Erasmus Universiteit Rotterdam


Europese toppositie Management onderzoek aan Erasmus

Europese toppositie voor Management onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam

Belang van managementonderzoek
In een onlangs verschenen rapport (1) van de Rijksuniversiteit Leiden is de kwaliteit van het wetenschappelijk managementonderzoek in Nederland, Europa en wereldwijd voor het eerst onderzocht. In deze tijd van grote druk op het management om hun ondernemingen en organisaties aan nieuwe uitdagingen aan te passen is wetenschappelijk onderzoek van groot belang.
Kennis omtrent de kwaliteit van het managementonderzoek is niet alleen van belang voor de studenten maar vooral ook voor het internationale bedrijfsleven. Welke universiteiten dragen bij aan deze kennis en hoe is de positie van de Nederlandse universiteiten daarin?

Meting van aantal wetenschappelijke publicaties Om de bijdrage per universiteit te bepalen is gekeken naar het aantal wetenschappelijke artikelen in toptijdschriften over de periode 1999-2001. Ook is onderzocht hoe vaak een artikel is geciteerd door wetenschappers. Dat geeft een indicatie van het belang van het artikel. Daarbij is gebruik gemaakt van een aantal lijsten met algemeen aanvaarde toptijdschriften op het gebied van managementonderzoek. Naast toptijdschriften uit de Verenigde Staten is ook van Europese toptijdschriften gebruik gemaakt.

Het onderzoek toont aan dat de Erasmus Universiteit Rotterdam zowel in 1999 als in 2001 de nummer één positie bekleedt in Nederland. In 2000 bekleedde de Universiteit van Groningen die positie. De universiteit van Tilburg eindigde in 1999 op de derde plaats en bekleedde zowel in 2000 als in 2001 de tweede plaats op de ranglijst in Nederland.

Erasmus Universiteit in 2001 nummer één in Europa In 1999 en in 2000 stond INSEAD nummer één op de Europese ranking, maar in het meest recente jaar (2001) eindigt de Erasmus Universiteit Rotterdam op de eerste plaats in Europa en laat prestigieuze Business Schools als INSEAD (Frankrijk) en de London Business School (UK) achter zich. Het managementonderzoek van Universiteit Tilburg eindigt in dat jaar op de vierde plaats en is daarmee de tweede Nederlandse universiteit in de Europese top 5 van dat jaar.

Ranking op deelgebieden van managementonderzoek in Nederland Naast de ranking op het gebied van management onderzoek, is ook de positie op de deelgebieden van managementonderzoek, zoals marketing en strategie onderzocht. Ook hiervoor zijn de publicaties in de wetenschappelijke toptijdschriften per deelgebied geteld alsmede het aantal citaties voor de gehele periode 1999-2001.

De Erasmus Universiteit Rotterdam bekleedt in Nederland over de gehele periode een nummer één positie in vier van de zes deelgebieden van managementonderzoek. Alleen op het gebied van organisatie scoort de Universiteit Maastricht hoger. Bij marketing scoren resp. de universiteiten van Tilburg en Groningen hoger.

Erasmus Universiteit met Strategie en Financiering & Accounting nummer
1 en 2 in Europa
Tot de beste in Europa op hun deelgebied behoort het onderzoek in Strategie (nummer één) en Financiering & Accounting (nummer twee). Op dit deelgebied is de London Business School nummer één in Europa.

Strategie onderzoek van de Erasmus universiteit: drie maal nummer één
Een unieke prestatie wordt geleverd door het Strategie onderzoek van de Erasmus Universiteit. Op basis van de in het rapport gekozen onderzoeksmethode is dit onderzoek zowel in Nederland, als in Europa en wereldwijd nummer één in hun vakgebied. Het rapport merkt daarover op: 'Erasmus University Rotterdam did very well in the output ranking of the Strategy subfield, taking the top position world-wide'(p.17). Daaraan heeft het Erasmus Strategic Renewal Center o.l.v. de hoogleraren Volberda en Van den Bosch een wezenlijke bijdrage geleverd.

Kernthema's in het strategieonderzoek van de Erasmus Universiteit zijn de factoren die strategische vernieuwing van ondernemingen en organisaties bepalen, en de rol die co-evolutie daarbij speelt. In een co-evolutionaire benadering is het de taak van het management voortdurend op externe ontwikkelingen in te spelen én deze te beïnvloeden.

Uit het Erasmus strategieonderzoek blijkt dat het ontwikkelen van strategische flexibiliteit en van het organisatorische vermogen om nieuwe kennis te absorberen van groot belang zijn. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat innovatie niet alleen met méér geld maar vooral door nieuwe management- en organisatieprocessen tot stand komt.

(1)M.S. Visser, A.J. Nederhof, A.F.J. van Raan, Bibliometric Profiles of Management Research at the Erasmus University Rotterdam 1999-2001, Centre of Science and Technology Studies (CWTS) University Leiden; tel 071-5273909; www. cwts.nl .

Meer informatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Rotterdam School of Management
drs Bas Schreiner
Afdeling Communicatie & Externe Betrekkingen
010 408 18 31, bschreiner@fbk.eur.nl

Voor informatie over deelgebied Strategie van de Erasmus Universiteit Rotterdam:
Prof. Dr. Henk W. Volberda (tel.: +31(0)10-408 22 10, email: hvolberda@fbk.eur.nl.)
Prof. Dr. Frans. A.J. van den Bosch (tel.: +31(0)10 408 19 55, email: fbosch@fbk.eur.nl )

08 jul 03 13:13