Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

27-6-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Gauloises Dutch TT, TT Circuit Assen

SEEDORF EN KRAJICEK GENIETEN VAN RECORDREGEN TIJDENS DUTCH TT TRAININGEN

HENK VAN DE LAGEMAAT (24E) SNELLER MAAR NIET TEVREDEN

DOORZETTINGSVERMOGEN KATJA POENSGEN (27E) LEVERT HAAR STARTPLAATS VOOR TT

Terwijl Richard Krajicek op uitnodiging van 125cc GP-teameigenaar Clarence Seedorf zijn ogen uitkeek bij de trainingen van de 73e Dutch TT op het TT Circuit Assen, maakte Henk van de Lagemaat zijn borst nat om zijn rondetijden van de eerste dag aan te scherpen. Dat lukte de Dark Dog Honda coureur, die bijna een volle seconde sneller rond ging en de 24e startplaats in de wacht sleepte. Katja Poensgen wist zich net als 2 weken geleden in Barcelona wederom binnen de 107% tijdslimiet van pole man Poggiali te rijden, nadat ze in de slotfase alles op alles zette om haar tijd te verbeteren.

Het was 32 graden op de Drentse hei en met 32.000 bezoekers op de 2e trainingsdag zette de Dutch TT een nieuw record. Een ander record werd donderdag al doorbroken, toen Valentino Rossi als eerste de magische 300 km topsnelheidsgrens doorbrak. De recordregen werd tijdens de 2e trainingsdag voltooid door het Italiaanse trio Capirossi, Biaggi en Rossi, die alledrie voor het eerst in de TT-historie onder de voor onmogelijk gehouden 2 minuten grens doken. Henk van de Lagemaat verbeterde ook zijn rondetijd op het TT Circuit, maar was desondanks verre van tevreden. Ik heb er niet genoeg van af kunnen rijden. Mijn tijd was wel 1 seconde sneller dan donderdag, maar dat is nog 1 seconde minder dan ik op gerekend had , opent Van de Lagemaat. We zijn met de set-up van Barcelona begonnen en daarmee verder gegaan in de hoop te kunnen opbouwen. Dat lukte niet en ten eind raad hebben we voor de laatste training de afstelling van de TT training in mei uit de kast gehaald. Dat moest wel, want vanmorgen lag ik er een paar keer zowat naast toen mijn voorwiel niet deed wat ik wilde. Insturen in de vele snelle bochten leek niet mogelijk. Vanmiddag pas, nadat we een hele ommezwaai gemaakt hadden qua afstelling, ging het beter. Maar uiteindelijk eindigde ik met tijden, waarmee ik eigenlijk gisterenmorgen had willen beginnen. Zaterdag kunnen we in de warm-up niet veel meer doen, maar ik wil nog wel wat proberen. Daarna is het tijdens de race zien of ik hier met mijn extra circuitkennis wat extra voordeel kan hebben, maar het verschil met de groep voor me is nu nog wat groot. Met wat geluk morgen kan het lukken, maar het hangt van de techniek af , aldus Van de Lagemaat, die zonder twijfel de steun van merendeel van de verwachte 100.000 bezoekers als extra steun zal hebben.

In de allesbeslissende kwalificatie training ging het nog bijna mis voor Katja Poensgen. Ik was een paar ronden onderweg toen ik merkte dat mijn motor niet goed liep. Ik kwam de pits in en men constateerde een kapotte zuigerveer, die ze snel wisten te vervangen , opent Katja, die snel haar weg vervolgde. Dat was even peentjes zweten voor chef monteur Hans Spaan en zijn mannen in de 32 graden waarin het TT Circuit Assen vanmiddag werd ondergedompeld. Het was letterlijk en figuurlijk zweten, maar gelukkig was het de liggende cilinder die problemen gaf, en die is in 5 minuten te vervangen. Katja was dus weer in no time op weg, en ze zat goed in haar vel. Ze ging al snel een seconde harder rond dan gisteren en zat dus meteen binnen de kwalificatie tijd. Vlak voor het einde kwam ze binnen en het werd close want de kopmannen gingen steeds sneller. Dus hebben we d r direct weer de baan ingestuurd, en met succes , meldt Spaan. Katja: Ik dacht dat ik nog meer tijd had, maar toen ik zag dat de laatste 4 minuten op de klok aftikten ben ik meteen weer weg gegaan. Het spande er om, want Poggiali had me met een nieuwe pole position tijd net buiten de kwalificatie gereden. Het moest dus gebeuren en dat lukte. Ik pakte een goede slipstream en reed weer een paar tiende van mijn tijd af, waarmee ik er gelukkig weer bij sta. Dat voelt goed en geeft me na mijn kwalificatie in Catalunya weer vertrouwen. Want een race missen is dodelijk voor je wedstrijdritme. Dat kan ik morgen 18 ronden lang opdoen , glunderde de Duitse.

