Gemeente Maastricht

Stadskrant van 23 juli 2003

GemeenteLoket

Voor alle vragen over gemeentelijke diensten en aangelegenheden, zoals onderhoud van wegen en groen, afvalinzameling, zwerfvuil, ongediertebestrijding, burgerzaken, gemeentelijke belastingen, bouwen en wonen, sport en zorg (o.a. WVG).

Voor producten van Sociale Zaken (bijvoorbeeld uitkeringen) belt u (043) 350 60 00 of, als u daar al een uitkering hebt, het rechtstreekse nummer van uw behandelend consulent.

Met milieuklachten kunt u buiten openingstijden bellen naar (043) 350 44 00

Bezoekadres GemeenteLoket: Randwycksingel 22
Ingang tegenover entree van het VGZ

Openingstijden:
Ma t/m wo van 08.30 tot 16.00 uur
Do van 08.30 tot 19.00 uur
Vr van 08.30 tot 14.00 uur

(Op donderdag tussen 17.00 en 19.00 uur is het loket gesloten voor aangifte van geboorte, vestiging vanuit het buitenland, naturalisatie, afgifte van verklaring van onvermogen, erkenning en voor administratie van begraafplaatsen).

Volle containers op milieuperron?

Afval dat op of naast de containers wordt achtergelaten, vervuilt de omgeving. Dit tot grote ergernis van de omwonenden. Zijn de containers van het milieuperron vol? Neem dan uw afval mee terug naar huis of breng het naar een van de vijftig andere milieuperrons of een van de drie milieuparken. Overigens staat op het achterlaten van afval naast of op de containers een boete van 231,00 euro.

Opvang voor vrouwen in nood (2)

Waar krijg je als vrouw in nood hulp? In de Stadskrant van vorige week keken we al naar vrouwenopvang Xonar. Deze week: Stichting 't Wieckerhoes.

PR-medewerker en medeoprichter Mariet Ghijsen kent de geschiedenis van het huis maar al te goed. Ze vertelt met trots over het ontstaan: "Jaren geleden vingen de Zusters Augustinessen in de Lenculenstraat vrouwen in moeilijkheden op. Zoals dat in veel kloosters het geval is, moesten de activiteiten op een gegeven ogenblik worden gestaakt vanwege een tekort aan 'vrouwkracht'. Zij meldden het feit dat ze niet meer aan vrouwenopvang konden doen bij de gemeente in de hoop dat deze vorm van zorg toch zou worden voortgezet. Dat leidde tot een initiatiefgroep die op zoek ging naar een alternatief. Uiteindelijk viel de keuze op de stichting Emmaus, een woonwerkgemeenschap, die de vrouwen ging opvangen. De samenwerking met Emmaus is gestopt en voortgezet door de stichting 't Wieckerhoes. We begonnen eind 1998. We vingen een moeder met vier kinderen op en dat verliep prima. In januari 1999 ging 't Wieckerhoes écht van start."

Organisatie
't Wieckerhoes bood aanvankelijk alleen bed, bad en brood aan vrouwen die opgevangen moesten worden. Later leverde Xonar ondersteuning op het gebied van maatschappelijk werk naast de pure opvangfaciliteiten. Ghijsen: "Dat ging een tijd goed, totdat steeds meer het gevoel ontstond dat er een eigen coördinator moest komen: een centrale figuur die de vrijwilligsters kon coachen, de organisatie in handen kon houden en verder beleid mee kon ontwikkelen. Linda Kurvers werd die coördinator, een rustpunt in de organisatie." 't Wieckerhoes draait voor het overgrote deel op vrijwilligers, allemaal vrouwen tussen twintig en zeventig jaar. Bovendien werken er vaak stagiaires van MBO en HBO maatschappelijk werk. Bovendien wordt assistentie ingehuurd van maatschappelijk werk. Deze mensen houden vaak de intakegesprekken met de vrouwen. Naast de coördinator is er stafondersteuning.

Voor wie?
't Wieckerhoes heeft zestien kamers voor de opvang van vrouwen samen met hun kinderen. Ghijsen: "Wij vangen hier vrouwen op die in moeilijkheden verkeren omdat ze geen dak boven hun hoofd hebben en niet kunnen terugvallen op familie of vrienden. We ontvangen vrouwen die huiselijk geweld hebben ervaren, maar ook een groep vrouwen die praktische vragen heeft, bijvoorbeeld over hygiëne of opvoeding. Deze vrouwen hebben vaak niet of nauwelijks geleerd voor zichzelf te zorgen. Vrouwen met specifieke problemen verwijzen we door naar Xonar. Acute psychiatrische patiënten, drugsverslaafden en jongens boven twaalf jaar kunnen we echt niet opvangen hier."

