Ingezonden persbericht

Marokkaanse jongeren kijken meer tv dan Nederlandse leeftijdsgenoten

NIEUWEGEIN - Marokkaanse jongeren kijken per week gemiddeld 18 uur televisie, 4 uur méér dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Ze hebben daarbij voorkeur voor RTL4, Yorin, TMF en MTV. Naar satellietzenders wordt veel minder gekeken: 41% van de jongeren kijkt hier zelfs nooit naar.

Dat blijkt uit het continu mediaonderzoek onder allochtonen van Foquz Etnomarketing. Dit onderzoek meet maandelijks welke Nederlandse en 'eigen' bladen allochtonen lezen, welke tv- en satellietzenders ze bekijken, welke radioprogramma's ze beluisteren en welke internetsites ze bezoeken. Het onderzoek onder Marokkaanse jongeren heeft onder 180 personen tussen de 15 en 19 plaats gevonden: 99 jongens en 81 meisjes.


Nieuws en actualiteitenprogramma's worden gemiddeld door een kwart van de jongeren bekeken. Zo kijkt 28% naar Netwerk en 52% naar het Journaal van 8 uur. Het Lagerhuis is vooral bij de meisjes populair: 56% kijkt hiernaar.


Favoriet genre op de televisie is voor de jongens de sport en voor de meisjes de soap. Naar Goede Tijden, Slechte Tijden bijvoorbeeld kijkt 76% van de Marokkaanse meisjes.


Meer informatie over het onderzoek of over Foquz Etnomarketing: Jorge Cuartas, Managing Director, 030-2436840. Een uitgebreide fact sheet over het onderzoek is op aanvraag verkrijgbaar.


Kenmerk: 030382