Gemeente Amersfoort

Wegwerkzaamheden bijna overal op schema

datum: 8 juli 2003

Onder de noemer 'Amersfoort timmert aan de weg' is begin dit jaar een piek aangekondigd in infrastructurele werkzaamheden in de stad Amersfoort. Een project dat rond de zomer van 2004 een bereikbaar Amersfoort met goede kwalitatieve wegen oplevert. Met de (bouwvak)vakantie voor de deur is het een goed moment om de balans op te maken van ca. zes maanden 'timmeren'. De top van de piek is reeds gepasseerd: vanaf nu wordt het alleen maar beter.

Eind juni is de Barchman Wuytierslaan weer opengesteld voor verkeer. Eerder al kwamen de Utrechtseweg en de Snouckaertlaan gereed. De twee laatstgenoemde projecten verliepen voorspoedig en waren zelfs eerder klaar dan gepland. Bij de werkzaamheden aan de Heiligenbergerweg hebben de kabels en leidingen voor wat problemen gezorgd. Het ziet ernaar uit dat alles binnen de planning opgelost kan worden en dat de weg voor de bouwvakantie weer toegankelijk is voor doorgaand verkeer. Ook het werk aan de Amsterdamseweg vordert, al is daar de fasering aangepast. De aanpak van het stuk tussen de Brabantsestraat en de Geldersestraat - dat als eerste gepland stond - is uitgesteld tot na de bouwvakvakantie. Het uitstel heeft te maken met werkzaamheden in het Eemkwartier.

Bij de werkzaamheden aan de Arnhemseweg/Leusderweg is vorige week gestart met de aanleg van de rotonde op het Prinses Julianaplein. Een ingrijpende wijziging die juist daarom in de rustiger zomermaanden gepland is. Zo wordt de overlast voor gemotoriseerd verkeer en schoolgaande jeugd zoveel mogelijk beperkt. De verwachting is dat de rotonde op het Prinses Julianaplein als ook de Arnhemseweg eind augustus weer toegankelijk zijn voor doorgaand verkeer. De werkzaamheden aan de Leusderweg duren nog voort tot november 2003. Ook de uitvoering van de Stadsring vordert. Op dit moment worden de kruispunten aangepakt. Dit gebeurt met name in nachtelijke sessies. De verwachting is dat het verkeer medio augustus wordt omgezet van de zuidzijde naar de noordzijde: de helft van het werk zit er dan op.

Informatievoorziening
Tijdens de werkzaamheden worden bewoners en ondernemers in de directe omgeving vooraf en tussentijds geïnformeerd via bewonersbrieven. Via de gemeentelijke Stadsberichten en de lokale media worden alle anderen op de hoogte gebracht van de actuele stand van zaken in de stad.

Bij de start van de werkzaamheden begin dit jaar is een speciale site ontwikkeld (te bereiken via www.amersfoort.nl) over het timmeren aan de weg. De informatie op de site wordt veelvuldig geraadpleegd. Met name het kaartmateriaal waarop de stremmingen en omleidingsroutes staan weergegeven, voorziet in een behoefte: het materiaal wordt zeer regelmatig gedownload.

Tekeningen van de werken in uitvoering zijn in te zien bij stadsinformatiewinkel De Observant. Verder kunnen mensen met vragen of klachten over het werk terecht bij de Servicetelefoon van de gemeente, alwaar men wordt doorverbonden met de dienstdoende opzichter of directievoerder. Het aantal klachten dat via de mailservice of de servicetelefoon binnenkomt, valt mee. Klachten die vragen om aanpassingen op het werkterrein, worden zo spoedig mogelijk afgehandeld. De meeste klachten ontving de gemeente vorige week maandag tijdens de ochtendspits. Daar bleek de afsluiting van de Radiumweg (in verband met werk aan het kruispunt Amsterdamseweg/Radiumweg) voor onverwacht veel problemen te zorgen. Door maatregelen te treffen konden de problemen bijna direct worden opgelost.

De belangrijkste bron van informatie zijn de (omleidings)borden langs de weg. De verkeersdeelnemers worden (zo mogelijk ruimschoots) voor aanvang geattendeerd op de geplande werkzaamheden. Tijdens het werk wordt het verkeer middels borden omgeleid: dat geldt in ieder geval voor automobilisten maar soms ook voor fietsers.

Binnenstad bereikbaar
Een van de belangrijkste redenen om alle individuele projecten op elkaar af te stemmen en in planning te zetten, was de wens de binnenstad (de winkels en de parkeergarages) tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Belangrijk is daarbij dat verkeer dat niet per se gebruik hoeft te maken van de Stadsring, ook daadwerkelijk een andere route kiest. Via de media zijn gebruikers begin mei geattendeerd op alternatieve routes. Dat het beleid werkt, blijkt onder meer uit tellingen van geparkeerde auto's in de vijf centrale parkeergarages: sinds de start van de werkzaamheden is de bezetting niet afgenomen maar vertoont daarentegen een vrij normaal beeld.

Amersfoort: infrastructureel goed op weg
Het doel van al deze werken is om uiteindelijk een overzichtelijke en veilige situatie op alle hoofdwegen richting stadscentrum te creëren. Naast groot onderhoud en noodzakelijke verkeerstechnische aanpassingen, gaat het dan bijvoorbeeld om de aanleg van vrij- of aanliggende fietspaden (Amsterdamseweg, Liendertseweg, Heiligenbergerweg), wegversmallingen om snelheid te minderen (BW-laan) of het verminderen van verkeersstromen op een weg (Arnhemse- en Utrechtseweg). Nieuw en duurzaam straatmeubilair, energiezuinig verlichtingsmateriaal, moderne verkeerslichten en groen verhogen bovendien de sociale veiligheid en geven de wegen het aanzien dat past bij het vernieuwde centrum van Amersfoort: sober, ingetogen, duurzaam en doelmatig.