Ingezonden persbericht




Amsterdam, 26-06-2003

Van Gogh Museum vervolgt jubileumjaar met Gogh Modern

Op vrijdag 27 juni 2003 opent in het Van Gogh Museum te Amsterdam Gogh Modern, de tweede hoofdtentoonstelling waarmee het museum de 150ste verjaardag van Vincent van Gogh (1853-1890) viert. Na De keuze van Vincent, dat een beeld gaf van de kunst waardoor Van Gogh zich heeft laten inspireren, belicht deze expositie de invloed van Van Gogh op belangrijke naoorlogse kunstenaars. Aan de hand van circa 80 bruiklenen uit de verzameling van het Stedelijk Museum in Amsterdam in combinatie met 25 werken van Van Gogh uit de eigen collectie zal worden getoond hoe actueel Van Goghs kunst nog is.

De presentatie is onderverdeeld in vijf sectoren die elk een ander aspect van Van Goghs invloed op de hedendaagse kunst vertegenwoordigen, en bevat schilderijen, beelden en video's van uiteenlopende kunstenaars en stromingen.

De sector Gebaar toont het bevrijdende effect van Van Goghs ongeremde en losse manier van schilderen. Veel kunstenaars uit de 20ste eeuw hebben het expressieve schildergebaar verder uitvergroot of tot de essentie van hun werk verheven. De naoorlogse generatie herontdekte de vrijheid van de penseelstreek en gaf de erfenis van Van Gogh op die manier rechtstreeks door. Zo nam de CoBrA-groep een voorbeeld aan het onbedorven handschrift van kindertekeningen en bestudeerde Dubuffet het werk van geestesgestoorden. Deze Franse materieschilder' bracht, evenals zijn Spaanse collega T`pies, naast verf ook materialen als zand, glas, teer of touw op zijn doeken aan. Anderen lieten het penseel soms geheel achterwege, zoals Rainer in zijn Fingermalereien en Pollock, die het doek op de grond legde en de verf erop gooide of druppelde.

De afdeling Kleur verenigt kunstenaars die Van Goghs kleurexperimenten nieuw leven in hebben geblazen. Van Gogh koos vaak gewone' voorwerpen zoals aardappels, bloemen of schoenen om toon-in-toon' te werken of juist met contrasterende kleuren. In de eerste helft van de 20ste eeuw maakten kunstenaars van onder andere De Stijl en het Bauhaus zich los van de figuratieve voorstelling. Na de Tweede Wereldoorlog voerden veel schilders hun experimenten met pure kleur(vlakken) verder door en ontdekten zij steeds nieuwe variaties. Amerikaanse kunstenaars als Brice Marden, Jasper Johns en Frank Stella, maar ook Nederlanders als Toon Verhoef en Rob van Koningsbruggen zetten deze traditie elk op hun eigen manier voort.

In de groep Natuur zijn kunstwerken samengebracht rond een van de favoriete onderwerpen van Van Gogh. De Nederlandse schilder zag zichzelf in de traditie van de realisten, werkte het liefst in de vrije natuur en had een sterke voorkeur voor landschappen en werkende boeren. Zijn olijfboomgaarden, cipressen en bloemstillevens zijn echter niet alleen een weergave van de realiteit, maar vaak ook beladen met symboliek. De manier waarop kunstenaars het landschap en de natuur als inspiratiebron behandelen, is in de afgelopen halve eeuw sterk veranderd. Zo verwijst Anselm Kiefer naar begrippen als oogst en aarde door stro en soms bloemen in zijn werk te integreren. Land Art-kunstenaars verheffen de natuur zelf tot kunstwerk door fysiek in het landschap in te grijpen of door elementen uit de natuur in tamelijk ruwe vorm in het museum te presenteren. Marc Mulders probeert de essentie van een bos bloemen of een geslachte os te doorgronden om daarmee - net als Van Gogh
- zijn bewondering voor de schepping uit te drukken.

Vanaf het begin van zijn kunstenaarsloopbaan schilderde en tekende Van Gogh de werkende mens in zijn dagelijkse omgeving: boeren en landarbeiders, maaiend, zaaiend of uitrustend van hun zware activiteiten. Hij schilderde hen met veel betrokkenheid, en schuwde daarbij niet de sombere, armoedige en lelijke' kanten van het boerenbestaan. Ook voor zijn portretten koos hij niet voor de rijken en geslaagden, maar juist voor prostituees, soldaten, cafibezoekers en lotgenoten uit het gesticht in Saint-Rimy. Tegenwoordig wordt schilderkunst nauwelijks meer als medium gebruikt om sociaal benadeelden in beeld te brengen. De realistische traditie van Van Gogh en zijn voorgangers is echter wel voortgezet in de 20ste-eeuwse fotografie. Mensen die aan de zelfkant van de maatschappij leven zijn door verschillende fotografen op uiteenlopende manieren in beeld gebracht: soms met een harde', realistische blik, dan weer met veel mededogen en sociale bewogenheid. Een selectie hiervan is gebundeld in Mens la condition humaine.

Mens met lichaam en ziel stelt Van Gogh als mens centraal. De feiten en de mythes zijn daarbij soms moeilijk uiteen te rafelen. Rond dit thema is dan ook werk van diverse kunstenaars samengebracht die het eigen lichaam of zelfs hun hele bestaan tot de essentie van hun kunst hebben verheven. De verwevenheid van kunst en leven die kenmerkend was voor Van Gogh, is in de afgelopen decennia op verschillende manieren voortgezet, bijvoorbeeld in de performances van Marina Abramovi?, de Aktionen van Rudolph Schwarzkogler, de lijfelijke' video's van Bruce Nauman en in de autobiografische kunst van Nan Goldin en Tracey Emin.

Interviews op video
Verspreid over de tentoonstellingsruimtes zijn zes interviews met hedendaagse kunstenaars (Marina Abramovi?, Karel Appel, David Bade, Erzsibet Baerveldt, Marc Mulders en Toon Verhoef) te zien op videoschermen. Centraal in de gesprekken staat hun mening over Van Gogh en wat zij van hem terugzien in hun eigen leven en/of werk.

De tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam en werd samengesteld door Andreas Bl hm, Jan Hein Sassen en Melanie Verhoeven.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Voorlichting van het Van Gogh Museum: +31 (0)20 570 52 92 of mailen naar pressoffice@vangoghmuseum.nl.

Partnership Van Gogh Museum Rabobank
Het Van Gogh Museum en de Rabobank zijn een intensief partnership aangegaan. Een vooraanstaand museum in Nederland met internationale allure verbindt zich met de grootste financikle dienstverlener in het land. Inspiratie is de kernwaarde die beide instellingen met elkaar delen en is het uitgangspunt om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met Nederlands beroemdste kunstenaar.

De Rabobank is vanaf 2003 als promoting partner' voor vijf jaar verbonden met het Van Gogh Museum en stelt het museum in staat om bijzondere exposities te organiseren. Van een aantal tentoonstellingen is de Rabobank tevens hoofdsponsor. Voor meer informatie over de Rabobank, bezoek www.rabobank.nl.

Gogh Modern werd mede mogelijk gemaakt door de Stichting Herinneringsfonds Vincent van Gogh.