Gemeente 's-Hertogenbosch

03-07-2003

Voortgezet onderwijs en gemeente slaan handen ineen

Zowel de gezamenlijke besturen van het voortgezet onderwijs als het gemeentebestuur van 's Hertogenbosch, maken zich zorgen over de ontwikkelingen binnen het voortgezet onderwijs. Met name gaat de aandacht daarbij uit naar de keuze- en ontwikkelingsmogelijkheden binnen het VMBO, dat ook landelijk zorgen baart. De plaatselijke besturen vragen zich af of de jongeren een juiste plaats kunnen vinden binnen het bestaande lokale onderwijs, waarmee hun ontwikkeling wordt geoptimaliseerd.

Integraal jeugdbeleid
Een eerste verkenning van de problematiek vond plaats op een studieochtend in november 2002. Wethouder Eigeman nodigde alle directies van de scholen voor voortgezet onderwijs uit om de knelpunten te inventariseren. Er werd vastgesteld dat men wil samenwerken en meedenken om de beste kansen voor de jeugd te genereren. Dit mondde uit in een stedelijk besturenoverleg op 17 april jongstleden. Dit overleg vormt het startpunt van een grondig onderzoek naar de problematiek van met name het VMBO binnen het kader van het totale voortgezet onderwijs in onze stad. Binnen het integrale jeugdbeleid van de gemeente wordt gestreefd naar het uitbreiden en verbeteren van de beschikbare voorzieningen en het in beeld krijgen van risico's. Centraal in dit beleid staat een consistente en ononderbroken ontwikkeling van de jeugd van 0 tot en met 24 jaar. Tevens heeft de gemeente in samenspraak met het basisonderwijs en voortgezette onderwijs een medewerker, I. Zevenbergen, aangesteld om de overgang van beide schoolsoorten te bevorderen.

Uitgangspunten
De gezamenlijke besturen hebben een aantal uitgangspunten aangenomen en besloten een werkgroep in het leven te roepen bestaande uit een vertegenwoordiger van elke school en de gemeente met als taken:
- het scherper in beeld brengen van de problematiek en het maken van een analyse van de cijfers die als onderbouwing kunnen dienen voor het realiseren van een ongedeeld VMBO;

- het meenemen in de overwegingen van de consequenties voor het HAVO/VWO;

- uitgaan van de pluriforme onderwijskundige inhoud, die de basis is voor de structuur en rekening houden met de keuzevrijheid van de ouders.
Op gezette tijden vindt een stedelijk besturenoverleg plaats om de voortgang te bewaken en om sturend te kunnen optreden om de doelstellingen te bereiken.