KNMG


KNMG bepleit meer ruimte voor toegeven fouten door arts

Artsen zouden meer ruimte moeten krijgen fouten toe te geven. Dit heeft KNMG onlangs bepleit in een overleg met de grootste verzekeraars van medische aansprakelijkheid. De afgelopen maanden ontstond discussie over de vraag of de polisvoorwaarden van aansprakelijkheidsverzekeraars wel toestaan dat artsen fouten toegeven. Vragen van artsen gaven aan dat hierover veel onduidelijkheid bestaat. Tegenstrijdige uitlatingen van verzekeraars droegen daaraan bij. Dit was voor de KNMG aanleiding om met de verzekeraars in overleg te treden.

Het wordt steeds belangrijker gevonden dat artsen goed met patiënten communiceren en dat zij de mogelijkheid hebben tegenover een patiënt fouten toe te geven. In de brochure Arts en omgaan met fouten uit 2000 benadrukt de KNMG dat een arts die een fout heeft gemaakt, dit zo snel mogelijk met de patiënt moet bespreken. In het medisch onderwijs worden aan artsen vergelijkbare adviezen gegeven. Eerlijkheid en openheid over fouten verdienen de voorkeur boven verhullend taalgebruik of defensief gedrag. Openheid over fouten komt de relatie tussen arts en patiënt ten goede en kan er juist toe leiden dat klachten en claims worden voorkomen.

De onduidelijkheid die hierover recentelijk ontstond, was voor de KNMG aanleiding voor het overleg met de verzekeraars. In de visie van de KNMG moet er een onderscheid gemaakt worden tussen het erkennen van fouten enerzijds en het erkennen van aansprakelijkheid (schadevergoeding) anderzijds. Een fout maken en aansprakelijk zijn, zijn twee verschillende dingen. Het erkennen van een fout door een arts behoort naar de mening van de KNMG zonder meer mogelijk te zijn (in termen als "ik heb onjuist gehandeld", "ik had het anders moeten doen" e.d). Over aansprakelijkheid (schadevergoeding) behoort de arts zich niet uit te laten.

Aansprakelijkheidsverzekeraars achten het toegeven van fouten binnen beperkte mate mogelijk. Ook de verzekeraars pleiten voor maximale openheid, maar betoogden in het overleg dat het door de KNMG gemaakte algemene onderscheid tussen fouten en aansprakelijkheid niet houdbaar is. De verzekeraars zien wel enige ruimte voor het erkennen door de arts van fouten, maar alleen in evidente gevallen, zoals bij links-rechtsverwisselingen of het achterlaten van operatiemateriaal.

De KNMG verwelkomt dit standpunt, maar meent dat de verzekeraars (door de formulering 'evidente fouten') de ruimte die de arts heeft nog steeds beperkter formuleren dan in het belang van de arts-patiëntrelatie wenselijk is. Hierdoor blijft het risico bestaan dat tussen arts en patiënt openheid en communicatie onvoldoende centraal komen te staan. De arts moet naar de mening van de KNMG vrijelijk met de patiënt over fouten kunnen praten.

Zie ook artikel in Medisch Contact:
Open en Eerlijk