Verblijf
Vrouwen mogen in principe tussen drie en zes maanden blijven. Hebben ze hun leven sneller op de rails, dan gaan ze eerder hun eigen weg. Soms is een week al genoeg om even weg te zijn uit een moeilijke of bedreigende gezinssituatie. Kurvers: "We werken ook samen met het Bureau Jeugdzorg. We verstrekken dan bijvoorbeeld opvang aan een zeventienjarig meisje totdat een plan voor permanente plaatsing elders gereed is. Opvallend is overigens dat we steeds meer vragen krijgen van minderjarigen: ontspoorde meisjes 16, 17 jaar. De bedoeling is dat onze gasten eenmalig hier komen, blijven hun probleem bestaan, dan moeten ze op zoek naar een andere oplossing. Dat zijn moeizame processen. Het gebeurt dan ook wel eens dat mensen een tweede keer om opvang vragen."

Activiteiten
Kurvers: "We vangen de vrouwen en hun kinderen niet alleen op, maar we organiseren ook cursussen sociale vaardigheden, zelfverdediging, budgettering en hygiëne. Dat kost allemaal geld. We krijgen wel financiële steun van de Provincie en Gemeente Maastricht, maar we moeten zélf ook voor inkomsten zorgen. Dat doen we onder andere via fondswerving en door een dagprijs te vragen aan de vrouwen in ons huis. Wij vragen 16,50 euro per dag voor de vrouw en 5,50 euro per dag per kind. Dit is inclusief maaltijden. Verder verhuren we het voorhuis van ons Hoogbrugstraat-pand aan studenten, ook weer alleen aan meisjes, die slaapdiensten in de opvang verrichten. Onze laatste bron van inkomsten zijn de twee kringloopwinkels die we beheren op de Hoogbrugstraat en Brusselsestraat (bij de Kommel)."

Doel
Er zit een duidelijke lijn en structuur in de vrouwenopvang van Stichting 't Wieckerhoes. Ze zit in overleg en zoekt samenwerking met andere organisaties. Er moet steeds vroeger worden ingegrepen, voordat het te laat is. En dat allemaal binnen de beperkingen en mogelijkheden van vrouwen aan de rand van de samenleving. Kurvers: "Wij zijn er met name voor een groep vrouwen die tussen de wal en het schip valt, die niet zo goed weet waar het probleem ligt en waar hulp gezocht kan worden. Vaak gaat het om vrouwen die op allerlei gebieden in de problemen zijn geraakt en die weinig ondersteuning hebben. We werken laagdrempelig. Als een vrouw in moeilijkheden verkeert, kan ze ons gewoon opbellen of binnenlopen. We stellen dan een paar vragen aan de telefoon en vertellen de (financiële) voorwaarden. Soms nemen we een vrouw meteen op, soms is er eerst een intakegesprek." Ghijsen vult aan: "Wij vinden dat heel belangrijk, die laagdrempeligheid. We willen op maat werken en dat is bij zo veel verschillende soorten gasten soms erg moeilijk. Zeker als je ook nog een stukje begeleiding wilt geven. Naast Xonar hebben wij een aparte functie. Wij willen bieden wat de Zusters Augustinessen ook boden: liefdewerk, opvang, begeleiding en huiselijke sfeer."

Bel voor meer informatie over 't Wieckerhoes (043) 326 21 66. Zie ook het artikel van vorige week over Vrouwenopvang Xonar.

Hogere waarde Wet geluidhinder

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn bij Gedeputeerde Staten van Limburg een verzoek in te dienen voor het verkrijgen van een hogere waarde, als bedoeld in artikel 83 van de Wet geluidhinder ten behoeve van 12 geprojecteerde appartementen op een perceel aan de Burgemeester Kessensingel/Einsteinstraat (locatie vml. tankstation).
Het verkrijgen van een hogere waarde vindt plaats in het kader van de te volgen artikel 19-WRO vrijstellingsprocedure.

Het ontwerp-verzoek met de daarbij behorende stukken ligt met ingang van 24 juli 2003 gedurende 2 weken ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk opmerkingen maken over het ontwerp-verzoek.

