RDW Centrum voor voertuigtechniek

Zoetermeer, 23 juli 2003

RDW is werkwijze NDAN beu

RDW overweegt juridische stappen

De RDW ergert zich in toenemende mate aan de herhaalde en ongefundeerde aantijgingen van de stichting Normalisatie en Democratisering Autobranche Nederland (NDAN). De stichting zoekt op alle mogelijke manieren de publiciteit, maar weigert vooralsnog te praten met de RDW. Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW: "Ik vind het ongepast dat de NDAN de voorkeur geeft aan publicitaire acties. Daarbij ergert het mij in hoge mate dat de stichting pas 'te zijner tijd' op ons verzoek tot het voeren van een constructief gesprek wil ingaan. Dat schrijven de oprichters van de stichting aan diverse ministers en andere belanghebbenden in een `position paper', waarvan de RDW deze week een afschrift heeft ontvangen. Eerder heeft de stichting aangegeven dat ze ernstige en acute problemen heeft. Aan het herhaalde verzoek om op korte termijn overleg te voeren, wil de stichting echter geen gehoor geven."

Hoewel het 'position paper' meer duidelijkheid geeft over de inhoud van de klachten van NDAN, geeft het een verkeerde voorstelling van zaken en bevat het vele onjuistheden. Hakkenberg: "De aard van de klachten over de kwaliteit van dienstverlening en het functioneren van de RDW en haar medewerkers brengt de RDW ten onrechte in diskrediet. Men heeft zich totaal niet in de zaak verdiept. Dit is voor mij reden tot het schrijven van een open brief aan dezelfde ministers en belanghebbenden. De RDW staat achter haar beleid en heeft goede argumenten om dit te verdedigen. De aantijgingen van de NDAN zijn voor de RDW reden om te onderzoeken of de RDW juridische stappen tegen NDAN kan ondernemen."

Voorgeschiedenis

Enkele weken geleden hebben de heren Goes, Spierings en Meure, allen erkenninghouder van de RDW, de nieuwe stichting NDAN opgericht. Deze organisatie zoekt onder andere erkenninghouders een voedingsbodem voor een gedragen protest tegen de werkwijze van de RDW. De stichting is het niet eens met het toezicht- en sanctiebeleid van de RDW dat is gebaseerd op de Wegenverkeerswet. Men probeert nu meer mensen te vinden die deze mening delen, om zo een krachtiger stem te krijgen. De stichting ageert tegen het zijns inziens strenge sanctiebeleid bij overtredingen en tegen het feit dat de RDW zowel de controle als de sanctionering van maatregelen in de hand heeft. Men heeft daartoe eerder een enquête onder een aantal erkenninghouders gehouden en een Tweede Kamerleden daarover geïnformeerd.

Het systeem van erkenningen - en daarbij behorende bevoegdheden - stelt ondernemingen in staat om - op wetgeving gebaseerde taken - uit te voeren. Daarbij valt te denken aan het uitvoeren van APK-keuringen, het inbouwen van gasinstallaties, het tenaamstellen van voertuigen op het voertuigbedrijf en het voeren van handelaarskentekens. Ook is het mogelijk om met een erkenning bedrijfsvoorraad voertuigen op eigen bedrijfsterrein te stallen zonder dat deze op naam van het bedrijf zijn gesteld. Op deze manier zijn zij vrijgesteld van voertuigverplichtingen zoals het betalen van belasting, de APK-keuring en het afsluiten van een WA-verzekering. Voertuigbedrijven (autobedrijven, kentekenplaatfabrikanten, dealers, importeurs en fabrikanten) kunnen na een eerste schouwing door de RDW een erkenning krijgen.

De erkenninghouders worden met enige regelmaat gecontroleerd om te kijken of ze zich aan de voorwaarden houden die aan de erkenningen verbonden zijn. Zo controleert de RDW door middel van steekproeven of APK-keuringen volgens het boekje zijn uitgevoerd en krijgen houders van de erkenning bedrijfsvoorraad bezoek van een bedrijvencontroleur. De erkenninghouders worden uiteraard goed geïnformeerd over deze voorwaarden en de bijbehorende sancties bij overtreding. Een van de middelen is een cd-rom met APK-voorwaarden en een informatiemap voor houders erkenning bedrijfsvoorraad, die ook op de internetsite van de RDW is te zien (www.rdw.nl, kijk bij Diensten, Ondernemingen, Informatiemap voor voertuigbranche).

Enkele weken geleden heeft de stichting NDAN zich met klachten over de RDW gericht tot leden van de Eerste en Tweede Kamer. Toen de RDW dit vernam is de stichting direct en tot tweemaal toe door Algemeen Directeur Johan Hakkenberg uitgenodigd voor een gesprek. Helaas wil NDAN niet eerder dan eind augustus met de RDW spreken. De RDW heeft een reactie op de brief van NDAN gestuurd naar eerder genoemde Kamerleden (zie persbericht 2 juli). Op 21 juli ontving de RDW een afschrift van het `position paper' van de NDAN, dat zij onder andere aan de ministers Zalm, De Graaf, Brinkhorst en Peijs en aan de Consumentenbond, Bovag en ANWB hebben gestuurd.

Voor meer informatie en vragen kunt u contact opnemen met Koen Peeters van de afdeling Communicatie, tel (0598) 69 22 32, E-mail: kpeeters@rdw.nl.

RDW

De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren/houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen. Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij. Daarnaast bewaakt RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming en bestrijding van fraude en criminaliteit. Vanuit deze achtergrond adviseert de RDW belanghebbenden, voert zij overleg in EG- en ECE-verband en speelt zij een centrale rol in de internationale informatie-uitwisseling.

© RDW 23-7-2003