De Unie


KLM: Overleg over Sociaal Plan KLM voortgezet

26 juni 2003 - Op donderdag 19 juni 2003 is het overleg over het Sociaal Plan KLM voortgezet. Bij aanvang was de gehele Directie aanwezig.

De Directie uitte haar zorg over de voortgang van het proces en stelde dat snelheid niet ten koste hoefde te gaan van de zorgvuldigheid. Tevens gaf de Directie te kennen dat de bedrijfseconomische situatie van de KLM het noodzakelijk maakt snel te schakelen, ander keert de wal het schip. Volgens de Directie is het noodzakelijk de geplande discussie omtrent roosterregeling, werk en rusttijdenregelingen en andere arbeidsvoorwaardelijke aanpassingen voor 1 augustus 2003 af te ronden. Mocht dit niet lukken dan zal dit de nodige invloed kunnen hebben op de Winterdienstregeling waarbij aanzienlijk verder gesneden zou moeten worden hetgeen ten koste gaat van de werkgelegenheid binnen de KLM.

Onder voorzitterschap van de heer Kooiman werd het overleg over het Sociaal Plan voortgezet. Hoewel nog niet bij alle bonden de uitslag van de ledenraadplegingen bekend is viel wel vast te stellen dat over het voorliggende Sociaal Plan geen unanieme instemming verkregen zal worden. Afhankelijk van de definitieve standpuntbepalingen van alle bonden heeft de KLM het voornemen op dinsdag 24 juni 2003 een Sociaal Plan vast te stellen omdat verder uitstel volgens de KLM niet verantwoord is. Hierbij zal de KLM trachten de grootst mogelijke gemene deler te vinden. Het risico van mogelijke weerstand van één of enkele bonden zal dan bewust onder ogen worden gezien.

De KLM stelde voor, vooruitlopend op de definitieve uitslag van de ledenraadplegingen, het overleg tot dinsdag 24 juni 2003 op te schorten en het overleg informeel voor te zetten over het Sociaal Plan. De Unie en de overige bonden met uitzondering van het FNV konden zich vinden in dit voorstel. Hierop heeft de FNV de vergadering verlaten.

Tijdens De Unie ledenvergaderingen van 10 juni jl is het eindbod van de KLM uitgebreid besproken. De bezwaren van de leden van De Unie waren reeds kenbaar gemaakt middels een nieuwsbrief en telefonisch besproken met de KLM. Tijdens het informeel overleg is aangegeven dat De Unie nog steeds mogelijkheden zag om met de KLM te komen tot een goed sociaal plan. Vervolgens heeft De Unie in het informeel overleg kenbaar gemaakt nog een ultieme poging te willen ondernemen om de KLM te overtuigen de aanwijzing van overtollige collegas middels het LIFO-principe vast te stellen in plaats van het door de KLM gewenste afspiegelingsbeginsel. Met het door De Unie gewenste LIFO-principe wordt de oudere medewerker bescherming geboden aan de voorkant van de bezuinigingsronde. Mocht de KLM dit andermaal afwijzen dan is De Unie bereidt mee te gaan met het afspiegelingsbeginsel indien extra maatregelen getroffen worden voor die overtollige medewerkers die elders geen betaald werk vinden.

De maatregelen die getroffen worden voor die overtollige collegas die betaalde arbeid elders verwerven worden door KLM en enkele bonden als passend beschouwd. In dit kader vindt De Unie dat de maatregelen te kort schieten voor die collegas die geen betaald werk vinden. Dit weegt des te zwaarder wanneer het afspiegelingsbeginsel wordt gehanteerd omdat daarmee meer oudere collegas de dupe worden. Dit wordt bevestigd door publicaties van onder meer het CWI waarin gesteld wordt dat bemiddeling van oudere werknemers weinig resultaat biedt.

Ook de andere aanwezige vakbonden hebben hun standpunt tijdens deze informele vergadering toegelicht.

Op dinsdag 24 juni 2003 werd de vergadering voortgezet. Inmiddels was de uitkomst van de ledenraadpleging van het FNV bekend geworden, een overgrote meerderheid van 80% van de leden heeft ingestemd met het voorliggende Sociaal Plan.
Hiermee ontstond een situatie waarbij VHKP en FNV instemden met het voorliggende Sociaal Plan instemden en CNV, NVLT en De Unie om hen moverende redenen het Sociaal Plan afwezen.