De opmerkingen moeten worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, t.a.v. de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Op dinsdag 5 augustus 2003 wordt om 16.30 uur in kamer 2.05 ZO (2e verdieping), Stadskantoor Maastricht I, Randwycksingel 22, een openbare zitting gehouden, waarbij een ieder in de gelegenheid wordt gesteld mondeling opmerkingen in te dienen over het ontwerp-verzoek.

Limburg maakt websites toegankelijk voor gehandicapten

De websites van Universiteit Maastricht, Zorgkantoren VGZ, de provincie Limburg en de gemeenten Maastricht, Venray, Weert en Roermond worden beter toegankelijk voor mensen met een handicap. Vertegenwoordigers van de Limburgse organisaties hebben op 16 juli in Maastricht een verklaring ondertekend tijdens een bijeenkomst van Drempels Weg in aanwezigheid van burgemeester Gerd Leers. Drempels Weg, een activiteit van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid, streeft ernaar zo veel mogelijk websites toegankelijk te maken en aandacht te vragen voor het belang van een voor iedereen toegankelijk internet.

Op 19 juni installeerde burgemeester Leers van Maastricht de drie ambassadeurs van Drempels Weg in de provincie Limburg. Roy Smeets (verstandelijke handicap), Dick Gerritse (motorische handicap) en Wiel Vos (visuele handicap) hebben vier weken lang campagne gevoerd voor een betere toegankelijkheid van het internet. Woensdag 16 juli maakten de ambassadeurs tijdens een bijeenkomst in het Stadhuis van Maastricht de resultaten van hun inspanningen bekend.

Drempels Weg boekt succes
Tijdens de bijeenkomst tekenden vertegenwoordigers van uiteenlopende Limburgse organisaties een intentieverklaring, waarmee zij aangeven dat zij hun websites beter toegankelijk zullen maken voor gehandicapten. Gemeente Maastricht was als eerste bereid de intentieverklaring te tekenen. Zij deed dat een maand geleden bij de start van de campagne. Toen was al duidelijk dat er een enkele knelpunten lagen. Maastricht wil ze voor eind 2003 opgelost hebben. Woensdag hebben onder meer de gemeenten Venray, Weert, Roermond, Heel, Vaals, Sittard-Geleen en vertegenwoordigers van Nutsbedrijven Maastricht, Zorgkantoren VGZ en de Provincie Limburg het voorbeeld van Maastricht gevolgd.

Internet uitkomst voor gehandicapten
Internet is voor mensen met een handicap een uitkomst. Het medium stelt hen in staat om hun leven veel zelfstandiger in te richten. Voor een visueel gehandicapte betekent het internet een sneller en veel uitgebreider alternatief voor de braillebibliotheken, terwijl een auditief gehandicapte dankzij mail en chat kan communiceren zonder doventolk. Veel websites zijn echter slecht toegankelijk voor mensen met een handicap. Dick Gerritse, de ambassadeur die mensen met een motorische handicap vertegenwoordigt, is op de Limburgse sites vooral te kleine links en veel Engelse teksten tegengekomen. Die Engelse teksten zijn ook een probleem voor Roy Smeets die verstandelijk gehandicapt is. Hij pleitte voor heldere Nederlandse taal. Wiel Vos, die volledig blind is, noemde vooral als digitale drempels ontbrekende `alt-teksten' (teksten die een beschrijving geven van een afbeelding) en hinderlijke `pop-ups' (vensters die ongevraagd op het beeldscherm verschijnen, meestal met reclameboodschappen).

Actuele informatie over Drempels Weg vindt u op www.drempelsweg.nl.

Saneringsregelingen Wet bodembescherming

Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat:

· op 11 juli 2003, onder projectcode LI 093500066 een melding is ontvangen van adviesbureau Geoconsult namens Beheersmaatschappij Jennissen, Illikhoven 54, 6116 AL Roosteren met betrekking tot het voornemen om op de locatie plaatselijk aangeduid Galjoenweg 71, kadastraal bekend gemeente Maastricht, sectie I, nummer 3377 (gedeeltelijk) de bodem te saneren.

· op 11 juli 2003, onder projectcode MA 093500036 (stuknummer SOG 2003-22405) een melding is ontvangen van adviesbureau Royal Haskoning namens de Woningstichting Sint Servatius, Prins Bisschopsingel 22 te Maastricht met betrekking tot het voornemen om op de locatie plaatselijk aangeduid Voedingskanaalweg 22-62c, kadastraal bekend gemeente Maastricht, sectie D, nummers 3275, 3276 en 4157 (gedeeltelijk) de bodem te saneren.

