Gemeente Eindhoven

Persbericht: 26 juni 2003

Eindhovense partners tekenen intentieverklaring

Stichting Citymarketing moet binnenstad warm maken

In aanwezigheid van ca. 200 betrokkenen en belangstellenden heeft wethouder Ad Pastoor (verantwoordelijk voor de binnenstad) gisteravond in het Stadshuis in Eindhoven namens het gemeentebestuur een intentieverklaring getekend tot oprichting van de Stichting Citymarketing Eindhoven i.o.

Mede-ondertekenaars voor deze publieke en private co-partnership waren interim-voorzitter Meijer van de Stichting Detailhandelsplatform Binnenstad Eindhoven (SDBE), voorzitter Verzuu van de Stichting Hore-caplatform Eindhoven (SHE) en een drietal Eindhovense hoteliers (Dorint, Novotel, Holiday Inn).

De ondertekenaars verbinden zich vóór 1 oktober a.s. een samenwerkingsovereenkomst uit te werken met daarin o.a. doelstellingen, organisatie, middelen en inspanningsverplichtingen van de partijen. Op 1 januari 2004 moet de Stichting Citymarketing Eindhoven i.o. een feit zijn.

Draagvlak
In zijn toespraak wees wethouder Pastoor op de bestuurlijke missie van het college van B&W om de samenwerking van betrokkenen bij het centrum van Eindhoven te behouden en organisatorisch veilig te stellen.

Dit als uitkomst van de evaluatie van anderhalf jaar Binnenstadsmanagement, een afdeling die anderhalf jaar heeft gewerkt aan opbouw en uitbreiding van het netwerk in de binnenstad. Belangrijkste conclusies uit deze periode waren: ontbreken van structurele financiering; gebrek aan voldoende operationele organisatie en onvoldoende co-financiering van maatschappelijke partners.

Beleving
De nieuwe stichting moet zorgen voor breed inhoudelijk en financieel draagvlak. Alles met het oog op meer beleving in en waardering van hartje Eindhoven door bewoners, ondernemers en bezoekers. Naast de aandacht voor de vele bouwprojecten in het centrum dient er ook concrete aandacht te zijn voor continuïteit in verbetering van verblijfskwaliteit, aantrekkelijkheid en bekendheid van de stad voor inwoners, ondernemers en bezoekers.

Ambitie
Om de ambitie voor meer en hogere verblijfskwaliteit kracht bij te zetten, heeft de gemeente Eindhoven voor de opstart en ontwikkeling van de Stichting Citymarketing in de projectperiode 2003-2004 een bedrag uitgetrokken van
185.000,- afkomstig uit de middelen voor grote-stedenbeleid.

© 2003 Gemeente Eindhoven