De High Res versie van bijgaande foto met Richard Krajicek en Clarence Seedorf kunt u gratis downloaden van www.tt-assen.com onder de button Pers Info, of rechtstreeks van http://www.tt-assen.com/Welkom/Kalenders/Rijvaardigheid/Persinformatie/persinformatie.html

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:


1. M. POGGIALI RSM 2'04.050 APRILIA



2. R. DE PUNIET FRA 2'04.586 APRILIA



3. T. ELIAS SPA 2'04.712 APRILIA


4. F. NIETO SPA 2'04.866 APRILIA


5. S. PORTO ARG 2'04.920 HONDA


6. S. GUINTOLI FRA 2'05.190 APRILIA


7. F. BATTAINI ITA 2'05.190 APRILIA


8. R. ROLFO ITA 2'05.547 HONDA


9. A. WEST AUS 2'05.755 APRILIA


10. N. MATSUDO JPN 2'05.755 YAMAHA


11. E. BATAILLE FRA 2'06.330 HONDA


12. E. NIGON FRA 2'06.417 APRILIA


13. J. OLIVE SPA 2'06.585 APRILIA


14. K. NÖHLES GER 2'06.957 APRILIA


15. H. FAUBEL SPA 2'07.040 APRILIA


16. J. STIGEFELT SWE 2'07.400 APRILIA


17. H. MARCHAND FRA 2'07.529 APRILIA


18. A. DEBON SPA 2'07.545 HONDA


19. C. DAVIES GBR 2'07.719 APRILIA


20. C. GEMMEL GER 2'08.125 HONDA


21. J. SMRZ CZE 2'08.128 HONDA


22. A. BALDOLINI ITA 2'08.828 APRILIA


23. A. VOS NED 2'09.700 YAMAHA


24. Henk vd LAGEMAAT NED 2'09.713 Dark Dog Molenaar HONDA


25. C. PISTONI ITA 2'11.106 YAMAHA


26. H. SMEES NED 2'11.845 HONDA


27. J. BLOK NED 2'12.104 HONDA


28. Katja POENSGEN GER 2'12.716 Dark Dog Molenaar HONDA

Not qualified (Out of 107%)


29. R. GEVERS NED 2'13.743 HONDA

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. Loris CAPIROSSI ITA 1'59.770 Ducati Marlboro Team


2. Max BIAGGI ITA 1'59.941 Camel Pramac Pons



3. Valentino ROSSI ITA 1'59.964 Repsol Honda


4. Carlos CHECA SPA 2'00.169 Fortuna Yamaha Team


5. Olivier JACQUE FRA 2'00.294 Gauloises Yamaha Team


6. Alex BARROS BRA 2'00.501 Gauloises Yamaha Team


7. Sete GIBERNAU SPA 2'00.553 Telefónica Movistar Honda


8. Marco MELANDRI ITA 2'00.553 Fortuna Yamaha Team


9. Colin EDWARDS USA 2'00.579 Alice Aprilia Racing


10. Shinya NAKANO JPN 2'00.693 d'Antín Yamaha Team


11. Tohru UKAWA JPN 2'00.929 Camel Pramac Pons


12. Nicky HAYDEN USA 2'00.998 Repsol Honda


13. Troy BAYLISS AUS 2'01.147 Ducati Marlboro Team


14. Noriyuki HAGA JPN 2'01.188 Alice Aprilia Racing


15. Yukio KAGAYAMA JPN 2'01.601 Suzuki Grand Prix Team


16. John HOPKINS USA 2'01.715 Suzuki Grand Prix Team


17. Alex HOFMANN GER 2'02.172 Kawasaki Racing Team


18. Makoto TAMADA JPN 2'02.351 Pramac Honda


19. Jeremy McWILLIAMS GBR 2'02.996 Proton Team KR


20. Andrew PITT AUS 2'03.371 Kawasaki Racing Team


21. Garry McCOY AUS 2'03.407 Kawasaki Racing Team


22. Ryuichi KIYONARI JPN 2'03.707 Telefónica Movistar Honda


23. Nobuatsu AOKI JPN 2'06.172 Proton Team KR

125cc Trainingstijden na de 2e dag:


