Gemeente Nuenen
25-06-2003
Start intensieve snelheidscontroles langs de Europalaan in Nuenen
eenderde van de autobestuurders rijdt nu te hard
De heer M. Jansen (wethouder met verkeer in zijn portefeuille) onthult
in aanwezigheid van Verkeershandhaving van de Politie Brabant
Zuid-Oost op woensdag 25 juni as. een mottobord langs de Europalaan
met de tekst 'controle' en het bekende cameralogo. Deze onthulling
markeert de start van de snelheidscontroles die de komende periode
vrijwel dagelijkse zullen plaatsvinden langs de Europalaan. Tot deze
intensieve snelheidscontroles is besloten omdat, ondanks fysieke
aanpassingen om de weg veiliger te maken, nog altijd eenderde van de
passanten harder rijdt dan de maximum toegestane snelheid van 80 km
per uur. Een te hoge snelheid wordt beschouwd als een van de grootste
veroorzakers van ongelukken op de Europalaan. Van 1988 tot 2002 vonden
er 156 ongevallen plaats, waarbij 68 gewonden en zelfs 6 dodelijke
slachtoffers vielen.
De gemeente Nuenen en Politie Brabant Zuid-Oost hopen dat de genomen
maatregelen in de vorm van infrastructurele aanpassingen en de vrijwel
dagelijkse snelheidscontroles leiden tot een verkeersveiliger
omgeving.
Klankbordgroep
De voorgenomen snelheidscontroles maken deel uit van een heel pakket
maatregelen om een eind te maken aan de verkeersonveilige situatie op
de Europalaan. De drukte, het te hard rijden, de ongevallen waren
samen met het hinderlijke sluipverkeer rondom de Europalaan, in 2000
voor de gemeente Nuenen aanleiding om prioriteit te geven aan het
veiliger maken van de Europalaan. Het College gaf er de voorkeur aan
om met één pakket maatregelen de onveiligheid op de hele Europalaan
(inclusief het kruispunt Europalaan/Vorstendijk) en het sluipverkeer
op de Vorstendijk aan te pakken. Hiertoe werden verschillende
oplossingsrichtingen bekeken met omwonende die in een Klankbordgroep
zitting hadden. Deze klankbordgroep zorgde uiteindelijk voor een
gedegen advies aan het College van Burgemeester en Wethouders waarbij
rekening gehouden werd met de belangen van omwonenden en ondernemers
rondom de Europalaan en in het bijzonder de knelpunten kuispunt
Vorsterdijk-Europalaan en het kruispunt Europalaan-Dubbestraat.
Maatregelen
Op basis van dit advies heeft de gemeente Nuenen eind 2002 een aantal
fysieke maatregelen getroffen die de verkeersveiligheid vergroten.
Enkele voorbeelden hiervan zijn: het fysiek maken en verlengen van
verdrijfvakken op kruispunt Vorsterdijk-Europalaan met behulp van
'kunstofflappen' in beide richtingen, het verhogen van de
fietsoversteken evenwijdig aan de Europalaan en het verbeteren van het
zicht op de hoek Vorsterdijk (Boord)-Europalaan. Een voornemen
waarover nog geen definitief besluit is genomen, is het afsluiten van
de oversteek bij de Dubbestraat.
De cijfers met betrekking tot ongevallen in 2002 zijn als volgt:
ongevallen: 13, letselongeval: 4, slachtoffers: 6, ziekenhuisopname:
2, licht gewonden: 3, dodelijk slachtoffer: 1