Ingezonden persbericht

Enneagram-verslag geautomatiseerd

Delft/Hoorn, 3 juli 2003 - Flex Werving & Selectie in Hoorn maakt al enige tijd gebruik van het enneagram als instrument om werkgever en kandidaat beter op elkaar af te stemmen. Per 3 juli is het enneagram geïntegreerd met de recruitment software van Carerix. Daardoor is het voor het eerst mogelijk om de resultaten geautomatiseerd te presenteren.

De oorsprong van het enneagram ligt vermoedelijk al ruim tweeduizend jaar terug in het Midden-Oosten. In de moderne, aangepaste vorm is het een beproefd hulpmiddel om meer te weten te komen over iemands persoonlijkheid. De test gaat uit van negen kenmerkende profielen, die bij ieder mens in een andere verhouding aanwezig zijn. In de psychologie is de enneagram-test inmiddels een geaccepteerde techniek.


Via de website van Flex Werving & Selectie(www.flexadvies.nl) kan een kandidaat online solliciteren. Vervolgens wordt de kandidaat gevraagd de enneagram-test in te vullen. Van negen 'verhaallijntjes' die elk een persoonlijkheidstype beschrijven moet met een percentage van 0 tot 100 worden aangegeven in hoeverre men zich hierin herkent. Het tweede deel van de test bestaat uit het met 'ja' of 'nee' beantwoorden van negen maal tien vragen. Dat lijkt veel, maar in de praktijk blijkt het invullen niet meer dan tien minuten in beslag te nemen. Bij de implementatie van de recruitment-software van
Carerix kwam de wens naar voren om de uitslag van de test automatisch te genereren. Dankzij de ingebouwde
programmeertaal CxScript kon Carerix hiervoor snel een oplossing bieden.


De recruiter verzorgt de interpretatie van het testresultaat, omdat het 'wegen' van de diverse factoren mensenwerk blijft en veel ervaring vereist. Hij kent vervolgens de scores toe en voert die in, waarna met één druk op de knop het gepersonaliseerde eindverslag wordt opgesteld en meteen (ook per e-mail) aan zowel kandidaat als opdrachtgever verstuurd.


Flex Werving & Selectie is de eerste arbeidsmarktbemiddelaar in Nederland die de enneagramtest in geautomatiseerde vorm toepast. Directeur Frans Kragten is blij met de nieuwe tool: "Het grote voordeel is, dat we de testuitslagen veel sneller kunnen samenstellen. In plaats van het omslachtig knippen en plakken van stukken
tekst, rolt het hele verhaal er nu in één keer uit. Door die tijdsbesparing kan ik deze service nu aan meer klanten aanbieden, een duidelijke meerwaarde voor mijn opdrachtgevers".





Ingezonden persbericht