Gemeente Breda

Persberichten

14-07-2003

Luchtkwaliteit Breda verbetert

De kwaliteit van de lucht in Breda zal de komende jaren waarschijnlijk verbeteren. De verwachting is dat er na 2010 alleen nog maar overschrijdingen van zogenoemde 'fijn stof' concentraties voorkomen. Europese regelgeving en technische ontwikkelingen leiden namelijk tot steeds schonere en zuinigere motoren en schonere brandstoffen. Voor benzeen en koolmonoxide komen nu al bijna nergens meer overschrijdingen voor. Er waren in 2002 overschrijdingen voor stikstofoxide langs de Academiesingel en de Tramsingel en langs de oostzijde van de A 16 en de A 27. Dit blijkt uit de rapportage Luchtkwaliteit 2002 van de gemeente Breda.

De gemeente is verplicht jaarlijks te rapporteren over mogelijke overschrijding van de normen voor luchtverontreiniging als gevolg van het verkeer en de industrie. Ten opzichte van 2001 zijn de resultaten niet verrassend, omdat er geen grote structurele wijzigingen zijn geweest voor wat betreft de verkeersstromen en de infrastructuur. Voor de stoffen benzeen en koolmonoxide zijn er geen overschrijdingen geconstateerd. De relatief grote verkeersdrukte en de geringe afstand van de rijweg tot de bebouwing zorgden er voor dat langs de Academiesingel en de Tramsingel voor stikstofdioxide de grenswaarde werd overschreden. De A16 zorgt alleen aan de oostzijde van de weg voor overschrijding van de grenswaarde van stikstofdioxide in een strook die ongeveer 150 tot 180 meter breed is.Dit komt door de overheersende zuidwestenwind. Dit geldt ook voor de oostzijde van de A 27 bij Bavel in een strook van circa 110 meter breed. De concentraties fijn stof worden niet alleen in Breda maar vrijwel overal in West-Europa overschreden.
Luchtverontreiniging kan oorzaak zijn van acute en chronische gezondheidsschade. Om de mens tegen blootstelling te beschermen zijn er normen ingesteld voor de volgende vier stoffen: stikstofoxide, koolmonoxide, benzeen en fijn stof. De grootste veroorzaker van stikstofdioxide is het gemotoriseerde wegverkeer, vooral bij snel rijden en optrekken. Koolmonoxide ontstaat bij onvolledige verbranding van brandstoffen. Dit komt vaak voor bij filerijden of stilstaand verkeer. Het verkeer is ook voor benzeen de belangrijkste bron van verontreiniging. Maar de tegenwoordig gemeten concentraties vormen een gering risico voor de gezondheid. De concentraties dalen de laatste jaren gestaag door maatregelen aan motoren en de brandstoffen. Fijn stof bestaat uit deeltjes kleiner dan een honderdste millimeter van niet natuurlijke en van natuurlijke oorsprong zoals van het verkeer of opwaaiend stof van zand of stuifmeel. De fijn stof problematiek zal door de Rijksoverheid moeten worden opgelost omdat deze vrijwel overal in West Europa voorkomt.

Breda, 11 juli 2003