European Commission

IP/03/1105

Brussel, 24 juli 2003

Commissie keurt nieuw beleid UEFA inzake de verkoop van de mediarechten op de Champions League goed

De Europese Commissie heeft de nieuwe gezamenlijke verkoopregeling van de UEFA voor de mediarechten op de Champions League bij beschikking vrijgesteld. Het nieuwe beleid stelt de UEFA in staat de rechten op haar succesvolle merk Champions League te blijven verkopen en tegelijkertijd voetbal binnen het bereik te brengen van meer zenders, alsmede van internet- en telefoonexploitanten, en geeft de clubs de mogelijkheid om een deel van deze rechten individueel te verkopen. Het met concurrentie belaste Commissielid Mario Monti zei over de beschikking: "Dankzij het optreden van de Commissie zal het voetbalaanbod op televisie breder en gevarieerder worden. De clubs zullen de rechten onder hun eigen aanhang te gelde kunnen maken, en de nieuwe mediamarkten zoals die voor UMTS-diensten zullen een impuls krijgen. Dit positieve resultaat toont aan dat voetbalrechten op een met het EU-mededingingsrecht verenigbare wijze kunnen worden verkocht zonder dat de voor alle betrokkenen gunstige verkoop door een centrale instantie ter discussie wordt gesteld."

De Commissie maakte aanvankelijk bezwaar tegen de gezamenlijke verkoopregeling, die in 1999 werd aangemeld, omdat de UEFA alle televisierechten op de Champions League voor perioden tot vier jaar als exclusief pakket aan één zender verkocht. De kopers waren vaak gratis televisiezenders die sommige rechten aan betaalzenders konden doorverkopen. Een van de belangrijke nadelen van de oorspronkelijke gezamenlijke verkoopregeling was dat niet alle wedstrijden rechtstreeks op tv te zien waren en dat internet- en telefoonexploitanten helemaal geen toegang tot de rechten hadden.

De gezamenlijke verkoopregeling van de UEFA had dus nadelige gevolgen voor de concurrentie tussen zenders. Door de toegang tot belangrijke sportevenementen te weigeren werd ook de ontwikkeling van sportdiensten op internet en via de nieuwe generatie mobiele telefoons gefnuikt. Dit was niet in het belang van zenders, clubs, fans en consumenten.

De nieuwe gezamenlijke verkoopregeling van de UEFA

Naar aanleiding van de bezwaren van de Commissie heeft de UEFA een nieuwe gezamenlijke verkoopregeling voorgesteld die deze bezwaren wegneemt en die vanaf het seizoen 2003/2004 ingaat. Het nieuwe systeem behelst het volgende:

* De UEFA zal de rechten op rechtstreekse tv-uitzending van de wedstrijden op dinsdag en woensdag centraal blijven verkopen. De belangrijkste rechten worden gesplitst in twee pakketten (gouden en zilveren pakket) waarvan de kopers de twee interessantste wedstrijden mogen uitkiezen.

* De UEFA zal aanvankelijk het exclusieve recht hebben de resterende rechtstreekse rechten op de Champions League^(1) te verkopen. Indien zij er echter niet in slaagt dit zogenaamde bronzen pakket binnen een bepaalde termijn te verkopen, mogen de clubs de rechten op de wedstrijden zelf verkopen.

* De nieuwe gezamenlijke verkoopregeling biedt ook mogelijkheden voor de nieuwe media, aangezien zowel de UEFA als de voetbalclubs Champions League-inhoud kunnen aanbieden aan internetexploitanten en ondernemingen die de nieuwe generatie van mobieletelefoondiensten met gebruikmaking van UMTS-technologie willen opstarten of uitbouwen.

* De individuele voetbalclubs zullen ook, voor de eerste keer, de rechten voor televisieuitzending op een later tijdstip kunnen exploiteren en gebruik kunnen maken van archiefmateriaal, bv. voor de productie van video's, en hun fans aldus een beter en gevarieerder aanbod geven.

* De UEFA zal de rechten voor ten hoogste drie jaar verkopen via een openbare aanbesteding, zodat alle zenders een bod kunnen doen.

De nieuwe gezamenlijke verkoopregeling van de UEFA betekent een vooruitgang ten opzichte van het voorlopige compromis dat in juli 2002 met de Commissie werd bereikt en waarover een openbare raadpleging werd gehouden (zie Publicatieblad C196 van 17 augustus 2002). Met name was overeengekomen dat voetbalclubs niet zou worden belet rechtstreekse rechten aan gratis tv-zenders te verkopen indien er geen redelijk bod is van een betaalzender.

Achtergrond

Gezamenlijke verkoop op exclusieve basis beperkt de mededinging of dit nu in de sport is of welke andere sector dan ook omdat het de productie en de prijsconcurrentie vermindert.

De verkoop van alle rechten op exclusieve basis voor een lange periode versterkt de positie van de oude omroeporganisaties, aangezien alleen zij voldoende financiële middelen hebben om het hoogste bod op de rechten uit te brengen. Dit leidt er weer toe dat niet aan de behoeften van sommige zenders wordt voldaan, en zij minder goed in staat zijn hun kijkers een een aantrekkelijk programma-aanbod voor te schotelen. Sport en films zijn twee zeer belangrijke bestanddelen voor televisie in het algemeen en betaalzenders in het bijzonder. Zij zijn ook steeds belangrijker voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

De Commissie kon de gezamenlijke verkoop van de rechten op de Champions League dan ook alleen goedkeuren indien de regeling zo zou worden gewijzigd dat zij aan de voorwaarden van artikel 81, lid 3, van het Verdrag zou voldoen. Overeenkomstig deze bepaling kan de Commissie concurrentiebeperkende regelingen vrijstellen indien zij "bijdragen tot verbetering van de productie of van de verdeling der prodcuten of tot verbetering van de technische of economische vooruitgang, mits een billijk aandeel in de daaruit voortvloeiende voordelen de gebruikers ten goede komt".

De Commissie onderzoekt tevens gezamenlijke verkoopregelingen voor nationale voetbalcompetities.

(1)
De Champions League is een jaarlijks tournooi tussen de beste Europese voetbalclubs er nemen 72 clubs aan deel uit de Europese Unie en uit derde landen. Het hoofdtoe^rnooi, dat in september begint, omvat de 32 clubs die zich hebben gekwalificeerd. Het seizoen van de^ Champions League eindigt in mei van het volgende jaar.