EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Verladersorganisatie EVO tegen gedwongen gebruik Betuweroute

Minister Peijs wil het gebruik van de Betuweroute in toekomst eventueel gaan afdwingen. EVO is hier fel op tegen, omdat dit een aantasting is van de fundamentele vrijheid in de keuze van vervoer. Verladers willen graag zelf bepalen wat bedrijfseconomisch voor hen de beste en veiligste wijze van vervoer is. De overheid dient enkel de randvoorwaarden te bepalen, maar kan het gebruik niet afdwingen.

EVO is voorstander van de aanleg van de Betuweroute als strategisch project waardoor Rotterdam een goede ontsluiting per spoor krijgt en waardoor Nederland wordt aangesloten op het Trans-Europees spoornetwerk. De aanleg had volgens ons wel soberder gemogen.

De discussie over het gedwongen gebruik van de Betuweroute is een direct gevolg van de berichten over de negatieve exploitatie van de Betuweroute. Uit een rapport van de Rekenkamer blijkt dat in de eerste jaren na opening van de Betuweroute de exploitatie negatief is. De Tweede Kamer reageerde hier onlangs op met het voorstel om het gebruik dan maar duurder te maken. Daarbij werd echter vergeten dat de spoorvervoerders bij een te dure Betuweroute ook gebruik kunnen blijven maken van de bestaande spoorverbindingen, zoals de Brabantroute. Door een gedwongen gebruik zou dit weer voorkomen moeten worden.

EVO vindt gedwongen gebruik geen optie. De markt van het vervoer is immers een vrije markt, waarbij verladers verschillende opties afwegen. Dat houdt dus in dat spoorvervoer concurrerend moet zijn met het alternatief wegvervoer. Indien spoorvervoer door allerlei dwangmaatregelen te duur wordt kan de Nederlandse handel en industrie altijd nog uitwijken naar het wegvervoer of in sommige gevallen de binnenvaart.

EVO vraagt zich af waarom bij voorkeur negatief wordt gekeken naar de Betuweroute. In plaats van dwangmaatregelen en prijsverhogingen zou het veel nuttiger zijn om deze spoorverbinding zo aantrekkelijk mogelijk te maken. In dat geval zouden meer bedrijven kiezen voor het spoor en zou een discussie over de rentabiliteit overbodig worden. Het feit dat de Betuweroute alleen voor goederentreinen toegankelijk is, biedt op zich al veel voordelen. Goederentreinen kunnen straks ongestoord doorrijden en hoeven niet meer onnodig te stoppen om reizigerstreinen voorbij te laten.


---
Meer informatie: EVO, Max Philips, Beleidsadviseur Spoorvervoer, 079 346 73 73

Bas Los
EVO - toonaangevend voor verladers, eigen vervoerders en ontvangers. Belangenbehartiging en Ledenservice
Postbus 350
2700 AJ Zoetermeer
T 079 3467346
F 079 3467805
Mobiel 06 55 763 401
www.evovisie.nl