· op 14 juli 2003, onder projectcode MA 093500009 (stuknummer SOG 2003-22633) een melding is ontvangen van de Stichting Bodemsanering Nederlandse Spoorwegen met betrekking tot het voornemen om op de locatie plaatselijk aangeduid Nieuweweg 35 te Maastricht, kadastraal bekend gemeente Maastricht, sectie E, nummer 3177 de bodem te saneren. Het betreft hier een gefaseerde sanering, fase 4 deellocatie 2 (uitbreiding hal B, nabij spoor 7, 8 en 9 ) en locatie 6 ter plaatse van de werkplaats Maastricht NS-emplacement te Maastricht.

Naar aanleiding van de meldingen zullen wij de ingediende saneringsplannen beoordelen.

Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtstreeks bij ons besluit is betrokken, zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte gesteld.

Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer J. Lochs van de afdeling Milieu en Stad, telefoon (043) 350 44 17.

Voorlopige subsidieplafonds cultuursubsidies 2004

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend dat zij bij besluit van 14 juli 2003 voor de verstrekking van subsidies voor cultuurprojecten in 2004 (*) de volgende subsidieplafonds hebben vastgesteld:

Projectsubsidies professionele kunst en cultureel erfgoed Aanvragen indienen vóór 1 oktober 2003

- voor professionele kunsten (inclusief evenementen) EUR 98.700
- voor cultureel erfgoed EUR 16.000

Projectsubsidies beeldende kunst en vormgeving Voor projecten in de 1e helft van 2004; indienen vóór 1 oktober 2003. Voor projecten in de 2e helft van 2004; indienen vóór 1 maart 2004

- voor beeldende kunst EUR 44.100 1e tranche / EUR 29.400 2e tranche
- voor cultureel ondernemerschap EUR 10.920 1e tranche / EUR 7.280 2e tranche

Projectsubsidies Actieplan Cultuurbereik Voor projecten in de 1e helft van 2004; indienen vóór 1 oktober 2003. Voor projecten in de 2e helft van 2004; indienen vóór 1 maart 2004

- voor cultuurbereik EUR 30.000 1e tranche / EUR 20.000 2e tranche
- voor cultuur en school EUR 27.000 1e tranche / EUR 18.000 2e tranche

Verstrekking van deze subsidies geschiedt op basis van de door ons vastgestelde beleidsregels projectsubsidies op de desbetreffende deelterreinen en met inachtneming van de Algemene Subsidieverordening van Gemeente Maastricht. Deze beleidsregels zijn vastgesteld bij collegebesluit van 23 juli 2002. De gewijzigde beleidsregels beeldende kunst en vormgeving zijn vastgesteld op 1 april 2003. De beleidsregels zijn opvraagbaar via de website van Gemeente Maastricht: www.maastricht.nl. De verdeling van de subsidies vindt plaats overeenkomstig de verdeelregels, zoals opgenomen in de betreffende beleidsregels (zie website Gemeente Maastricht).

Uitdrukkelijk vermelden wij hierbij dat het om voorlopige subsidieplafonds gaat. De definitieve subsidieplafonds kunnen pas worden aangegeven, nadat de gemeenteraad van Maastricht, in zijn vergadering van oktober 2003, de gemeentebegroting 2004 heeft vastgesteld. In verband met noodzakelijke bezuinigingen kunnen de hierboven aangegeven plafonds worden verlaagd.

(*) projecten in 2004 zijn projecten waarvan de openbare presentatie of het eindresultaat in 2004 plaatsvindt

Voorlopige subsidieplafonds cultuursubsidies 2005 - 2008

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend dat culturele instellingen en initiatieven, die in aanmerking willen komen voor een meerjarig subsidie in de periode 2005-2008, daartoe een verzoek moeten indienen vóór 15 november 2003.