1. D. PEDROSA SPA 2'10.724 HONDA



2. A. DE ANGELIS RSM 2'10.777 APRILIA



3. S. JENKNER GER 2'10.814 APRILIA


4. S. PERUGINI ITA 2'11.052 APRILIA


5. T. LUTHI SWI 2'11.545 HONDA


6. C. STONER AUS 2'11.632 APRILIA


7. Y. UI JPN 2'11.700 APRILIA


8. J. LORENZO SPA 2'11.714 DERBI


9. H. BARBERA SPA 2'11.741 APRILIA


10. M. KALLIO FIN 2'11.957 HONDA

20. A. BAUTISTA SPA 2'13.007 Seedorf Racing Aprilia

23. R. HARMS DAN 2'13.505 Seedorf Racing Aprilia

31. R. SCHOUTEN NED 2'14.715 HONDA Schouten Racing

32. J. vd MAREL NED 2'15.604 HONDA Tennen Racing Team

36. A. DEN BEKKER NED 2'18.672 HONDA DB Racing Team

37. M. VAN KREIJ NED 2'19.791 HONDA Racing Team MVK

Qualification Time 107% 2'19.874

Uitslag EK 125cc race (VRIJDAGMIDDAG 27 JUNI):

Pos Name Laps Best Tm In Lap Diff Total Tm Sponsor Last Tm Points
1. Dario GIUSEPPETTI 12 2:13.939 10 28:05.677 ADAC Berlin-Brandenburg e.V. 2:14.320 0
2. Michele CONTI 12 2:14.046 11 0.433 28:06.110 BNT Racing 2:14.365 0
3. Julian MIRALLES 12 2:14.546 8 4.782 28:10.459 Miracing 2:15.289 0
4. Michele PIRRO 12 2:14.606 6 10.284 28:15.961 R.C.G.M. S.r.l. 2:17.263 0
5. Vincent BRAILLARD 12 2:15.362 3 18.193 28:23.870 Philippe Coulon T.M.R. Racing 2:16.829 0
6. Manuel HERNANDEZ 12 2:15.588 4 18.427 28:24.104 2:16.539 0
7. Marco PETRINI 12 2:15.836 10 18.971 28:24.648 Team Gabrielli 2:16.002 0
8. Michele DANESE 12 2:15.953 9 19.648 28:25.325 Team Gabrielli 2:16.081 0
9. Igor KALAB 12 2:15.454 8 19.719 28:25.396 OMV-Team Hanusch 2:15.901 0
10. Mattia ANGELONI 12 2:15.559 10 29.228 28:34.905 Team Leardini 2:28.066 0 23. Harold DE HAAN 12 2:18.429 12 1:01.433 29:07.110 Lodewijk Ass. / Ezas 2:18.429 0 28. Sam van RENS 12 2:18.961 12 1:16.576 29:22.253 Team Holland 2:18.961 0
30. Ferry STOFFER 12 2:19.161 12 1:16.887 29:22.564 Lukro Racing Drenthe 2:19.161 0
31. Rob KIEWIET 12 2:20.254 8 1:23.146 29:28.823 Autobedrijf Kiewiet BV 2:21.456 0
32. Gert-Jan KOK 12 2:21.359 5 1:32.923 29:38.600 Bos Electro Racing 2:22.621 0 35. Ronnie TIMMER 12 2:21.499 12 1:39.583 29:45.260 D.S.A. 2:21.499 0

38. Branko SRDANOV 8 2:17.937 7 --4 Laps-- 19:46.607 Team Holland 2:22.521 0

EK-stand na 3 races:


1. Conti, 56; 2. Giuseppetti, 49; 3. Angeloni, 46; 4. Zappa 27; 5. Di Giuseppe, 25; 6. Petrini, 22.

De Nederlandse 125cc coureur Raymond Schouten heeft zich vandaag ruimschoots weten te kwalificeren voor de Dutch TT in Assen welke morgen om 12:45 uur van start zal gaan, en is wederom snelste Nederlander in de lichtste wegrace categorie. De 18-jarige Honda coureur uit het Brabantse Waardhuizen zette met 2.14.715 de 31e tijd neer. Raymond: Ik ben erg tevreden met deze tijd, al had er wel meer ingezeten. In de vrije training vanochtend ging het al erg lekker, de 2.15 die ik gisteren graag wilde rijden reed ik vandaag wel en ik reed zelfs een 1.14.9. Vanmiddag kon ik deze tijd nog met 0,2 seconde verbeterde wat mij een plaats op de achtste startrij opleverde. Toch had er een snellere tijd ingezeten, de laatste ronde verbeterde ik in alle secties mijn rondetijd, totdat er een andere coureur langzaam op de ideale lijn reed en ik van mijn gas moest, hierdoor verloor ik veel tijd. Toch ben ik erg tevreden met mijn rondetijd en ik heb erg veel zin in morgen! Ik hoop dat ik de wedstrijd uit kan rijden (wat vorig jaar niet lukte door een technisch probleem) en een lekkere wedstrijd kan rijden.

