Persbericht: 26 juni 2003
Eindhovense partners tekenen intentieverklaring
Stichting Citymarketing moet binnenstad warm maken
In aanwezigheid van ca. 200 betrokkenen en belangstellenden heeft
wethouder Ad Pastoor (verantwoordelijk voor de binnenstad) gisteravond
in het Stadshuis in Eindhoven namens het gemeentebestuur een
intentieverklaring getekend tot oprichting van de Stichting
Citymarketing Eindhoven i.o.
Mede-ondertekenaars voor deze publieke en private co-partnership waren
interim-voorzitter Meijer van de Stichting Detailhandelsplatform
Binnenstad Eindhoven (SDBE), voorzitter Verzuu van de Stichting
Hore-caplatform Eindhoven (SHE) en een drietal Eindhovense hoteliers
(Dorint, Novotel, Holiday Inn).
De ondertekenaars verbinden zich vóór 1 oktober a.s. een
samenwerkingsovereenkomst uit te werken met daarin o.a.
doelstellingen, organisatie, middelen en inspanningsverplichtingen van
de partijen. Op 1 januari 2004 moet de Stichting Citymarketing
Eindhoven i.o. een feit zijn.
Draagvlak
In zijn toespraak wees wethouder Pastoor op de bestuurlijke missie van
het college van B&W om de samenwerking van betrokkenen bij het centrum
van Eindhoven te behouden en organisatorisch veilig te stellen.
Dit als uitkomst van de evaluatie van anderhalf jaar
Binnenstadsmanagement, een afdeling die anderhalf jaar heeft gewerkt
aan opbouw en uitbreiding van het netwerk in de binnenstad.
Belangrijkste conclusies uit deze periode waren: ontbreken van
structurele financiering; gebrek aan voldoende operationele
organisatie en onvoldoende co-financiering van maatschappelijke
partners.
Beleving
De nieuwe stichting moet zorgen voor breed inhoudelijk en financieel
draagvlak. Alles met het oog op meer beleving in en waardering van
hartje Eindhoven door bewoners, ondernemers en bezoekers. Naast de
aandacht voor de vele bouwprojecten in het centrum dient er ook
concrete aandacht te zijn voor continuïteit in verbetering van
verblijfskwaliteit, aantrekkelijkheid en bekendheid van de stad voor
inwoners, ondernemers en bezoekers.
Ambitie
Om de ambitie voor meer en hogere verblijfskwaliteit kracht bij te
zetten, heeft de gemeente Eindhoven voor de opstart en ontwikkeling
van de Stichting Citymarketing in de projectperiode 2003-2004 een
bedrag uitgetrokken van
185.000,- afkomstig uit de middelen voor grote-stedenbeleid.
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven