UWV

UWV-rapport: "Dweilen of de kraan dicht"

Fraudebestrijding uitzendbranche vraagt wetswijziging

24 juli 2003

Om fraude in de uitzendbranche en bij handmatige agrarische loonbedrijven structureel aan te pakken is wijziging van wetgeving nodig. Hoewel het controleren en inspecteren van deze bedrijven regelmatig leidt tot het opleggen van boetes, terugvorderingen en tot rechtszaken, zijn er onvoldoende middelen om de fraude structureel aan te pakken. Daarom moet er een laagdrempelig vergunningenstelsel ingevoerd worden, moet een werkgever zijn werknemer op zijn eerste werkdag aanmelden bij UWV en dient de werknemer zelf zijn dienstverband te bevestigen om identiteitsfraude te voorkomen. Op die manier kan concurrentievervalsing door frauderende bedrijven worden tegengegaan. Dit adviseert UWV in het rapport `Dweilen of de kraan dicht¿ dat is aangeboden aan Staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Controleren en inspecteren niet afdoende

Doel van het onderzoek was om aan te tonen op welke manier fraude in de uitzendbranche het beste kan worden bestreden. Regelmatig controleren en inspecteren door UWV en andere instanties leidt namelijk wel tot opsporing van veel misstanden, het opleggen van boetes en vervolging, maar is niet afdoende om de fraude structureel aan te pakken. Veel ondernemingen in de branche komen nu nog tot de conclusie dat het te behalen voordeel (meer winst) de nadelen (boetes, terugvorderingen en/of gevangenisstraf) overtreft. Op den duur worden zo alle eerlijke ondernemingen uit de markt geconcurreerd en blijven alleen de frauderende ondernemingen over.

Gebruik van valse of andermans identiteit

Een veel voorkomende vorm van fraude is dat een illegale werknemer of een uitkeringsgerechtigde vanuit een uitzendbureau of agrarisch loonbedrijf werk verricht bij een werkgever. Deze wordt niet, onder een valse identiteit of onder andermans identiteit in de administratie van het uitzendbureau opgenomen. Het gebruik van andermans identiteit kan zonder medeweten van die persoon, bijvoorbeeld doordat zijn legitimatiebewijs is gestolen. Maar vaak werkt iemand hieraan mee, zodat hij of zij later een beroep kan doen op een uitkering, zonder daar ooit voor te hebben gewerkt. Een frauderend uitzendbureau strijkt op deze manier meer winst op dan met een reguliere werknemer en een frauderend opdrachtgever heeft een relatief goedkope uitzendkracht ingehuurd.

Voorstellen voor structurele aanpak fraude

Om de fraude bij malafide uitzendbureaus structureel te kunnen aanpakken, is volgens UWV de invoering van een nieuw, laagdrempelig vergunningenstelsel voor uitzendbedrijven nodig. Dit geeft de mogelijkheid om de vergunning in te trekken zodra een bedrijf fraudeert of zijn verplichtingen op het gebied van de sociale zekerheid niet nakomt. Door alle uitzendbedrijven met een licentie op te nemen in een register dat op internet is te raadplegen, weten opdrachtgevers met welke bedrijven ze zaken mogen doen. In 1998 is het vergunningenstelsel voor uitzendbedrijven afgeschaft, omdat het te veel drempels op zou werpen. UWV heeft destijds gewezen op het risico van afschaffing en pleit er nu voor om een beperkter aantal eisen aan een vergunning te verbinden dan voorheen het geval was.

Ook zou een werknemer die door een werkgever is aangemeld bij UWV, zelf zijn dienstverband moeten bevestigen om identiteitsfraude buiten zijn medeweten te voorkomen. UWV hanteert hiervoor gegevens uit het gemeentelijke bevolkingsregister. Wanneer iemand niet op het adres van het bevolkingsregister woont, moet hij persoonlijk een bevestiging van de melding van het dienstverband afhalen bij UWV, waarbij zijn identiteitsdocument wordt gecontroleerd.

Daarnaast zou een werkgever een nieuwe werknemer op zijn eerste werkdag moeten aanmelden bij UWV in plaats van binnen de huidige termijn van een maand. Op die manier kan UWV bij controles op de werkplek onmiddellijk nagaan of voor een werknemer premies wordt afgedragen. Nu kan een werkgever op elk willekeurig moment beweren dat een werknemer `pas is begonnen¿.

Tot slot stelt UWV voor om bij overtredingen in meer gevallen dan nu een boete te kunnen opleggen zonder tussenkomst van Justitie.

Resultaten onderzoek regio Den Haag
UWV baseert zijn advies op onderzoek in de regio Den Haag en op eerdere onderzoeken van UWV. Bij het onderzoek in Den Haag heeft UWV voor 35 miljoen euro aan premieloon gecorrigeerd. Dit leverde voor circa 10 miljoen euro aan premies op. Hiervoor heeft UWV in 2002 circa 500 bedrijven onderzocht, waarna bij 150 bedrijven een uitvoerig onderzoek is ingesteld. Van de 150 bedrijven bleken 108 hun administratieve verplichtingen niet na te komen.

Dit persbericht is gebaseerd op de volgende publicaties:

"Dweilen of de kraan dicht" samenvatting "Dweilen of de kraan dicht" bevindingen en aanbevelingen
"Dweilen of de kraan dicht" bijlagen