Gemeente Itteren


Gesponsord door: Ankerpoort

NIEUWS Dorpsraad boos op Rijkswaterstaat 24-jul-2003, uit de Limburger van 28 juni 2003

Itteren boos over uitstel verbreding van kanaalfietspad MAASTRICHT -
De Dorpsraad Itteren heeft in een brief op poten aan Rijkswaterstaat haar ergernis uitgesproken over een nieuwe vertraging van de verbreding van het fietspad langs het Julianakanaal. Het had er voor de zomer moeten liggen, maar voorlopig gaat geen schop de grond in. Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht en maalbedrijf Ankerpoort bij Itteren hebben jaren overlegd over een grote opknapbeurt voor het fietspad, dat veel wordt gebruikt voor woon-werkverplaatsingen en door recreatieve fietsers. Het dek vertoont gebreken en de weg is te smal om tegenliggers elkaar veilig te laten passeren.

Het is de bedoeling dat het pad tussen Ankerpoort en de sluis van Limmel twee meter breed wordt.

Maastricht betaalt, heeft de vereiste vergunningen, liet een ontwerp maken en besteedde het werk aan, maar Rijkswaterstaat ligt dwars. Dat beweert althans de Dorpsraad Itteren. Ineens mogen er geen activiteiten plaatsvinden in het winterbed van de Maas, omdat ze kunnen leiden tot een belemmering van de doorstroming in geval van hoogwater.

In een brief aan de Rijkswaterstaatdirectie laat de dorpsraad weten zich geen enkele voorstelling te kunnen maken van wat verbreding van een fietspad te maken heeft 'met het niet kunnen doorstromen van water'. Secretaris J.Smits meldt het gebruikte argument 'belachelijk' te vinden en roept Rijkswaterstaat op om 'in het algemeen maatschappelijk belang' te stoppen met dwarsliggen. Woordvoerder K.Wu van Rijkswaterstaat zegt dat geen sprake is van dwarsliggen, maar van een ontwerp voor het fietspad dat niet pas binnen de landelijke regels die zijn opgesteld voor wegwerkzaamheden in het winterbed van een rivier. ,,Dat betekent niet dat er niks kan gebeuren. Het ontwerp moet alleen worden aangepast, maar ik weet niet of dat kan binnen het budget dat de gemeente Maastricht beschikbaar heeft.''

Bij de gemeente wordt verbaasd gereageerd op Wu's woorden. Het ontwerp is juist in heel nauwe samenspraak met Rijkswaterstaat gemaakt. Hoezo niet goed? Kennelijk zijn ineens nieuwe beleidsregels van toepassing, meldt een woordvoerder van het stadsbestuur. En daar past het voorliggende ontwerp niet meer in. ,,Er mag niks gebeuren tenzij er zwaarwegende argumenten zijn. Valt het belang van dat bredere en dus veiligere fietspad daar ook onder? Het werk lijkt geen ingrijpende kwestie.''

zaterdag 28 juni 2003