AutoRai

9-7-2003

De traditie Porsche RS-modellen wordt voortgezet

Met wederom een nieuwe 911-variant zet Porsche het modeloffensief voort. Het type 911 GT3 RS, dat in oktober op de markt komt, is extreem sportief.

Hij bezit de power en het purisme van een volbloed circuitauto en vervult tegelijkertijd alle eisen die aan een voor het verkeer gehomologeerde sportwagen worden gesteld.

De 911 GT3 RS is een basis- en homologatiemodel voor autosportactiviteiten volgens het nieuwe, internationale GT-reglement. Derhalve zal Porsche minimaal 200 exemplaren bouwen en aan klanten leveren. De naam RS laat de harten van Porsche-kenners en autosport-liefhebbers sneller kloppen. Modellen als de Carrera RS 2.7 (1972) en de 911 SC RS (1984) waren eveneens homologatiemodellen. Zij hebben niet alleen Porsche-historie, maar ook autosportgeschiedenis geschreven. De nieuwe 911 GT3 RS zal deze traditie voortzetten. De Nederlandse prijs van de 911 GT3 RS is nog niet bekend. Met uitzondering van de VS en Canada wordt de GT3 RS wereldwijd aangeboden.

Het realiseren van een optimale vermogens/gewichts-verhouding stond centraal bij de ontwikkeling van de RS. Deze bedraagt 4,86 kg/kW ten opzichte van de Clubsport-uitvoering van de GT3 is dat een verbetering van vier procent. De RS is nog eens 50 kg lichter dan de GT3 Clubsport. Hij weegt volgetankt met 90 liter benzine 1360 kg. Ook de RS is uitsluitend met een rolkooi verkrijgbaar. De basiskleur van alle autos is wit. Alle aanduidingen worden passend in de traditie van de beroemde voorgangers naar keuze in blauw of rood uitgevoerd. Porsches nieuwe topsporter beschikt in de straatversie over technische details die later ook in de raceversie te vinden zullen zijn. De complete wieldrager, gedeelde dwarsarmen aan de voor- en achteras, de geoptimaliseerde onderstelgeometrie, een bijzonder lichte achterruit uit acryl, en de voorklep en achterspoiler uit koolstofvezel zijn slechts enkele voorbeelden daarvan.

De buitengewoon toerengretige motor ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 3,6 liter 280 kW (381 pk) bij 7.300 tpm. Het maximum toerental bedraagt 8.200 tpm en het specifiek vermogen 105,8 pk/l. Deze waarden komen overeen met die van de actuele GT3. Door middel van een zogenoemde stuwdruk-accumulator onder de achterspoiler krijgt de motor bij hoge snelheden extra lucht toegevoerd. Dit zorgt ervoor dat de RS zijn enorme prestatiedrang nog gemakkelijker realiseert. De prestaties zijn dan ook in overeenstemming. Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h heeft de GT3 RS slechts 4,4 seconden nodig. De sprint van 0 tot 200 km/h kost 14,0 seconden. De topsnelheid bedraagt 306 km/h. Het motorvermogen wordt via een kort gespatieerde, handgeschakelde zesversnellingsbak overgebracht op de achterwielen. De verbinding tussen motor en transmissie wordt bij de RS gelegd via een enkel vliegwiel, aangezien dit een geringere rotatiegewicht heeft dan een dubbel vliegwiel.