PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR

Milieuheffing op vliegtickets onzinnig

In de uitzending van Twee Vandaag gisteravond kondigde staatssecretaris Van Geel een plan aan voor de invoering van een milieuheffing op tickets. Voor het milieu is een dergelijke heffing onzinnig en bij eenzijdige invoering door Nederland zelfs bijzonder slecht voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.

Van Geel wil de heffing invoeren om de milieuschade door luchtverkeer te compenseren. Het is niet duidelijk wat de staatssecretaris hiermee precies wil bereiken. Als de heffing nodig is om ervoor te zorgen dat vliegtuigen zuiniger worden dan kan hij zich de moeite besparen. De luchtvaartsector is al zeer innovatief. In de afgelopen dertig jaar is het brandstofverbruik per passagier met vijftig procent verminderd. Zo verbruiken vliegtuigen nu gemiddeld per passagier een liter brandstof per 28 kilometer. De sector blijft werken aan het verbeteren van het energieverbruik vanwege dwingende economische redenen. Brandstof kan tot 40% van het totale gewicht van een vliegtuig uitmaken. Elke besparing leidt tot minder gewicht en dus tot meer ruimte voor betalende passagiers en lading.

Dat de luchtvaart geen accijnzen en BTW betaalt is voor Van Geel ook een reden voor de invoering van een milieuheffing. Hiermee probeert hij de internationale afspraken over deze items te omzeilen. Een eenzijdig door Nederland ingevoerde milieuheffing zal de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen ernstig verzwakken. Geen geweldig vooruitzicht in deze slechte tijden. Daarnaast vergeet Van Geel te melden dat de luchtvaartsector zelf de kosten betaalt van de aanleg, het beheer en de exploitatie van de Schiphol-infrastructuur. Dit in tegenstelling tot de kosten verbonden aan vervoer over weg, water en rail die niet volledig aan de gebruiker worden doorberekend, maar deels door de overheid worden gefinancierd.

De luchtvaart maakt samen met de andere transportvormen deel uit van onze infrastructuur. Voor intercontinentale bestemmingen is er eigenlijk geen alternatief voor het vliegtuig. Dat is voor het milieu alleen maar gunstig, aangezien de bijdrage van luchtvaart aan de vervuiling wereldwijd minder groot is dan de bijdrage van andere transportvormen.
De reiziger kan in Europa kiezen voor de auto, de trein en het vliegtuig. Als men in Europa rekening wil houden met het milieu dan kan men voor bijvoorbeeld bestemmingen aan de Middellandse Zee (ca 1500 km) beter kiezen voor het vliegtuig dan voor de trein. En als staatssecretaris Van Geel het milieu nu echt wil ontzien, dan zou hij de mensen die met de auto en de caravan naar de Middellandse Zee rijden moeten stimuleren om dit niet meer te doen. Beter zou zijn om te vliegen naar de bestemming en daar een caravan te huren.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Platform Nederlandse Luchtvaart, tel.: 035 6230598 of email: info@pnl.nl. Website: www.pnl.nl

26 jun 03 15:48