Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van het eerste traject A50 tussen Veghel en Uden-Zuid, in Veghel op zondag 6 juli om 16.45 uur.

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van het eerste traject A50 tussen Veghel en Uden-Zuid, in Veghel op zondag 6 juli om 16.45 uur.

Dames en heren,
In politieke zin is dit een trendy project. Per slot van rekening is aan alles gedacht om iedereen tevreden te houden. Of het nu om bereikbaarheid, leefbaarheid of verkeersveiligheid gaat. Kosten noch moeite zijn gespaard.
Laat ik beginnen met de verkeersveiligheid.
Ouders kunnen dankzij deze snelweg hun kinderen weer naar school laten fietsen. Nog niet zo lang geleden was dat gevaarlijk langs de oude weg. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs moesten allemaal over de provinciale weg en ze reden bovendien vaak te hard. Ik wil het aantal jaarlijkse verkeersdoden van 1000 nú verminderen naar 900 in 2010.
Deze weg helpt daar enorm mee.

Vervolgens de leefbaarheid.
Ook daar is hier heel veel aan gedaan.
Zo heeft Rijkswaterstaat ter compensatie van de aanleg van deze weg delen grond aangekocht en samen met natuurbeheerders heringericht als natuurgebied.

Deze gebieden zijn of worden overgedragen aan Staatsbosbeheer, Brabants Landschap of waterschappen. Voor het hele A50-project gaat het om 281 hectare.
Voor dit traject alleen al om 92 hectare.
Zo komt er achter Bedaf in Uden een prachtig natuurgebied.

Rijkswaterstaat heeft er ook van alles aan gedaan om de negatieve gevolgen van de weg voor landschap en natuur te verzachten. Over de Leijgraaf en de Aa zijn brede overkluizingen gebouwd. Verder liggen er faunatunnels tussen Knokert en Middengaal. Dieren kunnen zo vrij bewegen van de ene naar de andere kant van de weg.
De oevers van de beken onder de kunstwerken zijn natuurvriendelijk gemaakt.
Zo kunnen ook de oevergebonden dieren vrij bewegen. Ik vind deze ontsnipperingsmaatregelen van groot belang. Dit kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord immers beloofd om in 2018 een ecologische hoofdstructuur te realiseren.

En nu we het toch over het hoofdlijnenakkoord hebben. Dit kabinet is er van overtuigd dat een versterking van de economie broodnodig is.
Ook daarom ben ik blij met dit project.
Dit project verbetert niet alleen de bereikbaarheid in Oost-Brabant, het versterkt ook de concurrentiepositie van het bedrijfsleven. Verschillende bedrijven hier hebben al uitgerekend dat ze tonnen euros per jaar besparen dankzij een betere bereikbaarheid.

Vele bedrijven hebben op deze feestelijke gelegenheid hiervoor ook hun dankbaarheid getoond.
Zo hebben ondernemers aangeboden bomen aan te planten in de nabijheid van de A50.
Ook zij voelen zich, net als iedereen, verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun leefomgeving. Dat siert ze.

Toch moet mij ook op een feestelijke bijeenkomst als deze iets van het hart. Het komt vandaag de dag niet vaak meer voor dat we een nieuwe weg aanleggen, compleet met alle mogelijke inpassingsmaatregelen. Veiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid. Dat zijn doelen die mij bijzonder lief zijn. Maar tegenwoordig moeten we elk dubbeltje omkeren.
Dat betekent dus dat we bijzonder efficiënt, creatief en innovatief met de mogelijkheden moeten omgaan.

Een mooi voorbeeld zijn de innovatieprogrammas van mijn ministerie en VROM op het gebied van geluid en luchtkwaliteit. De komende jaren denken we innovatieve maatregelen uit die een goede vervanging kunnen zijn voor zware ingrepen in de omgeving zoals grote ontsierende geluidsschermen of een ingrijpende verdiepte aanleg. De snelheidsbeperkingen op de A13 bij Overschie zijn hiervan een mooi voorbeeld.

Het is goed om te horen dat ook hier in Oost-Brabant het innoverende vermogen niet heeft stil gestaan.
Ik heb vernomen dat het A50-project al verschillende innovaties heeft opgeleverd die ons helpen om op een goedkopere manier de leefomgeving te verbeteren. Bijvoorbeeld een machine die in één keer een dubbele laag zeer open asfalt beton aanbrengt.
Die laag betekent minder geluidshinder dan bij traditionele oplossingen.
En ik denk aan deze brug, waar we vandaag op staan. Die heeft de betonprijs gewonnen.
Dankzij de speciale samenstelling van het beton kan de brug heel rank zijn en opgaan in het landschap.

Overigens mag hij er wat mij betreft ook best uitspringen. Daar is hij mooi genoeg voor.

De komende jaren zal ik overigens terughoudend zijn bij de aanleg van nieuwe infrastructuur omdat er een enorme onderhoudsproblematiek ligt.

Zelfs op de ZuidWillemsvaart komt het voor dat schepen niet kunnen doorvaren omdat de sluizen niet goed werken.
Maar ook dat reizigers moeten wachten op het perron omdat seinen of wissels niet goed functioneren; of dat automobilisten schade ondervinden en gevaar lopen door steenslag of gaten in het wegdek. Een groeiend aantal incidentele reparatiewerkzaamheden om de weg op te lappen veroorzaakt lange files.
De betrouwbaarheid en de veiligheid van de infrastructuur staan onder druk.
Dit kabinet gaat daarom de extra middelen uit het Kwartje van Kok grotendeels gebruiken om die achterstanden in onderhoud en beheer in te lopen.
En dus niet voor de aanleg van kostbare nieuwbouw. Wees overigens gerust: Bestaande plannen worden zomogelijk uitgevoerd.

Dus ook dit project moet nog een kop en een staart krijgen.

Ik ben alleen voorzichtiger met nieuwe projecten. Mijn plannen voor de infrastructuur komen de 3e dinsdag in september naar buiten.
Wel ga ik er van uit dat ook de gemeenten per 1-1-2004 soepel de vrijkomende oude rijksweg overnemen conform de huidige regels. Ik ben niet van plan om de oude en de nieuwe A50 te betalen.

Dames en heren,
Tot zover het ernstige gedeelte.
Ik benadruk nog maar eens: ik ben net zo blij als u met dit project. Het is goed voor de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid en slaat daarmee drie vliegen in één klap.
Ik wil alleen maar benadrukken dat we er heel zuinig mee om moeten gaan.
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat ik er voor zorg dat bij deze nieuwe rijksweg ook een onderhoudsbudget aanwezig is. Eerst houen, dan bouwen.
Dat wordt mijn motto de komende jaren. Dat is een kwestie van goed rentmeesterschap.
Deze weg ligt er nu voor ons allemaal, maar wat mij betreft ook voor onze kinderen later.
Daar help ik ze nu bij, en ik hoop dat zij me dadelijk helpen met de openingsceremonie.
[Uw openingshandeling heeft van doen met radiografisch bestuurde wagentjes. Daarbij krijgt u hulp van kinderen]