European Commission

IP/03/1106

Brussel, 24 juli 2003

Nieuw verkoopmodel voor de uitzendrechten op de Bundesliga voetbal

De Commissie is voornemens het nieuwe verkoopmodel voor de uitzendrechten op de eerste en tweede Bundesliga vrij te stellen van het kartelverbod. Het door de Duitse Ligaverband voorgestelde model belooft meer verscheidenheid en concurrentie bij de uitzending van de wedstrijden van de eerste en tweede Bundesliga. Ook wordt een impuls voor de nieuwe media UMTS en breedband-internet verwacht. De gebruikelijke centrale verkoop heeft volgens de Commissie nadelige gevolgen voor de concurrentie tussen clubs en mediaondernemingen en versterkt de concentratietendensen in de branche. Volgens het nieuwe model zal het niet meer mogelijk zijn alle uitzendrechten in één pakket aan één omroeporganisatie te verkopen. Voor het eerst worden de uitzendrechten gesplitst in een aantal pakketten, die apart via een doorzichtige procedure worden aangeboden. In de toekomst zullen alle wedstrijden beschikbaar zijn voor rechtstreekse uitzending via internet en mobiele telefoon. De clubs van de eerste en tweede Bundesliga kunnen bovendien een deel van de uitzendrechten zelf verkopen. In de volgende fase van de procedure worden de marktdeelnemers in de gelegenheid gesteld opmerkingen te maken.

Zoals het met concurrentie belaste Commissielid Mario Monti verklaarde, geeft de splitsing in afzonderlijke pakketten die via een doorzichtige procedure worden aangeboden "meer kansen aan verschillende omroeporganisaties". Bovendien zou de verkoop van rechten door de clubs leiden tot "meer concurrentie en extra voetbalaanbod voor de consument". De splitsing zou voorts de "monopolisering van de rechten door slechts enkele bijzonder kapitaalkrachtige actoren tegengaan". "Dat is goed voor het voetbal en goed voor de fans", aldus Monti.

Het ontwerp brengt dus de belangen van de voetbalsport en van de fans en de economische voordelen van de centrale verkoop in overeenstemming met de EU-mededingingsregels.

Monti beklemtoonde: "Na de zaak UEFA Champions League voert het betrokken model voor het eerst ook in een nationale context een doorzichtige en niet-discriminerende procedure voor de gunning van de centraal aangeboden rechten in", en hij voegde daaraan toe: "Het nieuwe verkoopsysteem beoogt meer rechtstreekse uitzendingen, ook van wedstrijden uit de tweede Bundesliga, op tv te brengen. Ook voor uitzending via internet en mobiele telefoon worden afzonderlijke live-pakketten samengesteld." Aldus wordt de ontwikkeling van de nieuwe media gestimuleerd, met name in het Duitstalige gebied. "De mobiele telefoon van de volgende generatie en het internet hebben dringend behoefte aan aantrekkelijke inhoud. De Commissie heeft bewerkstelligd dat dergelijke inhoud voor het eerst in heel Europa ten behoeve van de consument op de markt komt."

Over de rol van de clubs in het nieuwe model zei Monti: "De omvang van de centrale verkoop wordt beperkt. Op alle gebieden televisie, radio, internet en mobiele telefoon zullen bepaalde rechten buiten de exclusieve centrale verkoop vallen en in de toekomst door de profclubs zelf kunnen worden verkocht." De clubs kunnen bijvoorbeeld de televisierechten op hun thuiswedstrijden een dag na de wedstrijd verkopen en zo nieuwe inkomstenbronnen aanboren. Bovendien hebben de clubs toegang tot de rechten waarbij de centrale verkoop niet lukt.

De rechten van de clubs op het gebied van mobiele telefonie en internet lenen zich er bijzonder goed toe om speciale aanbiedingen voor hun fans samen te stellen. Zo zouden de fans fragmenten met hun team van internet kunnen downloaden of actuele wedstrijdclips op hun mobiele telefoon kunnen bekijken.

Met het nieuwe model wordt tegelijkertijd het evenement Bundesliga als merk beschermd. Tenslotte profiteren de afnemers ervan dat zij zich slechts tot één aanbieder moeten wenden voor de verwerving van de uitzendrechten die nodig zijn voor uitgebreide verslaggeving over de Bundesliga.

In een parallelle procedure heeft de Commissie een vrijstelling verleend voor de centrale verkoop van de wedstrijden in de UEFA Champions League.

Overzicht van de ontwerp-regeling

* De pakketten worden via een doorzichtige en niet-discriminerende procedure door de Ligaverband of een onafhankelijke verkooporganisatie aangeboden. Bij geschillen kunnen de bieders zich tot een arbitrage-instantie wenden. De looptijd van de contracten mag ten hoogste drie seizoenen zijn.
* Er zijn twee televisiepakketten met rechtstreekse uitzendrechten. Deze pakketten kunnen zowel door gratis tv-zenders als door betaaltelevisiezenders worden verworven. Een pakket omvat de op zaterdag gespeelde wedstrijden van de eerste Bundesliga en de op zondag gespeelde wedstrijden van de tweede Bundesliga (pakket hoofdspeeldagen). Het tweede pakket omvat de op zondag gespeelde wedstrijden van de eerste Bundesliga en de op vrijdag gespeelde wedstrijden van de tweede Bundesliga (pakket nevenspeeldagen). Beide pakketten geven bovendien recht op uitzending van de wedstrijden van de andere speeldag via conferentieschakeling.
* Het derde pakket omvat gratis televisierechten voor de eerste uitzending van samenvattingen alsmede rechten op rechtstreekse uitzending van ten minste twee wedstrijden uit de eerste Bundesliga per seizoen. Het vierde pakket omvat rechtstreekse uitzendingen van wedstrijden uit de tweede Bundesliga via de gratis televisie. Voorts zijn er nog pakketten voor secundaire en tertiaire rechten voor gratis televisie. Deze pakketten kunnen worden verdeeld over verschillende aanbieders van gratis televisie.

* Centraal verkochte pakketten voor internet en mobiele telefoon: verschillende pakketten met rechten op rechtstreekse uitzending en uitzending op een later tijdstip.

* Televisierechten van de clubs: elke club kan zijn thuiswedstrijden 24 uur na de wedstrijd eenmaal aan een gratis televisiezender verkopen.

* Mobiele telefoon-, internet- en audiorechten van de clubs: elke club kan actuele clips via de mobiele telefoon en uitgebreide fragmenten via internet aanbieden. Bovendien kan elke club rechtstreekse fragmenten van zijn wedstrijden via radio en mobiele telefoon en rechtstreekse audiostreaming op internet aanbieden.
* Door de Liga niet verkochte rechten kunnen door de thuisspelende club worden aangeboden.

* De ontwerp-regeling wordt afgerond door verdere competitiepaketten en clubrechten. Het is de bedoeling dat de televisie-aspecten van de regeling in juli 2004 in werking treden en alle andere bepalingen reeds in juli 2004.

Verdere procedure

Voordat de Commissie een definitieve beschikking kan geven over de vrijstelling van de aldus geliberaliseerde verkoopregels, moet het door de Ligaverband voorgestelde toekomstige verkoopmodel overeenkomstig artikel 19, lid 3, van Verordening nr. 17/1962 van de Raad in het Publicatieblad worden bekendgemaakt. Alle betrokken partijen, met name clubs, mediaondernemingen en consumentenorganisaties, kunnen dan hun opmerkingen over het voorgestelde verkoopmodel aan de Commissie doen toekomen.