met een flink budget en die voor modale gezinnen. Voor beide groepen geldt: puur koken zonder overbodige franje, maar de eerste groep koopt gerechten met veel duurdere ingrediënten. De mogelijkheid tot uitproberen van nieuwe gerechten en het gezond imago zorgen ervoor dat de consument de afgelopen jaren meer koelverse producten verkoopt dan fastfood-snacks.

Originele zakenlunches

Ook de wensen van de consument in de zakelijke markt zijn veranderd. De zakenlunches moeten nu kort zijn met een snelle en originele maaltijd. Lunchbesprekingen van driegangen zijn uit de mode. Om de consumenten onderweg te bereiken is verbreding van afzetkanalen een trend. Er treedt een verschuiving op van locaties "daar waar veel mensen wonen" naar "daar waar veel mensen langskomen".

Kompas voor Beleid Horeca 2004

Het Kompas geeft een samenhangende visie op de voornaamste trends en ontwikkelingen binnen de bedrijfstak. Het biedt informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de bevolking, de samenleving, de economie, de politiek en de techniek. Het Kompas maakt hierdoor kansen voor beleidsmakers en horecaondernemers inzichtelijk en biedt een handreiking voor het ontwikkelen van beleid.