Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Volgens 8e ICT Barometer van Ernst & Young

Rabobank, Postbank en ABN AMRO domineren internetbankieren

Rotterdam, 8 juli 2003 - Rabobank, Postbank en ABN AMRO zijn onder managers, directeuren en professionals veruit favoriet voor privé internetbankieren. Deze drie grootbanken hebben onder deze groep een marktaandeel van respectievelijk 30, 30 en 27 procent. Overige banken: SNS Bank komt niet verder dan 4,6 procent, Fortis en ING elk niet verder dan 2,8 procent. Inmiddels maakt 82 procent van alle directeuren, managers en professionals bij overheid en bedrijfsleven privé gebruik van internetbankieren. Een jaar geleden was dat onder alle huishoudens nog 42 procent. Inmiddels beschikt meer dan 60 procent van alle huishoudens over toegang tot internet.

Deze bevindingen volgen uit de ICT Barometer, het tweemaandelijkse onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT. Het onderzoek maakt deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview NSS onder ruim 890 directeuren, managers en professionals.

De snelle groei van internetbankieren blijkt ook uit de cijfers die banken zelf opgeven: de Rabobank stelt dat ze in Nederland met 1,3 miljoen actieve particuliere klanten die internetbankieren, marktleider is onder alle huishoudens. De Postbank kent begin dit jaar 1,1 miljoen particuliere rekeningen die via internet worden beheerd. ABN AMRO geeft aan dat ze circa 900.000 actieve klanten telt in Nederland. Deze laatste bank geeft aan in Nederland marktleider te zijn met on-line beleggen, met een marktaandeel van 32%.

Ontevredenheid over kosten en helpdesk
De onderzochte gebruikers zijn over het algemeen zeer tevreden over de dienstverlening, al scoort de Postbank slechter (46 procent tevredenheid) dan de Rabobank en ABN AMRO (resp. 65 en 61 procent tevredenheid). De ontevredenheid heeft vooral te maken met de kosten van internetbankieren, de service en helpdeskfunctie. De Postbank telt de meeste ontevreden gebruikers: 12 procent. Voor deze bank geldt dat gebruikers ook minder zijn te spreken over de snelheid en de mogelijkheden van internetbankieren. Eén op de twintig gebruikers, ook bij de Rabobank en ABN AMRO, overweegt serieus van bank te veranderen op grond van het oordeel over het internetbankieren.

Terwijl 82 procent van de ondervraagden bij één of meerdere van de banken gebruik maakt van internetbankieren, zegt 18 procent hiervan beslist geen gebruik te willen maken. Opvallend is overigens dat deze groep meer dan gemiddeld bestaat uit directeuren, managers en professionals in dienst van de overheid. De bezwaren van de niet-gebruikers zijn voornamelijk desinteresse (33 procent) en angst voor de veiligheid (30 procent). De kosten zijn daarentegen geen belemmering, aldus de niet-gebruikers.

Mobiel bankieren
Volgens Jacob Verschuur, verantwoordelijk voor Ernst & Young ICT Leadership, is de dienstverlening op het gebied van internetbankieren duidelijk van invloed op de marktaandelen van de banken. "Gezien de bereidheid om van bank te veranderen vanwege internetbankieren hebben ING Bank, Fortis en SNS Bank de kans een inhaalslag te realiseren. De tevredenheid is immers niet optimaal en de dienstverlening van banken kan nog worden verbeterd. Daarnaast staat de toekomst van mobiel bankieren voor de deur. Banken die daar goed op inspelen kunnen wellicht belangrijk marktaandeel winnen. En dat is bovendien een prima uitdaging voor ICT-dienstverleners ", aldus Verschuur.

De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven, de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview NSS. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date' informatie door een aantal vaste business dilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.