De leden van het CNV hebben het onderhandelaars akkoord afgewezen tenzij de KLM bereid was meer inzicht te geven in de ontwikkeling van de directiesalarissen en een aanpassing van de afbouw van het verlof gedurende de overtolligheidsperiode. Voor de NVLT was het uitstel van de salarisverhoging van 1 oktober van dit jaar niet bespreekbaar.

Omdat het FNV en VHKP instemden met het voorliggende Sociaal Plan was de ruimte om te komen tot substantiële bijstellingen van het Sociaal Plan niet aanwezig omdat beide bonden dan hun instemming zouden onthouden. Er waren nog slechts aanpassingen mogelijk die herkenbaar zouden zijn voor de leden van deze twee vakbonden.

In het overleg op dinsdag 24 juni 2003 zijn een tweetal inhoudelijke wijzigingen aangebracht op het voorliggende Sociaal Plan, te weten:
1. de bonusuitkering bij het vinden van betaald werk in de overtolligheidsperiode is verhoogd;

2. de afbouw van vakantiedagen tijdens de overtolligheidsperiode is beperkt. De afbouw heeft betrekking op vakantiedagen en niet op andere dagen zoals CL-dagen en overwerk etc.

De 2de wijziging was voor het CNV aanleiding ook in te stemmen met het Sociaal Plan, zodat 3 bonden een akkoord hadden met de KLM.

Voor De Unie waren de wijzigingen geen aanleiding terug te komen op de eerdere afwijzing omdat zij de door De Unie geuitte bezwaren niet wegnemen. Onderstaand in het kort de argumenten waarom De Unie niet heeft ingestemd met het Sociaal Plan

* De Unie wenst volgens het LIFO systematiek de overtolligen aan te wijzen, danwel afspiegeling met een beter sociaal beleid voor die collega's die geen betaald werk vinden;

* De ongelijkheid tussen cockpit en overig personeel in het uitstel van de salarisverhoging is niet acceptabel, ongewenste effecten van een gelijke behandeling kan op andere wijze worden gecompenseerd;

* De uitkomsten van het sociaal beleid voor die overtollige collega's die geen betaald werk vinden schieten te kort ten opzichte van die overtollige collega's die wel betaald werk vinden;

* Het huidige Sociaal Plan geeft geen maximale zekerheid gezien de mogelijke negatieve ontwikkelingen binnen de KLM en de door de politiek voorgenomen wijzigingen met betrekking tot de Werkloosheidswet.

Daarnaast zijn er nog een aantal onevenwichtigheden die voortkomen uit het gegeven dat bijlage 15 van de CAO naar de opvatting van De Unie niet geschreven is voor een situatie waarbij sprake is van collectieve overtolligheid. Met als uitgangspunt bijlage 15 zou het mogelijk moeten zijn tot een evenwichtiger sociaal beleid te komen met als doel het zoveel mogelijk compenseren c.q. wegnemen van negatieve gevolgen van de bezuinigingsoperatie.

De Unie staat voor een moeilijke afweging hoe zij hiermee verder om zal gaan. Enerzijds zijn er zwaarwegende argumenten op grond waarvan De Unie haar instemming heeft onthouden aan dit Sociaal Plan, anderzijds is de noodzaak en tijdsdruk groot om maatregelen te treffen om een zo'n grootst mogelijke werkgelegenheid veilig te stellen. Daarnaast spelen ook overwegingen een rol die betrekking hebben op een optimale belangenbehartiging van de leden van De Unie bij de KLM. Binnenkort zal hierover met het Sectiebestuur overleg plaatsvinden.

Tot stomme verbazing van De Unie en de overige bonden berichtte De Telegraaf op woensdagochtend 25 juni 2003 dat er een veel groter aantal arbeidsplaatsen binnen de KLM zou verdwijnen dan de eerder aangekondigde 3000 arbeidsplaatsen.
Nog geen 12 uur voor het verschijnen van deze krant zaten de bonden en de KLM in overleg over het Sociaal Plan zonder dat de KLM hierover enige mededeling heeft gedaan.
Het spreekt voor zich dat De Unie dit uiterst verwerpelijk vindt. Hiermee zet de KLM de verhoudingen onder zware druk, waarbij De Unie zich afvraagt of hiermee het smalle draagvlak voor het Sociaal Plan is komen te vervallen.

Vrijdag 27 juni zou het Sociaal Plan definitief afgerond worden, De Unie heeft hierover ernstige twijfels of dat nog wel lukt.

Wij houden u op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart


* Intropagina KLM

donderdag, 26 juni 2003