European Commission

IP/03/1112

Brussel, 24 juli 2003

Commissie wil het leren van talen en de taalverscheidenheid nog meer bevorderen

Op voorstel van Viviane Reding, Europees Commissaris voor Onderwijs en Cultuur, heeft de Commissie een actieplan goedgekeurd voor de periode 2004-2006 ter bevordering van het leren van talen en de taalverscheidenheid. De achterliggende idee is de bestaande onderwijs- en opleidingsprogramma's beter te gebruiken om een reeks concrete maatregelen te steunen.

« Als de Europeanen de voordelen van het vrije verkeer in de interne markt beter willen benutten, hun concurrentievermogen in onze kenniseconomie willen verbeteren en de andere Europeanen in de uitgebreide Unie beter willen leren kennen en begrijpen, moeten zij inspanningen leveren om talen te leren. Tijdens het Europees jaar van de talen in 2001, is gebleken dat onze medeburgers daartoe bereid zijn, en de Europese Raad van Barcelona in maart 2002, en voordien het Europees Parlement, hebben erkend dat maatregelen noodzakelijk zijn. Hoewel het vooraal aan de lidstaten is om het taalonderwijs en het leren van talen te verbeteren, kan ook de Europese Unie een bijdrage leveren. Dat willen we bereiken met dit actieplan, dat het resultaat is van grootschalig openbaar overleg », verklaarde Viviane Reding naar aanleiding van de goedkeuring van haar voorstel door de Commissie. Ze voegde er nog aan toe dat « de ministers van Onderwijs van de EU en de Commissie reeds werken aan gemeenschappelijke indicatoren en doelstellingen om de taalvaardigheid van de jonge Europeanen te verbeteren. Dat is één van de prioriteiten van de nieuwe coördinatie tussen de lidstaten op het gebied van onderwijs. »

Werken met de bestaande onderwijs- en opleidingsprogramma's

Via de twee grote communautaire programma's voor onderwijs en opleiding, Socrates (algemeen onderwijs) en Leonardo de Vinci (beroepsopleiding) worden acties op het gebied van taalonderwijs en het leren van talen reeds met ongeveer dertig miljoen euro per jaar gesteund. Zo heeft de Europese Unie tussen 2000 en 2002 meer dan 16.000 bijscholingsbeurzen voor taaldocenten gefinancierd.

Naast die twee programma's kunnen ook de structuurfondsen en de Europese Investeringsbank concrete acties ter bevordering van talen steunen. Tenslotte kan ook steun worden verleend in het kader van MEDIA Plus, het communautair programma ter ondersteuning van de audiovisuele sector. Ondertitelde films kunnen immers een interessante manier zijn om talen te leren.

Voor de uitvoering van dit actieplan komt het er dus op aan de bestaande financiële middelen meer te gaan gebruiken.

Gemeenschappelijke doelstellingen van de lidstaten en de Unie

Uit het Europees jaar van de talen 2001 en het recent openbaar overleg zijn enkele grote doelstellingen naar voren gekomen, zowel voor de lidstaten als voor de Gemeenschap:

* Mensen moeten levenslang talen leren. Er moet op zeer jonge leeftijd (kleuterschool) begonnen worden met het aanleren van talen (twee talen naast de moedertaal). Ook in het hoger en volwassenenonderwijs moet ruimte voor taalonderwijs zijn.
* Het onderwijs moet meer aandacht besteden aan talen door voor een zo groot mogelijk taalaanbod te zorgen en door zich niet louter toe te spitsen op taallessen, maar te vertrekken van een bredere benadering. De opleiding en de werving van taaldocenten zijn daarvoor essentieel (de grensregio's kunnen in dat verband een nuttige bijdrage leveren). Betrouwbare instrumenten voor de beoordeling van de taalvaardigheid zijn eveneens onontbeerlijk. De Commissie is voorstander van de ontwikkeling van een Europese indicator van de taalvaardigheid.

* De Europeanen moeten ook meer mogelijkheden krijgen om talen te leren en te gebruiken. Daartoe is het zaak een stimuleringsbeleid ten gunste van alle talen, ook de regionale en minderheidstalen te voeren, het taalvermogen van twee- of drietalige burgers en van tijdelijke verblijfhouders meer ten dienste van de gemeenschap te stellen, meer gebruik te maken van het internet voor taalonderwijs en het leren van talen, taallessen op meer plaatsen te bieden en op TV en in bioscopen meer van ondertitels gebruik te maken.

De maatregelen van het actieplan

Het door de Commissie goedgekeurde actieplan bevat een reeks maatregelen die op communautair niveau kunnen bijdragen tot de verwezenlijking van die doelstellingen. Bijvoorbeeld:
* De financiering van een studie over taalonderwijs aan zeer jonge kinderen (publicatie gepland in 2005)

* Het inzetten van taalassistenten stimuleren, met name in het lager onderwijs.

* De financiering van grensoverschrijdende projecten voor de ontwikkeling van taalleermiddelen voor kleuter- en lagere scholen.
* Steun voor projecten van scholen die de overdacht van vakinhoudelijke kennis en talenkennis willen combineren, en het leren van talen dus niet beperken tot taallessen.
* Via de Europa-server van de EU een portaalsite aanbieden met informatie voor professionele gebruikers en het grote publiek over de beschikbare opleidingen, de voordelen van meertaligheid, enz. Die portaalsite is gepland voor 2006.

* Een betere voorlichting van taaldocenten over de mogelijkheden die Socrates en Leonardo bieden inzake Europese mobiliteit.
* De organisatie van een Europese conferentie in 2006 over de werving van docenten vreemde talen.

* Steun voor de publicatie van een bijgewerkte versie van het "Euromosaic"-rapport in 2004. Dit rapport geeft een overzicht van de regionale en minderheidstalen in de Europese Unie.
* De financiering van de ontwikkeling van een Europese indicator van de taalvaardigheid in 2005 en 2006.

* Vanaf 2004 meertaligheid toevoegen aan de thema's die in aanmerking komen voor communautaire steun in het kader van jumelageprojecten tussen steden.