CDA Rotterdam


Persberichten

Rotterdam, 2 juli 2003 Rotterdamse coalitiefracties stellen eisen aan parkeerbeleid

De fracties van Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD in de Rotterdamse gemeenteraad zullen in de gemeenteraadsvergadering van 3 juli 2003 eisen stellen aan het toekomstige parkeerbeleid van de stad Rotterdam.De fracties reageren daarmee op het voornemen van het College van B&W om komend jaar de parkeertarieven met 3% bovenop de inflatiecorrectie te verhogen. "Voor een goed draagvlak onder de bevolking is investeren in nieuwe parkeervoorzieningen dringend gewenst, maar de bijbehorende tariefsverhoging is te hoog én de Rotterdammers moeten de zekerheid krijgen dat alle parkeeropbrengsten worden geïnvesteerd in parkeervoorzieningen", aldus de woordvoerders van de coalitiefracties.

Bij het verschijnen van de Voorjaarsnota heeft het College van B&W voorgesteld de parkeertarieven in de komende jaren met 3% bovenop de inflatiecorrectie te verhogen. Met deze opbrengsten wordt geïnvesteerd in de parkeersector. De investeringen betreffen het wegwerken van achterstallig onderhoud in de bestaande wijkstallingsgarages en de bouw van nieuwe wijkstallingsgarages. Daarnaast wil het College van B&W het tempo van de woningbouwproductie veiligstellen door bij te dragen in de kosten van parkeerplaatsen van de nieuwbouw. Gebleken is namelijk dat de enkele jaren geleden verhoogde parkeernorm (1,8 auto per woning) door de markt niet volledig in de vrij op naam prijs van nieuwbouwwoningen kan worden verwerkt.

Voorts wil het College van B&W in 2007 stoppen met de afdracht van Dienst Stadstoezicht aan de algemene middelen. Het geld wat thans wordt afgedragen komt dan beschikbaar voor investeringen in de parkeersector.

Reactie coalitiepartijen

Al tijdens de eerste behandeling van de Voorjaarsnota bleek, dat de fracties van Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD moeite hebben met de voorstellen van het College van B&W. De fracties zijn het eens met de noodzaak van investeringen in nieuwe en bestaande parkeervoorzieningen. De financiering daarvan uit een verhoging van de parkeertarieven is echter te eenzijdig. 'Betaald parkeren' en tariefsverhogingen zijn instrumenten voor het reguleren van parkeren en moeten dan ook daarvoor worden ingezet, niet voor het dekken van onderhoudsachterstanden.

Het draagvlak onder de inwoners voor 'betaald parkeren' ebt weg als er geen alternatieven voorhanden zijn en als er betaald wordt voor de algemene middelen. Het beëindigen van de afdracht in 2007 is voor de coalitiefracties dan ook te laat. Pas als de afdracht is beëindigd, hebben bewoners de garantie dat de parkeeropbrengsten volledig worden geïnvesteerd in nieuwe parkeervoorzieningen.

Oplossingen

De coalitiefracties hebben een parkeerbeleid voor ogen dat wordt gekenmerkt door flexibiliteit in plaats van dogma's. In de raadsvergadering van 3 juli 2003 zullen de coalitiefracties een motie indienen, waarin ze zeven eisen stellen aan het toekomstige parkeerbeleid van het College van B&W:


1. Het instrument 'betaald parkeren' wordt uitsluitend ingezet om parkeren te reguleren.


2. Met uitzondering van de inflatiecorrectie worden parkeertarieven niet verhoogd, tenzij dit aantoonbaar noodzakelijk is vanuit reguleringsperspectief.


3. Onder de voorwaarde dat 'betaald parkeren' uitsluitend wordt ingezet om parkeren te reguleren wordt betaald parkeren ingevoerd binnen de gehele ruit van Rotterdam (met uitzondering van gebieden als Pernis).


4. De afdracht van Stadstoezicht wordt eerder afgebouwd dan in 2007; dat betekent dat inkomsten vanuit betaald parkeren uitsluitend worden gebruikt voor dekking van investeringen in en exploitatie van parkeervoorzieningen.


5. Ook vanuit andere inkomsten, zoals de grondexploitatie, kunnen parkeervoorzieningen worden gerealiseerd.


6. Tarieven in parkeergarages worden - met uitzondering van de inflatiecorrectie - uitsluitend verhoogd als achterstallig onderhoud is weggewerkt.


7. Investeringen in nieuwe parkeervoorzieningen en in achterstallig onderhoud zijn noodzakelijk en moeten direct van start gaan, te beginnen in de buurten waar de parkeerdruk het grootst is.

Voor het draagvlak bij bewoners is het van belang, om inzet van betaald parkeren te koppelen aan zichtbare verbeteringen in de parkeervoorzieningen. Voor een verbeterd draagvlak vragen de coalitiefracties van het College ook, dat de dienst Stadstoezicht snel op orde is en veelvoorkomende klachten over de uitvoering van het parkeerbeleid tot het verleden gaan behoren.

Vervolg

Met de motie stelt de gemeenteraad de kaders voor het door het College uit te werken beleid. Het College zal dit beleid moeten presenteren bij de begroting voor 2004, die in het najaar van 2003 wordt behandeld.