Airspray

Alkmaar, 9 juli 2003

Airspray verwerft exclusieve licentierechten voor nieuwe dispensertechnologie

Licentie voor nieuwe lotion dispenser is exclusief en wereldwijd
Lotion dispenser wordt vierde productcategorie van Airspray
Airspray betreedt de lotion dispensermarkt, de grootste binnen personal care
Patentaanvragen zijn ingediend

Een samenwerkingsverband is gesloten voor de ontwikkeling van mogelijk andere nieuwe dispensertechnologieën

Airspray heeft een exclusieve en wereldwijde licentie voor een nieuwe technologie voor een lotion dispenser verworven. Hiermee betreedt Airspray een voor haar nieuwe markt, de lotion dispensermarkt. Daarnaast is Airspray een samenwerkingsverband aangegaan met het bedrijf dat de licentie levert. Hierdoor krijgt Airspray toegang tot mogelijke toekomstige nieuwe dispenser-technologieën, die ontwikkeld worden door de licentieverstrekker. De markt voor lotion dispensers is het grootste marktsegment in de personal care industrie.

De nieuwe lotion dispenser zal Airspray's vierde productcategorie worden naast de reeds bestaande Dry Spray, Symbio en de grote familie van schuimpompen.

Patenten

Verscheidene patenten, die de nieuwe technologie beschermen, zijn aangevraagd. Specifieke details met betrekking tot de technologie en de naam van Airspray's nieuwe licentiepartner zullen op een later moment bekend gemaakt worden.

De lotion dispensermarkt

Met een geschat marktvolume van ongeveer 1,3 miljard stuks is de markt voor lotion dispensers het grootste marktsegment in de personal care industrie. Met uitzondering van de Symbio, de specialistische tweekamer dispenser, is Airspray op dit moment niet actief in dit marktsegment. Airspray ziet uitstekende kansen om deze nieuwe dispensertechnologie te vermarkten, omdat veel van Airspray's 400 klanten ook potentiële klanten zijn voor dit nieuwe dispenserconcept.

De belangrijkste voorbeelden van lotion producten zijn:
Vloeibare handzeep

Douche- en badgels

Haarstyling gels

Gezichtsverzorgingsproducten

Gezichts- en huidreinigers

Babyverzorgingsproducten

Handverzorgingsproducten

Zonnebrand producten

Een nieuwe technologie met weinig componenten

Het grootste voordeel van de nieuwe technologie is dat de dispenser uit een zeer beperkt aantal componenten bestaat, wat een gunstig effect heeft op de kostprijs. Omdat er op de markt voor lotion dispensers veel concurrentie is, is deze relatief lage kostprijs zeer belangrijk. De nieuwe technologie bevindt zich op dit moment in de fase van proefproductie. Airspray verwacht, dat de commerciële productie van deze nieuwe dispenser aan het eind van 2004 zal starten. Snel daarna zullen naar verwachting de eerste consumentenproducten worden gelanceerd.

Airspray's wereldwijde marketing & sales organisatie, de specifieke know-how over massaproductie en de technische kennis van assemblage van dispensers, zullen bijdragen aan het potentiële succes van deze nieuwe dispenser. De potentieel lage kostprijs moet het voor Airspray mogelijk maken om een substantiële afzet te realiseren met dit product.

Airspray profiel

Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Colgate, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel meer dan 100 mensen bij Airspray.
Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 20-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment meerdere typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998. In de Verenigde Staten wordt het aandeel Airspray over-the-counter verhandeld ("AYAKY")

/ / / / /



Airspray