26-6-2003
Beste EuroNCAP-score ooit voor Espace IV
De onafhankelijke organisatie EuroNCAP gaf de Espace IV de maximale
score van 5 sterren na de Laguna (2001), de Mégane en Vel Satis
(2002).
Met een totaal van 35.11 op 37 punten kreeg de Espace IV de beste
score van alle geteste autos ooit door een onafhankelijke organisatie.
Daarmee is de Espace IV de veiligste monospace op de markt.
Met 34.11 op 37 punten staat de Laguna op dezelfde plaats als in mei
2003, die van de veiligste auto in zijn klasse, omdat ook rekening is
gehouden met het geluidssignaal dat wordt gegeven als de gordel niet
is omgedaan. Sinds juli 2001 is de bestuurdersplaats hiermee
uitgerust.
De Twingo, die overigens net haar 10e verjaardag heeft gevierd, kreeg
3 sterren met 23.13 punten.
Bewijs van de expertise van Renault en het excellente niveau dat alle
autos uit het gamma hebben op het gebied van veiligheid, krijgt er
weer een Renault de maximale score van 5 sterren bij de crashtests van
EuroNCAP. Jaar na jaar overschrijden de nieuwe autos van Renault
tijdens de verschillende reeksen multimerkentests steeds weer nieuwe
grenzen:
* 2001: Laguna, de eerste auto die de maximale score van 5 sterren
heeft gekregen bij de crash tests van de EuroNCAP
* 2002: Mégane en Vel Satis, respectievelijk eerste auto in
marktsegment M1 en S met 5 EuroNCAP sterren
* 2003: Espace IV krijgt 5 sterren en overschrijdt de grens van 35
punten. Een niet eerder vertoonde prestatie in de geschiedenis van
EuroNCAP.
Espace IV: veiligste auto in zijn klasse en beste totale score ooit
behaald
Aan het einde van de twaalfde reeks tests gaf EuroNCAP de Espace IV de
maximale score van 5 sterren. De auto schitterde door zijn prestatie
en met name zijn weerstand tijdens de verschillende crashtests. Met
een score van 15.11 op 16 punten bij een frontale aanrijding, 18 op 18
punten bij een zijdelingse aanrijding en 2 extra punten voor het
geluidssignaal vergeten gordel overschreed de Espace IV voor het eerst
in de geschiedenis van de EuroNCAP de grens van 35 punten met een
totale score van 35.11 op 37 punten. Daarmee werd de Espace IV de
veiligste auto in de categorie van de monospaces én de veiligste auto
op de markt, alle segmenten in aanmerking genomen. Zelfs zonder de
twee extra punten van het geluidssignaal vergeten gordel heeft de
Espace IV samen met de Laguna II de hoogste score die ooit werd
gehaald bij een crashtest.
Het uitmuntende veiligheidsniveau van de Espace IV berust op een
constructie vervaardigd uit staal met een zeer hoge elasticiteit, maar
met name op de efficiëntie van het derde generatie van het SRP-systeem
van Renault, waarmee alle nieuwe modellen sinds de Laguna vanaf
januari 2001 zijn uitgerust. Dit systeem bestaat onder meer uit
adaptieve airbags waarvan het volume zich aanpast aan de kracht van de
schok en dubbele gordelspanners op de voorste zitplaatsen om het
risico van onder de gordel doorglijden te beperken en de onderste
ledematen beter te beschermen. Het huidige SRP-systeem van Renault
heeft zich al bewezen bij de bestudering van oorzaken en gevolgen van
ongelukken. Onderzoek naar reële ongelukken waarbij de nieuwe modellen
van Renault betrokken zijn, wijst uit dat het risico van onder de
gordel door glijden (oorzaak van ernstig letsel aan de buik) volledig
is weggenomen.
Laguna: de veiligste auto in zijn segment
In het klassement van de veiligste autos van de automarkt staat na de
Espace IV de Laguna op de tweede plaats. Nadat de efficiënte werking
van het geluidssignaal vergeten gordel is getest waarmee de Laguna
sinds juli 2001 is uitgerust, gaf de EuroNCAP de auto een extra punt.
Met een score van 34.11 op 37 punten wordt de Laguna opnieuw de
veiligste auto in zijn klasse (M2). Het geluidssignaal vergeten gordel
behoort voortaan tot de standaarduitrusting van alle nieuwe Renault
modellen.
Twingo: ongebruikelijke veiligheidsuitrusting
EuroNCAP testte niet alleen nieuwe modellen, maar evalueerde
bijvoorbeeld ook het veiligheidsniveau van de Twingo, die net haar 10e
verjaardag had gevierd. De Twingo haalde 23.13 punten en 3 sterren. De
Twingo zag het daglicht in 1993 en profiteerde in de loop der jaren
van de innovaties van Renault op het gebied van veiligheid:
frontairbags in 1995, gordelspanners voor en achter in 1997 en airbags
met doseerkleppen in 1998 (SRP-systeem Renault tweede generatie).
