De Unie
KLM: Overleg over Sociaal Plan KLM voortgezet
26 juni 2003 - Op donderdag 19 juni 2003 is het overleg over het
Sociaal Plan KLM voortgezet. Bij aanvang was de gehele Directie
aanwezig.
De Directie uitte haar zorg over de voortgang van het proces en stelde
dat snelheid niet ten koste hoefde te gaan van de zorgvuldigheid.
Tevens gaf de Directie te kennen dat de bedrijfseconomische situatie
van de KLM het noodzakelijk maakt snel te schakelen, ander keert de
wal het schip. Volgens de Directie is het noodzakelijk de geplande
discussie omtrent roosterregeling, werk en rusttijdenregelingen en
andere arbeidsvoorwaardelijke aanpassingen voor 1 augustus 2003 af te
ronden. Mocht dit niet lukken dan zal dit de nodige invloed kunnen
hebben op de Winterdienstregeling waarbij aanzienlijk verder gesneden
zou moeten worden hetgeen ten koste gaat van de werkgelegenheid binnen
de KLM.
Onder voorzitterschap van de heer Kooiman werd het overleg over het
Sociaal Plan voortgezet. Hoewel nog niet bij alle bonden de uitslag
van de ledenraadplegingen bekend is viel wel vast te stellen dat over
het voorliggende Sociaal Plan geen unanieme instemming verkregen zal
worden. Afhankelijk van de definitieve standpuntbepalingen van alle
bonden heeft de KLM het voornemen op dinsdag 24 juni 2003 een Sociaal
Plan vast te stellen omdat verder uitstel volgens de KLM niet
verantwoord is. Hierbij zal de KLM trachten de grootst mogelijke
gemene deler te vinden. Het risico van mogelijke weerstand van één of
enkele bonden zal dan bewust onder ogen worden gezien.
De KLM stelde voor, vooruitlopend op de definitieve uitslag van de
ledenraadplegingen, het overleg tot dinsdag 24 juni 2003 op te
schorten en het overleg informeel voor te zetten over het Sociaal
Plan. De Unie en de overige bonden met uitzondering van het FNV konden
zich vinden in dit voorstel. Hierop heeft de FNV de vergadering
verlaten.
Tijdens De Unie ledenvergaderingen van 10 juni jl is het eindbod van
de KLM uitgebreid besproken. De bezwaren van de leden van De Unie
waren reeds kenbaar gemaakt middels een nieuwsbrief en telefonisch
besproken met de KLM. Tijdens het informeel overleg is aangegeven dat
De Unie nog steeds mogelijkheden zag om met de KLM te komen tot een
goed sociaal plan. Vervolgens heeft De Unie in het informeel overleg
kenbaar gemaakt nog een ultieme poging te willen ondernemen om de KLM
te overtuigen de aanwijzing van overtollige collegas middels het
LIFO-principe vast te stellen in plaats van het door de KLM gewenste
afspiegelingsbeginsel. Met het door De Unie gewenste LIFO-principe
wordt de oudere medewerker bescherming geboden aan de voorkant van de
bezuinigingsronde. Mocht de KLM dit andermaal afwijzen dan is De Unie
bereidt mee te gaan met het afspiegelingsbeginsel indien extra
maatregelen getroffen worden voor die overtollige medewerkers die
elders geen betaald werk vinden.
De maatregelen die getroffen worden voor die overtollige collegas die
betaalde arbeid elders verwerven worden door KLM en enkele bonden als
passend beschouwd. In dit kader vindt De Unie dat de maatregelen te
kort schieten voor die collegas die geen betaald werk vinden.
Dit weegt des te zwaarder wanneer het afspiegelingsbeginsel wordt
gehanteerd omdat daarmee meer oudere collegas de dupe worden. Dit
wordt bevestigd door publicaties van onder meer het CWI waarin gesteld
wordt dat bemiddeling van oudere werknemers weinig resultaat biedt.
Ook de andere aanwezige vakbonden hebben hun standpunt tijdens deze
informele vergadering toegelicht.
Op dinsdag 24 juni 2003 werd de vergadering voortgezet. Inmiddels was
de uitkomst van de ledenraadpleging van het FNV bekend geworden, een
overgrote meerderheid van 80% van de leden heeft ingestemd met het
voorliggende Sociaal Plan.
Hiermee ontstond een situatie waarbij VHKP en FNV instemden met het
voorliggende Sociaal Plan instemden en CNV, NVLT en De Unie om hen
moverende redenen het Sociaal Plan afwezen.