Voor deze subsidies hebben wij een subsidieplafonds vastgesteld van EUR 506.368,-. Verstrekking van deze subsidies geschiedt op basis van de door ons vastgestelde beleidsregels structurele subsidies voor instellingen op het gebied van professionele kunst en cultureel erfgoed en met inachtneming van de Algemene Subsidieverordening van Gemeente Maastricht. Deze beleidsregels zijn eerder vastgesteld bij collegebesluit van 23 juli 2002 en opvraagbaar via de website van Gemeente Maastricht: www.maastricht.nl. De verdeling van de subsidies vindt plaats overeenkomstig de verdeelregels, zoals opgenomen in de betreffende beleidsregels (zie website Gemeente Maastricht)

Uitdrukkelijk vermelden wij hierbij dat het om voorlopige subsidieplafonds gaat. De definitieve subsidieplafonds kunnen pas worden aangegeven, nadat de gemeenteraad van Maastricht, in zijn vergadering van oktober 2003, de gemeentebegroting 2004 heeft vastgesteld. In verband met noodzakelijke bezuinigingen kunnen de hierboven aangegeven plafonds worden verlaagd.

Gewijzigde beleidsregels én structurele subsidies

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend dat zij:

· op 1 april 2003 hebben vastgesteld de gewijzigde beleidsregels projectsubsidies beeldende kunst en vormgeving. Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2004 en vervangen de op 23 juli 2002 vastgestelde beleidsregels projectsubsidies beeldende kunst en vormgeving. In deze beleidsregels wordt aangegeven op basis van welke voorwaarden en criteria wordt beoordeeld welke projecten op het gebied van beeldende kunst en vormgeving aanmerking komen voor een projectsubsidie van de gemeente Maastricht. Tengevolge van deze verandering worden subsidieverzoeken nog maar 2 keer per jaar behandeld. Er gelden bovendien 2 uiterste data van inlevering van de subsidieverzoeken.

· op 23 juli 2002 hebben vastgesteld de beleidsregels structurele subsidies voor instellingen voor professionele kunst en cultureel erfgoed. Deze beleidsregels zijn in werking getreden op 1 augustus 2002. In deze beleidsregels wordt aangegeven op basis van welke voorwaarden en criteria wordt beoordeeld welke instellingen in aanmerkingen komen voor een structureel subsidie van de gemeente Maastricht, aan welke eisen moet worden voldaan in de periode van vier jaar waarvoor een subsidie wordt verleend en hoe monitoring plaatsvindt. Deze beleidsregels zijn opvraagbaar via de website van Gemeente Maastricht: www.maastricht.nl.

Nieuwe gemeentesecretaris Maastricht

Mr. A.J.M. (Anita) Smeets zal per 1 november 2003 de functie gaan bekleden van gemeentesecretaris van Maastricht. De functie kwam onlangs vrij door het vertrek van drs. W. Rutten naar de Provincie Brabant. Smeets (53) is op dit moment raadsgriffier van de gemeente Amsterdam.

"De unieke combinatie van terugkeer naar mijn geboortestad en een baan die past bij mijn ambities en mijn liefde voor het lokaal bestuur", zo verwoordt Smeets het motief voor haar sollicitatie.

De sollicitatiecommissie werd voorgezeten door burgemeester Leers en bestond uit vertegenwoordigers van het college van B&W, het gemeentelijk managementteam en de ondernemingsraad. De procedure is begeleid door Rieken & Oomen te Maastricht.

Een korte samenvatting van het curriculum vitae van Smeets:

Werkervaring:
2002-heden Raadsgriffier gemeente Amsterdam
1997-2002 Directeur van de Stadsbank van Lening (Amsterdam) 1994-1997 Sectorhoofd algemene zaken Stedelijke Woningdienst Amsterdam 1993-1994 Projectmanager gemeente Amsterdam (o.a. coördinatie nazorg vliegramp)
1989-1993 Stadsdeelsecretaris Westerpark (gemeente Amsterdam) 1988-1989 Directeur afdeling Sociale Zaken gemeente Leidschendam 1985-1988 Directiesecretaris GG&GD Amsterdam
1980-1985 Beleidsmedewerker Secretarie
1976-1980 Maatschappelijk werkster (Amsterdam en Delft) 1967-1976 Radiodiagnostisch laborante, o.a. in ziekenhuis St.-Annadal Maastricht

Opleidingen:

- Nederlands Recht

- HBO Radiodiagnostiek en Radiotherapie

- HBO Maatschappelijk Werk

Bestuursfuncties:

- Lid van de Raad van Toezicht Jellinekkliniek (tot heden)
- Bestuurslid van de Stichting Hulpfonds Bijlmermeer (tot 2001)
- Bestuurslid van de Stichting Simone de Beauvoir (tot 2001)
- Penningmeester van de Stichting Sarphati (tot 2001)
- Penningmeester van de Stichting Stedenband Amsterdam-Sarajewo (tot 2000)