Bijzonder is ook dat de achterinzittenden in een Twingo over een
veiligheidsniveau beschikken dat zeldzaam is op dit niveau van het
gamma: spankrachtbegrenzers afgesteld op 600 kg, gordelspanners en
Isofix-driepunt-systeem voor een optimale bevestiging van kinderzitjes
met gezicht naar of van de weg. De passagiersplaats van de Twingo is
ook uitgerust met een Isofix-driepunt-systeem en een handmatig
uitschakelbare airbag.
Renault is de constructeur die tot nu toe de meeste sterren heeft
behaald bij de EuroNCAP en blijft daarmee getuigen van de expertise
waarover het merk beschikt om haar gamma tot het veiligste van de
markt te maken.
Veiligheid: een verhaal dat al bijna 50 jaar speelt bij Renault
Sinds bijna 50 jaar vormt het thema veiligheid een strategische pijler
bij Renault. De Franse constructeur besteedt er jaarlijks een budget
aan van bijna 100 miljoen euro en biedt werk aan 600 specialisten met
een hoop expertise. Steunend op een uitgebreide database met
resultaten van onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van ongelukken,
uitgevoerd door het LAB (Laboratoire d'Accidentologie, de Biomécanique
et d'étude du comportement humain ofwel Laboratorium voor
Accidentologie, Biomechanica en onderzoek naar menselijk gedrag)
blijft Renault innoveren met nieuwe, steeds meer geperfectioneerde
systemen die het gedrag van de auto corrigeren of de inzittenden
beschermen als het tot een ongeluk komt.
Een strategie gebaseerd op het principe Veiligheid voor Iedereen
(voor- en achterinzittenden eenzelfde veiligheidsniveau bieden in
zowel de kleine als de grote autos) werpt zijn vruchten af: Renault
kan er tegenwoordig prat op gaan dat dit merk het beste passieve
veiligheidsniveau biedt op de markt. Dit bewijzen de resultaten van de
crashtests die werden uitgevoerd door de onafhankelijke Europese
organisatie EuroNCAP met momenteel vier 5 sterren autos: de Espace IV,
de Vel Satis, de Laguna en de Mégane.
Op het gebied van actieve veiligheid, naast al het werk dat werd
verricht met betrekking tot de basisnormen (remsysteem, weggedrag),
heeft Renault bijgedragen aan de ontwikkeling van de systemen die de
bestuurder helpen bij het handelen in noodsituaties ABS, maar met name
de noodstopbekrachtiging die nuttig is voor bestuurders die niet in
staat zijn het volledige rempotentieel te gebruiken. En het
elektronisch stabiliteitsprogramma ESP dat de bestuurder helpt
controle te houden over het stuur bij verlies van grip, bij een
extreme remmanoeuvre, plotseling uitwijken of onder- of overstuur.
Renault stelt bestuurders ook middelen ter beschikking die een beroep
doen op hun verantwoordelijkheidsgevoel: het geluidssignaal vergeten
gordel naast het controlelampje of het oplichten van het
controlelampje ESP als deze in actie treedt in een bocht zodat de
bestuurder weet dat hij te snel rijdt. Zo is ook de programmeerbare
snelheidsbegrenzer die in 2001 op de Laguna werd geïntroduceerd, bijna
op alle autos van Renault standaard dan wel als optie verkrijgbaar: de
bestuurder voert zelf de gewenste snelheid in die hij niet wil
overschrijden. Als hij deze snelheid toch dreigt te overschrijden,
reageert het gaspedaal niet meer. In noodgevallen kan met flink
indrukken van het gaspedaal voorbij een weerstandspunt de ingevoerde
snelheid toch worden overschreden. Als de manoeuvre uitgevoerd is,
wordt het systeem weer operationeel.
Bewust maken en opvoeden
Naast veiligheid in de auto is Renault ook zeer actief op het gebied
van de verkeersveiligheid. Omdat ieder jaar weer veel verkeersdoden
vallen (meer dan 40 000 doden / jaar op de Europese wegen) en
menselijke fouten verantwoordelijk zijn voor 80% van de ongelukken,
heeft Renault een uitgebreid lespakket ontwikkeld dat kinderen en
jongeren bewust maakt van de gevaren op de weg. Dit alles met het doel
het gedrag van kinderen zo vroeg mogelijk te beïnvloeden om ze een
voorbeeldfunctie te kunnen laten vervullen in de maatschappij.
In 2000 werd Veiligheid voor iedereen gelanceerd, een internationaal
programma waar 12 landen aan deelnemen. Het programma richt zich op
een doelgroep van 7 tot 11 jaar omdat het gedrag van kinderen van deze
leeftijd nog beïnvloedbaar is. Naast de wedstrijd heeft Renault
lesmateriaal ontwikkeld onder de naam De Weg en Ik dat gratis werd
toegestuurd aan basisscholen. Sinds de lancering hebben 200.000
klassen en bijna 5 miljoen leerlingen les gekregen in
verkeersveiligheid. Het programma Veiligheid voor iedereen is terug te
vinden op een internetsite met pedagogisch doel
(www.securite-pour-tous.com) bestemd voor kinderen, ouders en
leerkrachten. In Nederland kan met terecht op de site
www.renault.nl/dewegenik.
AutoRai