Ingezonden persbericht

Nederlands bedrijfsleven pessimistisch:

liquiditeitsproblemen gevreesd door debiteurenproblematiek

Intrum Risk Index: 73% debiteuren schendt afspraken

Rotterdam, 1 juli 2003 - Intrum Justitia, Nederlands grootste speler op de markt van receivables management services, maakt vandaag bekend dat 34% van alle Nederlandse ondernemingen dit jaar tegenvallende resultaten verwacht en daaruit voortkomende liquiditeitsproblemen. Dit blijkt uit de Intrum Risk Index, een onderzoek dat Intrum Justitia uitvoerde onder ruim driehonderd bedrijven naar de invloed van traag betalende debiteuren. Met name in de sectoren dienstverlening, de groothandel en de fabricage zijn de problemen groot.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven pessimistisch zijn over de ontwikkelingen van hun bedrijfsresultaat. Uit de Intrum Risk Index komt naar voren dat:

- meer dan 70% van de ondernemingen niet op tijd betaalt.

- 7% van de ondernemingen verwacht dat de continuïteit van het bedrijf in gevaar komt.

- van de bedrijven die continuïteitsproblemen verwachten springen de bouwnijverheid (18%), financiële dienstverlening (17%) en de detailhandel (15%) eruit.

- 34% van de bedrijven vreest een vermindering van het resultaat.

- 33% denkt liquiditeitsproblemen te krijgen.

- 26% verwacht hogere rentekosten.

- Met name de branches transport & logistiek en telecommunicatie verwachten met hogere rentekosten te maken te krijgen.

Zoals al uit eerder onderzoek van Intrum Justitia bleek is in 2002 het aantal incasso s met 53% gestegen ten opzichte van 2001.

Slechts 27 procent van de debiteuren in Nederland houdt zich aan de gemaakte afspraken. 40 procent betaalt tussen de 30-45 dagen en 25% tussen de 45-60 dagen. Vier procent betaalt pas na 60 dagen en 4 procent pas na 75 dagen. De belangrijkste genoemde reden voor te late betaling is vooropgezette vertraagde betaling . Andere motieven zijn financiële problemen bij de debiteur, betwistingen en administratieve tekortkomingen. Ten opzichte van 2001 ziet 21% van de respondenten een verslechtering optreden in de verhouding van het aantal onbetaalde facturen.

Marcel van Es, algemeen directeur van Intrum Justitia: Het is opvallend dat de meerderheid van de bedrijven het probleem intern probeert op te lossen en geen derde partij gebruikt om het uitstaande saldo terug te brengen. Door een verdere optimalisatie van de administratieve afhandeling kan 17-21% van de te late betalingen worden teruggedrongen.

De meerderheid van de ondernemingen doet het debiteurenbeleid zelf, zonder een externe organisatie in te schakelen. Ongeveer 34% van de ondernemingen schakelt een incassobureau in om zo met meer dwang en toch op minnelijke wijze de vordering te incasseren. Andere instanties die daarvoor worden ingeschakeld zijn factoringmaatschappijen, deurwaarders, kredietverzekeraars en advocaten. Slechts 31% denkt dat wettelijke maatregelen zoals de Nieuwe Europese Richtlijnen, oftewel het in rekening brengen van rente bij trage betalers, invloed zal hebben op het betaalgedrag van debiteuren. Daarentegen denkt 65% hier geen gebruik van te gaan maken.

De Intrum Risk Index is bedoeld om inzicht te bieden hoe ondernemingen omgaan met debiteurenproblematiek. Het onderzoek, dat voor het eerst werd uitgevoerd, vond plaats in het tweede kwartaal van dit jaar. Met een enquête van 19 vragen werden financieel managers, credit managers en hoofden van administratie ondervraagd van ruim driehonderd bedrijven in de branches transport en logistiek, telecommunicatie, bouwnijverheid, groothandel, fabricage, detailhandel, dienstverlening en financiële dienstverlening.

Afspraak is Afspraak

Intrum Justitia startte op 7 april de campagne Afspraak is Afspraak . Met de campagne

wil de organisatie aandacht vragen voor de verslechterde betalingsmoraal in Nederland.

Intrum Justitia maakt zich zorgen over de manier waarop wordt omgegaan met betalingen. De campagne Afspraak is Afspraak richt zich dan ook op gedrag omtrent betalingsverkeer. Marcel van Es, Managing Director, wijst op het belang van goede verhoudingen tussen bedrijven en mensen onderling en het aandeel van duidelijke financiële afspraken daarin. Bij langdurige nonchalance worden relaties tussen bedrijven aangetast en ontstaat een sfeer waarin het steeds moeilijker zakendoen is. Intrum Justitia benadrukt in de campagne dat het tijd is dat mensen zich weer gaan houden aan hun belofte. Vandaar het thema Afspraak is Afspraak .

Over Intrum Justitia

Intrum Justitia is genoteerd aan de Stockholm Beurs. Door middel van uitmuntend relatiebeheer en het bieden van totaaloplossingen op het gebied van receivables management, wil Intrum Justitia de cashflow en lange termijn winstgevendheid van opdrachtgevers structureel optimaliseren. Intrum Justitia is onder andere bekend bij de Nederlandse consument door de serie 'Het Incassobureau', die wordt uitgezonden door SBS 6.

In Nederland heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 43%, vestigingen in Den Haag en Rotterdam en 450 medewerkers. De omzet in 2002 bedroeg 27 miljoen Euro. Intrum Justitia bedient in Nederland circa 7.000 klanten.

In Europa heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 35% en 2700 medewerkers. De omzet in 2002 bedroeg 277 miljoen Euro, voor 70% op de consumenten- en 30% op de business-to-businessmarkt.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht