Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

26 juni 2003

Geschiedenis spelcomputer in Museum van de Twintigste Eeuw

De spelcomputer bestaat al weer 40 jaar! Het begon ooit met Space War in 1962, gevolgd in 1972 door een vierkant tennisbal (Pong) waarna het computerspel met Space Invaders en een happende pizza (Pac-man) echt populair werd. Momenteel is het een miljarden-industrie en een tijdverdrijf voor miljoenen over de hele wereld. Op de tentoonstelling Game Invasion (28 juni t/m 26 oktober 2003) laat het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn (NH) aan de hand van 60 historische computers de ontwikkeling zien van het computerspel. Tevens is de expositie "Laurel & Hardy, lachen met de Dikke en de Dunne" nog tot en met 26 oktober te aanschouwen.

De Amerikaan Steve Russell vindt in 1962 het eerste computerspel uit. Het heette Spacewar, maar we moeten niet denken dat we het thuis hadden kunnen spelen. De computer was zo groot als een huiskamer en stond in een laboratorium.

De Amerikaan Nolan Bushell slaagt er in 1972 als eerste in een computerspel (Pong) commercieel bruikbaar te maken. In 1972 richt hij Atari op, en dit bedrijf zou de speelhallen in de zeventiger en in het begin van de tachtiger jaren domineren. Nolan had zelf ook een computerspel ontwikkeld: Computer Space (1971). Dit was nog een fors uitgevallen apparaat, zo groot als een klerenkast. Het spel sloeg niet aan, maar het jaar daarop, in 1972, werd Pong ontwikkeld en dat spel werd een doorslaand succes. Pong bestaat uit een speelveld waarop twee spelers een soort (tafel)tennisspel kunnen spelen. Behendigheid, snelheid en concentratie waren de eigenschappen waarover je moest beschikken om Pong succesvol te kunnen spelen. Vanaf 1974 zou Home Pong als spel voor de huiskamer een succes worden.

In 1976 verschijnt de Fairchild Chanel F (tevens verkocht onder andere namen) op de markt. Deze spelcomputer is de eerste die met losse cartridges werkt. In 1977 komt Nintendo met de eerste echte, complete spelcomputer: Color TV Game 6, kort daarop gevolgd door Color TV Game 15. Van deze beide systemen worden miljoenen exemplaren gekocht. De spelcomputer breekt door en wordt nu echt een onderdeel van het modale huishouden.

1977 was een vruchtbaar jaar, want ook Atari 2600 komt op de markt. Dit bleek zo'n goede spelcomputer te zijn dat hij meer dan 10 jaar lang, tot 1990, verkocht werd. De spelletjes die je ermee kon spelen zijn klassiek geworden: Space Invaders, Missile Command, Donkey Kong en natuurlijk vanaf 1980 PacMan.

In 1984 verschijnen er donderwolken aan de horizon, er breekt een heuse crisis uit in de spelcomputer industrie. De homecomputers beginnen met hun opmars. De mogelijkheden daarvan zijn veel groter want je kunt je homecomputer behalve voor spellen ook voor serieuze zaken gebruiken. Tekstverwerking bijvoorbeeld. Wat moet je nu nog met een afzonderlijke spelcomputer? Het antwoord komt al in 1985. Nintendo lanceert de Nintendo NES (Nintendo Entertainment System). Dit wordt dit een kaskraker. In Nederland worden er 400.000 van verkocht.

Een reactie op Nintendo NES kon niet uitblijven. SEGA probeert het in 1986 met het SEGA Master System. Deze computer is beter en geavanceerder dan de Nintendo NES, maar het product flopt door een slechte marketing.

Nintendo blijft nog steeds de marktleider op het gebied van de videogames. De 'Game Boy' wordt in 1989 geïntroduceerd, het eerste portable spelsysteem waarbij verschillende games kunnen worden gespeeld door middel van losverkochte spelcassettes. Deze innovatie kan niet anders dan succesvol zijn en dat blijkt, want 10 jaar lang staat de Game Boy garant voor 90% van alle verkopen op het gebied van de videogames.

In 1992 komt Philips met de CD-i uit. Dit wordt echter een flop van jewelste. Veel meer succes heeft Sony dat in 1995 Play Station uitbrengt. Dit product verovert de markt. Play Station werkt met CD's en niet meer met de ouderwetse cartridges. De technische ontwikkelingen zetten door. De DVD begint de CD te verdringen. Sony is de eerste die daarop inzet met de introductie in 2000 van de Play Station 2. De spelmogelijkheden en spelvariaties nemen nu geweldig toe omdat er met de invoering van de DVD-schijf veel meer gegevens op een disk passen.

Het historisch overzicht van de ontwikkeling van de spelcomputer is tot en met 26 oktober van dinsdag t/m zondag te zien in het Museum van de Twintigste Eeuw, Bierkade 4 in Hoorn (NH). Voor info: www.museumhoorn.nl of 0229-214001.

Einde persbericht

Algemene gegevens:

Museum van de Twintigste Eeuw

Bierkade 4

1621 BE Hoorn

tel. 0229-214001

fax 0229-242089

info@museumhoorn.nl

www.museumhoorn.nl

Geopend: di t/m vr 10-17.00 uur, za + zo 12-17.00 uur

Toegang: Volwassenen 3,50 Euro, 4-16 jaar en CJP 2,- Euro,

MuseumKaart gratis en NS/Rabo-kaart 50 % reductie.

Voor schoolklassen gelden speciale tarieven: 1,50 Euro per kind, begeleiders gratis.

Het museum geeft met gebruiksvoorwerpen, winkelinterieurs en stijlkamers een beeld van het leven in de afgelopen honderd jaar. Geschikt voor jong en oud. Tevens is er een Maquette Hoorn Anno 1650 te zien.

Het museum beschikt over een lift, winkel en MuseumCafé.

Regelmatig worden nieuwe wisseltentoonstellingen getoond.