Algemene Onderwijsbond

AOb nog steeds ontevreden over nieuwe voorstellen tweede fase

"Minister mist kans door bètavakken niet te combineren"

Utrecht - 4 juli 2003. Verschillende knelpunten in de tweede fase van havo en vwo blijven in de aanpassing van de hervormingsplannen onopgelost. De ministerraad heeft deze voorstellen vandaag bekend gemaakt. De Algemene Onderwijsbond ziet ten opzichte van de voorstellen van afgelopen januari plussen en minnen, maar is uiteindelijk nog niet tevreden over het eindresultaat. Zo is de omvang van wiskunde in met name het techniekprofiel nog steeds erg klein en komt er geen nieuw vak waarin bètavakken worden geïntegreerd.

"Een gemiste kans, aldus Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond. "De minister houdt nog onvoldoende rekening met de opmerkingen van onderwijsorganisaties en scholen. Vooral bij de exacte vakken had de minister meer gebruik moeten maken van de suggesties uit het onderwijsveld."

Deze plannen volgen op een intensieve discussie naar aanleiding van de vorige hervormingsplannen van afgelopen januari. In de brief aan de Tweede Kamer gaat minister Van der Hoeven uitgebreid op die discussie in. De AOb vergelijkt haar huidige voorstellen dan ook met die van januari en niet ten opzichte van de tweede fase zoals die nu bestaat.

Anders dan in eerdere voorstellen krijgt het profiel natuur en gezondheid op havo en vwo nu vier verplichte vakken, maar het profiel natuur en techniek wordt niet uitgebreid. Om leerlingen te stimuleren op en na school voor een exacte richting te kiezen, zou in het laatste profiel het nieuwe integratievak Winask als vierde ingevoerd kunnen worden. Winask zou samenhang moeten aanbrengen tussen de verschillende exacte vakken en de maatschappelijke relevantie van de exacte vakken kunnen aangeven. De minister kiest echter voor twee vakken in plaats van één, waardoor er geen ruimte is voor de invoering van dit nieuwe vak.

Ondanks de uitdrukkelijke wens vanuit bètaverenigingen en steun daarvoor vanuit de wetenschappelijke wereld. Om de overladenheid van delen van het programma te bestrijden heeft de minister de omvang van sommige vakken aangepast. De toekenning van uren lijkt echter bepaald te zijn op basis van een getalsmatige benadering en niet op basis van een inhoudelijke afweging. Het is niet duidelijk waarom op het vwo bijvoorbeeld filosofie en geschiedenis meer uren krijgen dan biologie, economie en aardrijkskunde. Het afschaffen van het vak algemene natuurwetenschappen op het havo vindt de AOb ene verarming van de opleiding.

Positieve kanten van de voorstellen ten opzichte van eerdere hervormingsplannen zijn onder andere het verplicht stellen van maatschappijleer voor alle leerlingen, het uitbreiden van het aantal uren Engels op het havo en het toevoegen van natuurkunde aan het profiel natuur en gezondheid

Meer informatie: Walter Dresscher, voorzitter AOb 06-51227614