Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

PROBLEMEN BIJ EIGEN KENTEKEN GETROKKEN MATERIEEL

Koninklijk Nederlands Vervoer ? Goederenvervoer zet zich samen met Europarlementariër Herman Vermeer in voor een eenduidige en logische kentekenprocedure voor getrokken materieel.

Voor 1 september 2003 moeten alle Nederlandse aanhangwagens en opleggers die beladen zwaarder mogen zijn dan 750 kilogram op de openbare weg een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat hebben. Dit is een regel die in vrijwel alle Europese landen geldt, alleen Groot-Brittannië kent nog geen kentekenverplichting voor getrokken materieel.

In de praktijk betekent dit, dat Nederlandse vervoerders die veel met in Groot-Brittannië geregistreerde opleggers rijden, voor dit gehele wagenpark registratiebewijzen moeten aanvragen. Deze registratiebewijzen moeten dan worden bewaard en elke keer dat de oplegger weer in Nederland wordt gebruikt, moet de Nederlandse kentekenplaat worden bevestigd en krijgt de chauffeur het bijbehorende document mee.

Deze werkwijze doet geen recht aan het internationale karakter van de Nederlandse transportsector, is omslachtig en werkt kostenverhogend. In een Europa waarin het streven is gericht op een interne markt met uniforme regels en zonder barrières en waarin de verschillende nationale overheden streven naar vermindering van de administratieve lastendruk hoort een dergelijke omslachtige procedure niet thuis, vindt KNV Goederenvervoer.

KNV Goederenvervoer pleit samen met Europarlementariër Herman Vermeer bij de Europese Commissie en bij het ministerie voor Verkeer en Waterstaat voor een aparte status voor Brits getrokken materieel op Nederlandse bodem. De Britse oplegger zou daarbij het kenteken moeten krijgen van de Nederlandse trekker. De Nederlandse kentekenplaat is samen met de benodigde documenten standaard in de chauffeurscabine aanwezig en dus eenvoudig te bevestigen.

Koninklijk Nederlands Vervoer ? Goederenvervoer is de brancheorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland.

Den Haag, 09 juli 2003
Noot voor de redactie (