Gemeente Itteren
Gesponsord door: Ankerpoort
NIEUWS
Dorpsraad boos op Rijkswaterstaat
24-jul-2003, uit de Limburger van 28 juni 2003
Itteren boos over uitstel verbreding van kanaalfietspad
MAASTRICHT -
De Dorpsraad Itteren heeft in een brief op poten aan Rijkswaterstaat
haar ergernis uitgesproken over een nieuwe vertraging van de
verbreding van het fietspad langs het Julianakanaal. Het had er voor
de zomer moeten liggen, maar voorlopig gaat geen schop de grond in.
Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht en maalbedrijf Ankerpoort bij
Itteren hebben jaren overlegd over een grote opknapbeurt voor het
fietspad, dat veel wordt gebruikt voor woon-werkverplaatsingen en door
recreatieve fietsers. Het dek vertoont gebreken en de weg is te smal
om tegenliggers elkaar veilig te laten passeren.
Het is de bedoeling dat het pad tussen Ankerpoort en de sluis van
Limmel twee meter breed wordt.
Maastricht betaalt, heeft de vereiste vergunningen, liet een ontwerp
maken en besteedde het werk aan, maar Rijkswaterstaat ligt dwars. Dat
beweert althans de Dorpsraad Itteren. Ineens mogen er geen
activiteiten plaatsvinden in het winterbed van de Maas, omdat ze
kunnen leiden tot een belemmering van de doorstroming in geval van
hoogwater.
In een brief aan de Rijkswaterstaatdirectie laat de dorpsraad weten
zich geen enkele voorstelling te kunnen maken van wat verbreding van
een fietspad te maken heeft 'met het niet kunnen doorstromen van
water'. Secretaris J.Smits meldt het gebruikte argument 'belachelijk'
te vinden en roept Rijkswaterstaat op om 'in het algemeen
maatschappelijk belang' te stoppen met dwarsliggen. Woordvoerder K.Wu
van Rijkswaterstaat zegt dat geen sprake is van dwarsliggen, maar van
een ontwerp voor het fietspad dat niet pas binnen de landelijke regels
die zijn opgesteld voor wegwerkzaamheden in het winterbed van een
rivier. ,,Dat betekent niet dat er niks kan gebeuren. Het ontwerp moet
alleen worden aangepast, maar ik weet niet of dat kan binnen het
budget dat de gemeente Maastricht beschikbaar heeft.''
Bij de gemeente wordt verbaasd gereageerd op Wu's woorden. Het ontwerp
is juist in heel nauwe samenspraak met Rijkswaterstaat gemaakt. Hoezo
niet goed? Kennelijk zijn ineens nieuwe beleidsregels van toepassing,
meldt een woordvoerder van het stadsbestuur. En daar past het
voorliggende ontwerp niet meer in. ,,Er mag niks gebeuren tenzij er
zwaarwegende argumenten zijn. Valt het belang van dat bredere en dus
veiligere fietspad daar ook onder? Het werk lijkt geen ingrijpende
kwestie.''
zaterdag 28 juni 2003