De leden van het CNV hebben het onderhandelaars akkoord afgewezen
tenzij de KLM bereid was meer inzicht te geven in de ontwikkeling van
de directiesalarissen en een aanpassing van de afbouw van het verlof
gedurende de overtolligheidsperiode. Voor de NVLT was het uitstel van
de salarisverhoging van 1 oktober van dit jaar niet bespreekbaar.
Omdat het FNV en VHKP instemden met het voorliggende Sociaal Plan was
de ruimte om te komen tot substantiële bijstellingen van het Sociaal
Plan niet aanwezig omdat beide bonden dan hun instemming zouden
onthouden. Er waren nog slechts aanpassingen mogelijk die herkenbaar
zouden zijn voor de leden van deze twee vakbonden.
In het overleg op dinsdag 24 juni 2003 zijn een tweetal inhoudelijke
wijzigingen aangebracht op het voorliggende Sociaal Plan, te weten:
1. de bonusuitkering bij het vinden van betaald werk in de
overtolligheidsperiode is verhoogd;
2. de afbouw van vakantiedagen tijdens de overtolligheidsperiode is
beperkt. De afbouw heeft betrekking op vakantiedagen en niet op
andere dagen zoals CL-dagen en overwerk etc.
De 2de wijziging was voor het CNV aanleiding ook in te stemmen met het
Sociaal Plan, zodat 3 bonden een akkoord hadden met de KLM.
Voor De Unie waren de wijzigingen geen aanleiding terug te komen op de
eerdere afwijzing omdat zij de door De Unie geuitte bezwaren niet
wegnemen. Onderstaand in het kort de argumenten waarom De Unie niet
heeft ingestemd met het Sociaal Plan
* De Unie wenst volgens het LIFO systematiek de overtolligen aan te
wijzen, danwel afspiegeling met een beter sociaal beleid voor die
collega's die geen betaald werk vinden;
* De ongelijkheid tussen cockpit en overig personeel in het uitstel
van de salarisverhoging is niet acceptabel, ongewenste effecten
van een gelijke behandeling kan op andere wijze worden
gecompenseerd;
* De uitkomsten van het sociaal beleid voor die overtollige
collega's die geen betaald werk vinden schieten te kort ten
opzichte van die overtollige collega's die wel betaald werk
vinden;
* Het huidige Sociaal Plan geeft geen maximale zekerheid gezien de
mogelijke negatieve ontwikkelingen binnen de KLM en de door
de politiek voorgenomen wijzigingen met betrekking tot de
Werkloosheidswet.
Daarnaast zijn er nog een aantal onevenwichtigheden die voortkomen uit
het gegeven dat bijlage 15 van de CAO naar de opvatting van De Unie
niet geschreven is voor een situatie waarbij sprake is van collectieve
overtolligheid. Met als uitgangspunt bijlage 15 zou het mogelijk
moeten zijn tot een evenwichtiger sociaal beleid te komen met als doel
het zoveel mogelijk compenseren c.q. wegnemen van negatieve gevolgen
van de bezuinigingsoperatie.
De Unie staat voor een moeilijke afweging hoe zij hiermee verder om
zal gaan. Enerzijds zijn er zwaarwegende argumenten op grond waarvan
De Unie haar instemming heeft onthouden aan dit Sociaal Plan,
anderzijds is de noodzaak en tijdsdruk groot om maatregelen te
treffen om een zo'n grootst mogelijke werkgelegenheid veilig te
stellen. Daarnaast spelen ook overwegingen een rol die betrekking
hebben op een optimale belangenbehartiging van de leden van De Unie
bij de KLM. Binnenkort zal hierover met het Sectiebestuur overleg
plaatsvinden.
Tot stomme verbazing van De Unie en de overige bonden berichtte De
Telegraaf op woensdagochtend 25 juni 2003 dat er een veel groter
aantal arbeidsplaatsen binnen de KLM zou verdwijnen dan de eerder
aangekondigde 3000 arbeidsplaatsen.
Nog geen 12 uur voor het verschijnen van deze krant zaten de bonden en
de KLM in overleg over het Sociaal Plan zonder dat de KLM hierover
enige mededeling heeft gedaan.
Het spreekt voor zich dat De Unie dit uiterst verwerpelijk vindt.
Hiermee zet de KLM de verhoudingen onder zware druk, waarbij De Unie
zich afvraagt of hiermee het smalle draagvlak voor het Sociaal Plan is
komen te vervallen.
Vrijdag 27 juni zou het Sociaal Plan definitief afgerond worden, De
Unie heeft hierover ernstige twijfels of dat nog wel lukt.
Wij houden u op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
* Intropagina KLM
donderdag, 26 juni 2003