Gemeente Nuenen


25-06-2003
Start intensieve snelheidscontroles langs de Europalaan in Nuenen eenderde van de autobestuurders rijdt nu te hard

De heer M. Jansen (wethouder met verkeer in zijn portefeuille) onthult in aanwezigheid van Verkeershandhaving van de Politie Brabant Zuid-Oost op woensdag 25 juni as. een mottobord langs de Europalaan met de tekst 'controle' en het bekende cameralogo. Deze onthulling markeert de start van de snelheidscontroles die de komende periode vrijwel dagelijkse zullen plaatsvinden langs de Europalaan. Tot deze intensieve snelheidscontroles is besloten omdat, ondanks fysieke aanpassingen om de weg veiliger te maken, nog altijd eenderde van de passanten harder rijdt dan de maximum toegestane snelheid van 80 km per uur. Een te hoge snelheid wordt beschouwd als een van de grootste veroorzakers van ongelukken op de Europalaan. Van 1988 tot 2002 vonden er 156 ongevallen plaats, waarbij 68 gewonden en zelfs 6 dodelijke slachtoffers vielen.
De gemeente Nuenen en Politie Brabant Zuid-Oost hopen dat de genomen maatregelen in de vorm van infrastructurele aanpassingen en de vrijwel dagelijkse snelheidscontroles leiden tot een verkeersveiliger omgeving.

Klankbordgroep
De voorgenomen snelheidscontroles maken deel uit van een heel pakket maatregelen om een eind te maken aan de verkeersonveilige situatie op de Europalaan. De drukte, het te hard rijden, de ongevallen waren samen met het hinderlijke sluipverkeer rondom de Europalaan, in 2000 voor de gemeente Nuenen aanleiding om prioriteit te geven aan het veiliger maken van de Europalaan. Het College gaf er de voorkeur aan om met één pakket maatregelen de onveiligheid op de hele Europalaan (inclusief het kruispunt Europalaan/Vorstendijk) en het sluipverkeer op de Vorstendijk aan te pakken. Hiertoe werden verschillende oplossingsrichtingen bekeken met omwonende die in een Klankbordgroep zitting hadden. Deze klankbordgroep zorgde uiteindelijk voor een gedegen advies aan het College van Burgemeester en Wethouders waarbij rekening gehouden werd met de belangen van omwonenden en ondernemers rondom de Europalaan en in het bijzonder de knelpunten kuispunt Vorsterdijk-Europalaan en het kruispunt Europalaan-Dubbestraat.

Maatregelen
Op basis van dit advies heeft de gemeente Nuenen eind 2002 een aantal fysieke maatregelen getroffen die de verkeersveiligheid vergroten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: het fysiek maken en verlengen van verdrijfvakken op kruispunt Vorsterdijk-Europalaan met behulp van 'kunstofflappen' in beide richtingen, het verhogen van de fietsoversteken evenwijdig aan de Europalaan en het verbeteren van het zicht op de hoek Vorsterdijk (Boord)-Europalaan. Een voornemen waarover nog geen definitief besluit is genomen, is het afsluiten van de oversteek bij de Dubbestraat.

De cijfers met betrekking tot ongevallen in 2002 zijn als volgt: ongevallen: 13, letselongeval: 4, slachtoffers: 6, ziekenhuisopname:
2, licht gewonden: 3, dodelijk slachtoffer: 1