Postbus 51

De kater komt later

Alcoholpreventie voor jongeren

Op 3 juli 2003 is de voorlichtingscampagne alcoholmatiging voor jongeren van start gegaan. Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) organiseert deze campagne jaarlijks. De campagne 'De kater komt later' richt zich op alle jongeren in Nederland tussen de 12 en 20 jaar met als doel de bewustwording en kennistoename van alcoholgebruik en de gevolgen daarvan om zo het minder drinken te bevorderen.

Gedurende juli en augustus bezoeken getrainde jongeren campings, stranden en evenementen in Nederland. Ze spreken met jongeren over hun alcoholgebruik en delen voorlichtingsmaterialen uit met informatie, testjes en fun over alcohol. Bijvoorbeeld de kennistest en de 'Natte krant'. Deze voorlichting voor jongeren, door jongeren bleek de afgelopen jaren zeer effectief te zijn.

De campagne loopt door tot en met eind oktober. De campagne wordt gevoerd met:
* 'free publicity' in doelgroepbladen;

* Postbus 51 televisie- en radiospots;

* posters op NS-stations, in cafés en strandtenten
* een jongerenbrochure;

* internetsites