27-6-2003
EuroNCAP beloont Volvo XC90 met vijf sterren
Al jaren neemt EuroNCAP de veiligheid van personenautos onder de loep.
In haar meest recente onderzoek heeft de toonaangevende organisatie de
Volvo XC90 beloond met de hoogst mogelijke score van vijf sterren.
De Volvo XC90 kwam in het jaar 2002 op de markt en niet eerder heeft
een Volvo-model in zon korte tijd zó veel internationale awards in de
wacht weten te slepen. Diverse malen viel de SUV vanwege zijn
uitmuntende veiligheid in de prijzen en ook de crashtest van de
onafhankelijke EuroNCAP laat goed zien dat de XC90 synoniem staat voor
topveiligheid. Eerder dit jaar rolde deze uitslag ook al uit de bus
bij het onderzoek van de US Insurance Institute for Highway Safety
(IIHS). Deze Amerikaanse organisatie kwalificeerde de Volvo XC90 als
beste keus.
De testmethode van EuroNCAP gaat de crashbestendigheid van een
personenauto na bij zowel een frontale en een zijwaartse aanrijding
als bij een botsing met een massieve paal. Hierbij worden
verschillende aspecten getest, zoals de veiligheid bij het vervoeren
van kinderen. Met name bij dit laatste onderdeel scoorde de XC90 goed:
erg indrukwekkend, hij voldoet aan alle eisen van de EuroNCAP, aldus
het testrapport.
Sterke carrosserie
De algemene conclusie van de prestaties van de Volvo XC90 was als
volgt: De XC90 heeft een uitzonderlijk sterke carrosserie, waardoor
het passagiersgedeelte veilig en betrouwbaar is, zowel bij frontale
als bij zijwaartse aanrijdingen. Het niveau van vervorming en
indrukking is minimaal en het risico van borstletsel, veroorzaakt door
de druk van de veiligheidsgordel, is laag. Het veiligheidssysteem voor
de kinderzitjes werkt zoals het hoort en voldoet aan alle eisen. Elke
afmeting ISOFIX-stoeltje kan in de auto worden toegepast. De
bescherming van voetgangers is voor dit type auto gemiddeld.
Klein risico op knieletsel
Volgens de testmethode van EuroNCAP treedt er bij een frontale crash
met de XC90 een minimale vervorming op van de voetruimte en de
portieren. Ook de pedalen hebben bij een frontale aanrijding vrijwel
niets te lijden en zowel de bestuurder als de bijrijder heeft slechts
een klein risico op knieletsel. Bij de zijwaartse aanrijdingen
behoorden de gegevens die van de dummys waren af te lezen tot de
gunstigste die ooit in een EuroNCAP-test zijn vastgesteld. De airbag,
SIPS-bags en het Inflatable Curtain blijken uitstekend te werken en
beschermen de bestuurder optimaal, zowel bij de zijwaartse crash als
bij de botsing tegen een paal.
Over de kop slaan
Toen de Volvo XC90 bedacht en ontworpen werd, is er veel aandacht
besteed aan de typische en kritieke punten van een SUV. Denk
bijvoorbeeld aan het risico van ongelukken waarbij de auto over de kop
slaat. Het was een uitdaging een SUV te ontwikkelen die onder meer op
dit gebied zo veilig mogelijk was. Het over de kop slaan wordt in
belangrijke mate voorkomen door roll stability control en roll-over
protection, twee belangrijke onderdelen van de actieve en passieve
veiligheid van de XC90. Geen wonder dat de auto wereldwijd wordt
geprezen voor zijn innovatieve veiligheidsoplossingen, zoals het Roll
Over Protection System (ROPS) en het Inflatable Curtain (IC), dat alle
inzittenden beschermt, inclusief die op de derde zitrij.
Samen met voorzieningen als het anti-whiplash-systeem WHIPS en
gordelaanspanners voor alle zeven zitplaatsen, biedt de XC90 de
inzittenden hiermee een ongekend niveau van veiligheid. Aspecten die
overigens lang niet allemaal zijn meegenomen in de testmethoden van
EuroNCAP.
Al met al bewijst de uitslag van de EuroNCAP-testmethode onomstotelijk
dat de geteste veiligheidssystemen van de Volvo XC90 optimaal hun werk
doen in de twee soorten crashes die in het onderzoek onder de loep
zijn genomen.
AutoRai