Gemeente Capelle a/d IJssel

Uit de collegevergadering van 8 juli 2003

Op dinsdag 8 juli 2003 heeft het college van burgemeester en wethouders onder andere de volgende besluiten genomen:

Bestuursrapportage 2003-1
Het college heeft kennisgenomen van de Bestuursrapportage 2003-1. In deze rapportage wordt verantwoording afgelegd over de bedrijfsvoering en de mate waarin de beleidsplanning is gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2003.

Kadernotitie HRM-beleid
Het college heeft kennisgenomen van de kadernotitie HRM. Hiermee wordt voldaan aan het ten uitvoer brengen van onderwerp nr. 21 van het Collegewerkplan. De notitie reikt kaders aan waarbinnen de instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers binnen de gemeente plaatsvindt. Met behulp van de conclusies kan het P&O-instrumentarium worden aangepast.

Rapportage Toezicht Capelle-Centrum / winkelcentrum De Koperwiek Het college heeft kennisgenomen van het Verslag veiligheid centrumgebied september 2001-december 2002. Belangrijkste conclusie is dat het aantal vervelende incidenten, de overlast en overige onveiligheid is verminderd en het veiligheidsgevoel van de bezoekers is toegenomen. De rapportage is op verzoek van de gemeente opgesteld door de ondernemersvereniging Stadscentrum De Koperwiek.

Uitvoering Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) Het college heeft het oordeel van de Waarderingskamer over de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken voor kennisgeving aangenomen. De Waarderingskamer concludeert dat de gemeente Capelle aan den IJssel geen achterstanden heeft in de permanente processen van de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. Ook bij de overige werkzaamheden wordt voldaan aan de gehanteerde criteria.

Analyse van de indicaties en wachtlijsten verpleging en verzorging in Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel Het college heeft kennisgenomen van de uitkomsten van de analyse van de indicaties en wachtlijsten verpleging en verzorging in Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel. Onderzoeksbureau Tympaan heeft de vraag naar verpleging en verzorging in relatie tot het aanbod inzichtelijk gemaakt. Behalve dat de huidige situatie in beeld is gebracht, zijn er ook voorspellingen gedaan voor 2015. Het gaat in dit onderzoek zowel om de zorg in tehuizen (intramuraal) als de zorg thuis (extramuraal).

Uit het onderzoek blijkt dat de wachtlijsten minder groot zijn dan werd verwacht. Het aantal wachtenden verschilt erg per aanbieder. De wachtlijsten voor zorg thuis schommelen erg. Momenteel zijn er in beide gemeenten geen wachtlijsten voor kortdurende opname in een verzorgingshuis. Voor 2015 wordt voorspeld dat het aantal indicaties in Capelle aan den IJssel met ongeveer 17% zal toenemen. Voor de opname in een verzorgingshuis in combinatie met zorg thuis wordt voor 2015 een toename van 33% van het aantal wachtenden verwacht. Voor kortdurende opname verpleeghuiszorg en opname verpleeghuiszorg vanwege ziekte, voorspelt het onderzoeksbureau een toename van het aantal wachtenden van 23%. Het aantal intramurale plaatsen voor psychogeriatrie zal in 2015 voor Capelle en Krimpen met 140 uitgebreid moeten zijn. Voor Capelle zal het aantal plaatsen verpleeghuiszorg vanwege ziekte met ruim 50% moeten toenemen.
Het onderzoek is gefinancierd door de provincie Zuid-Holland. De uitkomsten van deze analyse worden opgenomen in de nota wonen-zorg, die samen met de provincie geschreven wordt.

Kort-Geding PUKA
In verband met de ontsluiting van de Rotterdamse wijk Nesselande wordt de Hoofdweg in Capelle aan den IJssel verdubbeld. PUKA maakt bezwaar tegen de plannen van de gemeente om de doorsteek van de middenberm op de Hoofdweg tegenover de doorsteek van de ventweg naar de Hoofdweg bij PUKA te verwijderen. PUKA is van oordeel dat de gemeente toezeggingen heeft gedaan de ontsluitingen niet te verwijderen en heeft daarom de gemeente gedagvaard.

Aanpassen bedragen bijlage 2 Huisvestingsverordening Het college heeft ingestemd met het aanpassen van de bedragen in bijlage 2 van de Huisvestingsverordening Capelle aan den IJssel 2003 aan de per 1 juli 2003 geldende bedragen conform de Huursubsidiewet en de Regionale Huisvestingsrichtlijn. Afhankelijk van inkomen en samenstelling van het huishouden is huursubsidie mogelijk bij toewijzing van een woning met maximaal 4 kamers tot een huurprijs van 453,77 (voorheen 440,12) en voor een woning met 5 of meer kamers tot een huurprijs van 486,30 (voorheen 471,67). Binnen de Stadsregio Rotterdam komen woningzoekenden met een gezamenlijk inkomen boven de Ziekenfondsgrens per 1 juli 2003 in aanmerking voor een huurwoning tot en met vier kamers met een huurprijs vanaf 401,98 (voorheen 390,27).
Voor huurwoningen met een huurprijs hoger dan 486,30 zijn de toewijzingsregels niet van toepassing. De gemeente heeft met Stichting Woningpartners echter een overeenkomst gesloten over de toewijzing van alle woningen van Woningpartners op basis van deze regels.