Arie Vos kwalificeerde zich in de 250cc GP als snelste Nederlander, zelfs voor vaste GP-rijder Henk van de Lagemaat. De 27-jarige Yamaha-coureur uit Oss toonde zich zowel verheugd als verrast over zijn prestatie. Het gaat super. Alles loopt lekker. Ik heb geen druk van sponsors en mijn team en ik kon me in alle rust op de TT-trainingen concentreren. Daarbij heb ik echt een topmonteur, die mijn machine perfect voor elkaar heeft gemaakt. Alles liep echt op rolletjes en zie hier het resultaat. Ik heb vooraf gezegd ik wil mee kunnen rijden en ik heb me zonder problemen kunnen klasseren. Vrijdag had ik nog problemen, maar vandaag bleef ik van pech verschoond. En dan ga je opbouwen heen. Morgen wil ik ervaring opdoen. Dat zal nog meer zijn dan ik de afgelopen 2 dagen tijdens de trainingen al heb gedaan , aldus Vos.

Capirossi takes second pole for Ducati

Loris Capirossi added another pole position to his growing collection of accolades with the Ducati Desmosedici at Assen this afternoon, as the Italian trio which have dominated MotoGP in recent years became the first three men to dip under the two minute mark at the historic Gauloises Dutch TT circuit. Honda riders Max Biaggi and Valentino Rossi joined their compatriot on the front row of the grid for Saturday's race in second and third place respectively, despite intense pressure from the rest of the field as fifteen riders lapped under Rossi's pole previous pole record from 2002. Carlos Checa continued his improving form with the fastest time ever by a Yamaha M1 at this circuit, completing the front row in fourth place.

"We still have some work to do but we have improved, especially from yesterday," said Capirossi, who set a best lap of 1'59.770. "The lap time was good this afternoon but the bike is not perfect. I was trying lots of tyres and I think I have the right set-up for tomorrow. I am happy that we are in pole position again but I know that the Ducati can be faster."

Checa's late effort knocked his factory colleague Olivier Jacque back to the second row in fifth place, just moments after Jacque had done the same to team-mate Alex Barros. The fourth factory Yamaha rider, Marco Melandri, also appeared briefly on the front row but eventually slipped to the back of the second row in eighth behind Sete Gibernau on the Honda.

Colin Edwards was another victim of the late shuffle at the top of the time sheets, dropping all the way back to the third row in ninth despite having challenged Rossi and Capirossi for top spot throughout the session. However, the Aprilia rider and Yamaha's Shinya Nakano, who qualified just behind Edwards in tenth, are both within a second of the pole time. Factory Honda riders Tohru Ukawa and Nicky Hayden complete the third row.

Manuel Poggiali went from strength to strength in the final session for the 250cc class, continually improving his lap times to consolidate his provisional pole position with a new circuit record of 2'04.050. As several of the top riders concentrated on their set-up for tomorrow's race, it was not until the second half of the session that the lap times began to pick up, although Poggiali remained in supreme control at the top of the time sheets as he systematically destroyed the previous pole record held by current World Champion Marco Melandri. Randy De Puniet moved to within 0.536 seconds of Poggiali to seal second place on his last lap, relegating Toni Elias and Fonsi Nieto, who did not improve his provisional time, to third and fourth place respectively.

Nieto only just hung on to his front row slot as Sebastian Porto edged to within 0.054 seconds of an all-Aprilia front row on his Honda. Porto is joined on the second row by factory team-mate Roberto Rolfo, sandwiching the Aprilias of team-mates Silvain Guintoli and Franco Battaini.

Dani Pedrosa slashed almost two seconds off his provisional qualifying time to take pole position for 125 race, before crashing and destroying his Honda at the end of the session. The youngster threw caution to the wind this afternoon after struggling through various breakdowns yesterday, smashing his own previous pole record by almost a second after just six laps. Provisional pole holder Alex De Angelis came close to edging the Spaniard off the top of the time sheets at the end of the session but could ultimately only pull to within 0.053 seconds. Steve Jenkner and Stefano Perugini also made vast improvements to their provisional times to seal the final front two positions, with Perugini slipstreaming De Angelis to drop his previous best by 2.041 seconds.