VSNU



VSNU-persbericht
Datum: 3 juli 2003

Populaire opleiding moet rendement verhogen

Economieopleiding heeft academisch niveau

Economieopleidingen in Nederland zijn van voldoende tot hoog academisch niveau. De komende jaren zullen faculteiten echter moeten werken aan de verhoging van de rendementen en een systematischer opbouw van het vaardighedenonderwijs. Vandaag bood de voorzitter van de beoordelingscommissie, prof. dr. Verheijen (oud-voorzitter UvT), het visitatierapport met deze conclusies aan aan mr. d'Hondt, voorzitter van de VSNU.

Bij de visitatie zijn 21 opleidingen beoordeeld op het terrein van Economie, Fiscale Economie, Econometrie, Actuariële wetenschappen en Economie en Informatica. Hierbij waren 8 universiteiten betrokken (RUG, VU, UvT, UM, EUR, KUN, OU, UvA). Bij de visitatie heeft de commissie de inhoud van de opleiding als uitgangspunt genomen, daarmee een sterke nadruk leggend op de kwaliteit van de scripties. Geconcludeerd wordt dat de opleidingen in het algemeen van academisch niveau zijn met uitschieters naar hoog academisch niveau. Dit is mede te danken aan de hoge kwaliteit van het economisch onderzoek in Nederland.

De diverse economische opleidingen zijn zeer populair onder studenten. In het cursusjaar 2001-2002 stonden alleen al bij Economie ruim 12.500 studenten ingeschreven. Het rendement van de opleidingen is echter laag, hetgeen ook al bij een eerdere visitatie werd geconstateerd. Inspanningen om tot grotere studeerbaarheid en een actievere leeromgeving te komen hebben daarbij nauwelijks geholpen. Sommige opleidingen hebben daarom het bindend studieadvies ingevoerd, hetgeen de commissie een goede ontwikkeling vindt.

De commissie betreurt het dat weinig opleidingen gebruik maken van een systematische opbouw van vaardigheden in het curriculum, zowel met betrekking tot onderzoeksvaardigheden als praktijkvaardigheden. Hierdoor kan geen structurele niveauverhoging bereikt worden. Ook vindt de commissie het opmerkelijk dat slechts een klein aantal opleidingen expliciete richtlijnen voor de beoordeling van scripties kent.

De invoering van de bachelor-masterstructuur biedt nieuwe mogelijkheden voor de Economieopleidingen. Het is echter nog onduidelijk hoe de doorstroming tussen bachelor en masterfase, ook vanuit het HBO, zal verlopen.