Ministerie van Defensie


---

Kamervragen en antwoorden
---

Vragen van het lid Van Velzen over het incident naast de Vliehors

21-07-2003

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van het lid Van Velzen van 23 juni jl. over het incident naast de Vliehors waar toeristen mogelijk bijna geraakt werden door een oefenbom (2020313610).

1. Miste een F-16 piloot gisteren bij een oefening doel en is een 250-pounder buiten het oefenterrein van Vliehors op Vlieland terechtgekomen? Is deze vliegtuigbom zo'n 15 meter van een groep van ongeveer 35 toeristen neergekomen? Bevatte de bom geen springstof?

De vlieger heeft op 18 juni 2003 twee oefenbommen (bomomhulsel zonder springstof, gevuld met ballast voor het gewicht) afgegooid op de Vliehors Range. De twee bommen zijn circa 12 meter van het Reddingshuisje / KNRM museum terechtgekomen, dat midden op de Vliehors Range staat, ongeveer 2500 meter van het geplande doel. Ten tijde van het incident bevonden zich ongeveer 35 personen in het Reddingshuisje.

2. Hoe heeft dit ongeval plaats kunnen vinden.?

Sinds april 2000 hebben enkele particulieren toestemming om voor excursies gebruik te maken van een gedeelte van de Vliehors. Dit bestaat uit het beheer van een aanlegsteiger aan de zuidwest kant van de Vliehors en het Reddingshuisje / KNRM museum, ongeveer 2500 meter ten westen van mogelijke oefendoelen. Voorafgaand aan een excursie geeft de vuurleider d.m.v. een tweezijdige radioverbinding toestemming om via een vastgelegde route naar het Reddingshuisje / KNRM museum te rijden. De vuurleider op de Vliehors toren bepaalt aan de hand van de te vliegen patronen en de af te werpen munitie of de situatie veilig genoeg is om doorgang te geven aan de truck naar het Reddingshuisje / KNRM museum. In geval van actieve munitie en bommen wordt (zonder uitzondering) geen toegang tot de Vliehors gegeven door de vuurleider. Op woensdag 18 juni 2003 was er voor de vuurleider geen aanleiding om de toegang tot de Vliehors te weigeren daar op het tijdstip dat de toeristen bij het Reddingshuisje / KNRM museum waren alleen oefenbommen zouden worden afgeworpen op de oefendoelen. Nadere gegevens omtrent het incident worden nog onderzocht door een speciale onderzoekscommissie.

3. Kunt u aangeven hoe een dergelijk incident plaats heeft kunnen vinden nadat de Koninklijke Landmacht alle aanbevelingen van de Commissie van Onderzoek naar aanleiding van de beschieting van de vuurleidingtoren in 2001 over heeft genomen (mei 2003)?

5. Gaat u een commissie van onderzoek instellen om de oorzaak van dit incident te achterhalen en maatregelen treffen om herhaling van dit incident in de toekomst te voorkomen? Zo ja, wanneer kan de Kamer dit onderzoek verwachten? Zo nee, waarom niet?

Naar aanleiding van de beschieting van de vuurleidingtoren in 2001 zijn de regels voor oefeningen op de Vliehors aangepast. Er mag alleen nog op een doel gericht worden geoefend na een positieve identificatie van het doel en een klaring van de vuurleider. In geval van een bombardement waarbij men geen zicht heeft op het doel, mogen de bommen alleen worden afgeworpen als men beschikt over de juiste status en betrouwbaarheid van de navigatie en richtmiddelen. In onderhavig geval is aan alle eisen voldaan.

Door de Luchtmacht is direct na het incident op 18 juni 2003 een Commissie van Onderzoek ingesteld. De commissie rapporteert haar bevindingen aan de Stafafdeling Vliegveiligheid, Kwaliteit, Arbeidsveiligheid en Milieu van de Bevelhebber. Na interne behandeling zal de uitkomst van het onderzoek worden voorgelegd aan de Tijdelijke Commissie Ongevallenonderzoek Defensie (TCOD) van het Ministerie van Defensie. Naar verwachting zijn de uitkomsten van het onderzoek medio augustus dit jaar bekend. Mocht het onderzoek nieuwe feiten opleveren aangaande het incident, dan zal ik u daarover informeren.

4. Waren de doelen voor deze oefening goed gepositioneerd, heeft de F-16 piloot zich gehouden aan de procedures en heeft er een oriëntatievlucht plaatsgevonden voorafgaand aan het wapengebruik? Zo ja, bent u van mening dat het gevaar voor de burgerbevolking als zeer gering geschouwd moet worden? Kunt u dit toelichten?

De doelen voor deze oefening zijn vast en zijn als zodanig omschreven in de Vaste Orders voor Vliehors Range. De vlieger was ten tijde van het incident gekwalificeerd voor het uitvoeren van de oefening zoals uitgevoerd. In de recente periode voorafgaande aan het incident heeft betrokken vlieger meerdere malen vluchten uitgevoerd naar de Vliehors waardoor het uitvoeren van een oriëntatievlucht achterwege mocht blijven. Uit navraag blijkt dat de navigatiemiddelen goed functioneerden en het doel d.m.v. de symbologie in de cockpit correct was aangegeven. Het lopend onderzoek moet duidelijk maken wat de oorzaak was van het incident.

Ondanks alle in het verleden genomen maatregelen die de veiligheid van militairen en burgers op en rondom de Vliehors moeten waarborgen heeft dit incident zich toch kunnen voordoen. Vooruitlopend op de uitkomst van het onderzoek naar de oorzaak van dit incident heeft de Luchtmacht (TL) daarom bepaald dat met onmiddellijke ingang geen excursies voor het Reddingshuisje / KNRM museum meer worden toegelaten tijdens de openstelling van de Vliehors Range. Dit heeft als direct gevolg dat mogelijke risicos voor toeristen nog verder zijn geminimaliseerd.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
---

Nieuws