Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie

LBR-Bericht

Rotterdam, 26 Juni 2003

'Reageer altijd'
Zebra Magazine - Themanummer Conflicthantering in het onderwijs

De laatste tijd zorgt kleding voor commotie binnen het onderwijs. Dat mensen kleding dragen om politieke of religieuze standpunten te uiten, is niet nieuw. Dat dit momenteel voor zoveel ophef zorgt, is wel nieuw. Zo verscheen het ROC Amsterdam in alle media omdat het meisjes die een chador droegen de toegang tot de school ontzegde. In Landgraaf werden leerlingen van een middelbare school naar huis gestuurd om zich om te kleden, nadat zij op school verschenen in kleding van het merk Lonsdale, kleding die met nazi-sympathieën geassocieerd wordt. Ook scholen in Middelburg stelden een dergelijk verbod in. Het Haagse ROC haalde de media met een mogelijk verbod op het spreken van vreemde talen binnen de school. De Minister van Onderwijs deed opmerkelijke uitspraken over een hoofddoekverbod binnen het onderwijs.

De discussie is in volle gang. Vandaar dat kleding en identiteit in deze nieuwe Zebra Magazine veel aandacht krijgen. Ook andere conflicten binnen het onderwijs komen aan bod, en hoe je ze kunt voorkomen of aanpakken. Begrip, beleid en duidelijkheid zijn daarbij onontbeerlijk.

Ontvang Zebra Magazine tot 1 januari 2004 (vier nummers) voor EUR 21. Zebra Magazine is ook los verkrijgbaar bij het LBR voor EUR 5,50, excl. portokosten. Bestellen is mogelijk via info@lbr.nl, tel. 010-2010201 of fax 010-2010222.

In Zebra Magazine themanummer Conflicthantering in het onderwijs:

`Reageer altijd, maar bedenk wat je wilt bereiken' Dilemma's in het onderwijs: Chador, Londsdale, groepsvorming - wat doe ik eraan? Leyla Hamidi en Evelyne Hurkmans

Etnische identiteit is een individuele verantwoordelijkheid Thermometerdebat over identiteit en etniciteit Jeroen Visser

Niet alle Turken heten Ali
Sociaal Juridische Dienstverlening heeft aandacht voor diversiteit Peter de Koning

Toekomst antiracisme- en intercultureel onderwijs in Nederland Scholen moeten afspraken maken over (interetnische) knelpunten Anette de Ruiter

Maori's, Mediation en Madurodam
Klachten en conflicten in het onderwijs Xiu Lin Tan

'Marokkanen babbelen teveel'
Onderzoek naar de positie van allochtone ROC leerlingen op de stagemarkt Charissa Vitalis

Scholen niet optimaal geholpen door Kledingleidraad Van der Hoeven Jeroen Visser

Plus: Drie korte interviews over interculturalisatie in het onderwijs; Berichten en aankondigingen; Jurisprudentie; Cartoon van Pieter de Poortere; Column van Rashid Novaire; Kwartaalbericht over racistisch en extreemrechts geweld in Nederland -