Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrecht, 17 juli 2003

Landelijk informatienummer kiest voor zomeroffensief

Het telefoonnummer van landelijke reisinformatie per openbaar vervoer start een campagne om de telefonische helpdesk van het nummer 0900-9292 deze zomer extra onder de aandacht te brengen. Naast een advertentiecampagne, gericht op diverse zomerse activiteiten, wordt de campagne ondersteund door een ABRI-poster welke vanaf 21 juli op ieder treinstation in Nederland zichtbaar zal zijn.

Het thema van deze zomercampagne is 'persoonlijke service van deur-tot-deur'. De doelstelling is om door het gebruiksgemak van 0900-9292 te promoten meer reizigers gebruik te laten maken van het openbaar vervoer deze zomer, en de maanden erna. Er wordt beoogd om dit jaar 10% meer telefonische informatie-aanvragen te genereren dan in de zomer van 2002.

Van deur-tot-deur

Openbaar Vervoer Reisinformatie, het bedrijf achter 0900-9292, wil met de zomercampagne nog eens benadrukken dat het informatienummer 0900-9292 niet alleen dagelijks duizenden forensen per openbaar vervoer verder op weg helpt, maar ook uitstekend als vraagbaak voor het recreatief reizen van deur-tot-deur kan dienen, thuis of onderweg. Het bedrijf achter het informatienummer gebruikt de campagne om ook het publiek kennis te laten maken met aanvullende diensten, zoals het geven van extra bestemmingsinformatie, doorschakel services en het verstrekken van actuele informatie.

Tevreden klant

Recent onderzoek dat bureau Quality Support in juni uitgevoerd heeft onder vijfhonderd bellers, wijst uit dat de ruim 350 reisadviseurs van 0900-9292 (voor reisadviezen van adres naar adres à 50 cent per minuut) een 7,8 als rapportcijfer scoren voor de klantvriendelijkheid. De sprekende computer van 0900-1475 (voor reisadviezen van station naar station en vertragingen à 35 cent per minuut) krijgt voor dit onderdeel een 6,7. Het onderzoek wijst uit dat bijna de helft van de bellers met 0900-9292 en 0900-1475 elke dag reist met het openbaar vervoer. Bijna alle bellers maken ook daadwerkelijk de reis waarover ze advies opvragen.

Onafhankelijke informatiespecialist

De dienst 0900-9292 is onderdeel van OV Reisinformatie B.V., de onafhankelijke informatiespecialist voor alle openbaar-vervoerdata in Nederland voor bus, trein, tram, metro en veerboot. De routebeschrijvingen die tot stand komen via de 9292-planner, zijn uiterst betrouwbaar en gebaseerd op de meest recente dienstregelingen van alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland. Het bedrijf geeft snelle, actuele reisadviezen zowel persoonlijk via telefoon (0900-9292, ¬ 0,50 per minuut) als elektronisch via de sprekende computer (0900-1475, ¬ 0,35 per minuut), via internet www.9292ov.nl (gratis), WAP, i-mode en Vodafone Live!; samen goed voor zo'n tweeëntwintig miljoen reisadviezen per jaar. OV Reisinformatie, geeft sindskort ook SMS-alerts bij grote vertragingen, gekoppeld aan opgevraagde reisadviezen via internet (¬ 0,55 per activering). OV Reisinformatie vult dagelijks teletekstpagina 755.