Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
Utrecht, 26 juni 2003

Uitbreiding Kiala netwerk in de Randstad belangrijke stap tot landelijke dekking

Wehkamp kiest voor Kiala

Steeds meer Nederlanders winkelen vanuit hun luie stoel en bestellen per catalogus, via het Internet of televisie. Dat biedt veel gemak, maar kent ook een nadeel: thuis blijven om het pakket in ontvangst te nemen. Kiala, een omvangrijk netwerk van afhaalpunten, levert bestelde artikelen af in buurtwinkels dichtbij huis of werk. Op die manier kan de consument zijn of haar pakket zonder zorgen in ontvangst nemen waar en wanneer dat het beste uitkomt en het, indien nodig, even makkelijk weer terugsturen. De winkels zijn supermarkten, tankstations, tabakswinkels en buurtwinkels die ook na kantooruren en gedurende het weekend open zijn en die beschikken over voldoende parkeerruimte en goede service. Nadat Kiala vorig jaar succesvol een netwerk van 43 afhaalpunten opstartte in Brabant, gevolgd door 21 extra afhaalpunten in Zeeland en Brabant, is binnenkort ook de Randstad volledig gedekt met 120 afhaalpunten. Wehkamp, Nederlands grootste verkoper op afstand, ziet de voordelen van het Kiala-concept en biedt daarom zijn klanten de Kiala service aan. Iedereen die uit de nieuwe Wehkamp catalogus bestelt, kan deze voortaan retourneren waar en wanneer men wil. Andere belangrijke verkopers op afstand zoals Otto, Yves Rocher, Conrad, Proxis.nl en Large.nl bieden hun klanten deze bezorgservice en retourservice al aan. In september van dit jaar zal Kiala met 400 afhaalpunten een landelijke dekking hebben. Kiala is inmiddels ook in overleg met andere vooraanstaande partijen.

Kiala en Wehkamp

Vanaf de maand juli, kan iedereen die Wehkamp producten bestelt deze voortaan retourneren waar en wanneer men wil via het Kiala netwerk. Bij een geslaagde introductie van de retourservice is het de bedoeling dat het ook mogelijk wordt de leveringen van Wehkamp pakketten via het Kiala netwerk te laten verlopen. Volgens Paul Nijhof, Directeur Operations bij Wehkamp is de keuze voor Kiala een logische: 'Het Kiala-concept is eenvoudig, snel en betrouwbaar. Het gemak van de klant staat centraal en het concept speelt in op het drukke hedendaagse bestaan. Wij hebben vertrouwen in Kiala en hopen dat de landelijke dekking zo snel mogelijk een feit is, zodat ook onze andere klanten buiten de Randstad, Brabant en Zeeland van deze service kunnen profiteren.'

Kiala in Nederland

De pakjesdienst is al twee keer tevergeefs langs geweest en nu moet u alsnog naar het postkantoor om uw bestelling af te halen. Het postkantoor heeft beperkte openingsuren en vaak lange wachtrijen. Tenminste als u geluk heeft, want regelmatig komt het voor dat uw pakket helemaal niet wordt geleverd en niemand weet waar het is gebleven of wanneer het geleverd zal worden. Deze problemen zijn nu voorbij. Dankzij de one-stop-shopping service van Kiala kunt u pakketten zonder extra kosten afhalen waar en wanneer dat het beste uitkomt. Bij een kwantitatieve consumenten enquête is gebleken dat 50% van de Nederlandse consumenten het Kiala concept zeer attractief vindt en dat 25% er direct gebruik van wil maken zodra het beschikbaar is. Het Kiala netwerk biedt een grote diversiteit aan winkels bestaande uit Spar en Prisma food buurtsupermarkten en tankstations van Total. Naast de ketens nemen ook veel zelfstandige ondernemers deel aan het netwerk zodat de consument een zo groot mogelijke keus heeft qua type winkel. Op de lange termijn, zou het Nederlandse Kiala netwerk een dichtheid van 1.500 Kiala punten moeten bereiken.

Het Kiala-concept

Kiala heeft geen exclusieve relatie met een bepaalde verkoper op afstand, wat hen in staat stelt alle verkopers op afstand samen te brengen, zelfs concurrenten. Het grotere aantal pakketten dat hierdoor behandeld kan worden leidt tot een veel hogere netwerk intensiteit. Kiala heeft ook geen bindingen met een bestaand commercieel netwerk, waardoor het de dichtheid van zijn netwerk kan optimaliseren en kieskeurig kan zijn over de eisen van een nieuw afhaalpunt. Kiala is ook geen transporteur, wat het bedrijf de mogelijkheid biedt de transportoplossingen te kiezen die het beste aan zijn behoeften tegemoet komt. Kiala biedt niet alleen een prima alternatief voor de misgelopen thuisbezorging van op afstand gekochte pakketten, maar ook voor misgelopen leveringen van exprespakketten, en voor de levering van promotiemateriaal aan verkopers en vertegenwoordigers in de buitendienst.

De technologie

Kiala heeft alle activiteiten geautomatiseerd waarmee de verzending en het overhandigen van de pakketten gepaard gaan. De pakketten worden gescand gedurende het hele traject dat ze afleggen, waardoor de kans op een foute levering minimaal is. De afhaalpunten zijn uitgerust met een scanner, die de status van het pakket weergeeft en het werk voor de winkelier of uitbater eenvoudiger maakt. De consument wordt per e-mail, SMS of telefoon onmiddellijk op de hoogte gebracht zodra het pakket is aangekomen in het Kiala-punt naar keuze. De consument kan tevens het traject dat het pakket aflegt, volgen via www.kiala.nl. Indien het pakket vertraging oploopt, wordt ook dat gemeld aan de consument. Op die manier zal de consument nooit meer tevergeefs naar een afhaalpunt hoeven gaan om het pakket af te halen! Het Kiala-systeem biedt de consument ook de mogelijkheid om zijn of haar pakket contant aan de kassa te betalen: een goed alternatief voor wie nog huiverig staat tegenover on-line betalingen.

Kiala is een professionele, internationale pakjesdienst waarvan het hoofdkantoor in Brussel is gevestigd. Kiala startte haar activiteiten bijna twee jaar geleden. Het principe van de afhaalpunten is een tiental jaar geleden in Frankrijk uitgevonden door 3 Suisses (Otto) en La Redoute. Het is een beproefd systeem: jaarlijks vinden meer dan 20 miljoen pakketen hun weg naar de consument via 7.000 afhaalpunten. Kiala heeft dit concept verder verbeterd en gemoderniseerd zodat een betere kwalitatieve service tegen een lagere prijs kan worden aangeboden. Kiala is van meet af aan een Europees bedrijf vanwege haar personeelssamenstelling, haar investeerders en haar vestigingen. Het bedrijf heeft vestigingen in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Een bedrag van 30 miljoen euro aan risicodragend kapitaal is geïnvesteerd. Na Nederland en Frankrijk is de lancering in Duitsland voor 2003 en Groot-Brittannië voor 2004 gepland. Eind 2004 en begin 2005 volgen de lanceringen in Oostenrijk, de Scandinavische landen, Zwitserland, Italië, Spanje en Portugal.

Noot voor de redactie,