Gemeente Haarlem

8 juli 2003
Murco Mijnlieff, communicatie adviseur
023-5113458
125/2003
Gemeente Haarlem, sector Stedelijke Ontwikkeling

Persbericht

Masterplan Spoorzone naar gemeenteraad
Uitvoering van Masterplan begint in najaar

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft het Masterplan Spoorzone vastgesteld. Dit Masterplan is een sterke overkoepelende visie op het gebied en biedt structuur voor de ontwikkeling van woningen, bedrijven en infrastructuur in de komende 20 jaar. Met dit Masterplan in de hand kan de gemeente de ontwikkelingen in het gebied sturen. Het Masterplan Spoorzone is in april en mei in de inspraak geweest.

De gemeente heeft een Masterplan voor de Spoorzone gemaakt: een gebied dat begint aan de oostzijde ongeveer bij station Haarlem Spaarnwoude, loopt dan langs het spoor over de Bolwerken via het station naar de westzijde, de zogeheten spoorwegdriehoek. Het Masterplan is een vlekkenplan voor de komende twintig jaar. In het Masterplan staat de visie die de gemeente op die plek heeft voor wonen, werken, recreatie, groene verbindingen, water, wegen en fietspaden. Het Masterplan Spoorzone is ook een bundeling van al bestaande ideeën zoals de nieuwe toegangsweg voor de stad vanaf de Amsterdamsevaart via de Oudeweg, wonen en werken op het voormalig Droste-terrein, Nieuwe Energie (cultuur en werken op het voormalig EBH-terrein).
Het Masterplan is ook een krachtig samenbindend plan voor het hele gebied, bijvoorbeeld het verbeteren van autoverkeerstromen en de fietsroutes van oost naar west. Wethouder Mimi Rietdijk van Ruimtelijke Ontwikkeling: 'Het is een ambitieus maar realistisch plan. Er zitten vele mogelijkheden voor de stad Haarlem in. We hebben het afgelopen jaar uitgebreid gediscussieerd over het Masterplan. Nu is het klaar en kunnen we starten met de uitvoering van verschillende onderdelen, zoals het Stationsplein en de Spaarne-sprong, maar ook de komst van de Ikea past in het Masterplan Spoorzone. Daar gaan we in het najaar mee van start.'

Inspraakreacties
Tijdens de inspraak is er een honderdtal schriftelijke reacties binnengekomen. Ook tijdens de inspraak/inloopbijeenkomst zijn vele vragen gesteld. Verschillende mensen en instellingen hebben vraagtekens gezet bij onderdelen van het plan. Die reacties gaan bijvoorbeeld over nieuwe verkeersroutes in de Nieuwstad rond het Stationsplein, over de mogelijke extra bebouwing langs het Prinsen Bolwerk, over de bouwhoogte langs het Spaarne en de bebouwing langs de oostelijke rand van de stad bij de Veerplas. Het college erkent dat er onzekerheden in het plan zitten, maar vindt dat de kansen en mogelijkheden voor het gebied groot zijn: verbetering van het openbaar vervoer, ontwikkeling van het gebied langs het Spaarne, kantoren in de zuidkant van de Waarderpolder. Het Masterplan is op hoofdlijnen hetzelfde gebleven. De inspraakreacties leiden in de meeste gevallen wel tot een opdracht om er bij de deelprojecten rekening mee te houden, zoals de verkeersstromen rond het Stationsplein. Het definitieve Masterplan Spoorzone wordt in augustus in de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling behandeld.

Informatie over het Masterplan Spoorzone is te vinden op www.haarlem.nl onder 'grote projecten'.

023-5114362
---- --