Gemeente Sittard-Geleen
                                                                     
Aan de redactie                       

Persbericht
Doorkiesnummer: (046) 47 84 588             Sittard-Geleen, 25 juli 
                                            2003                    
Onderwerp: duurzaam veilig                                          

De straat die we samen gebruiken veilig maken

Eerste fase Duurzaam Veilig klaar

Deze week wordt de eerste fase van het project "Duurzaam Veilig" definitief opgeleverd. Met het plaatsen van de bijbehorende verkeersborden zijn de 30 km-zones in diverse woonwijken in het stadsdeel Geleen een feit. Inmiddels is gestart met de tweede fase van het project: tot aan de bouwvak wordt gewerkt aan verkeersmaatregelen in de Hemelsley en de Verlengde Heinseweg/Parallelweg in Sittard. Ná de bouwvakantie starten werkzaamheden in Obbicht, Holtum, Stadbroek, Broeksittard, Europapark, Lahrhof en Haagsittardpark. De verkeersmaatregelen zijn er allemaal op gericht "de straat die we gezamenlijk gebruiken duurzaam veilig te maken: aldus Walter Lennertz, wethouder Verkeer.

Aan het einde van de jaren tachtig had de verkeersactie "-25%" het hoofddoel het aantal verkeersslachtoffers te verminderen met minimaal 25% in 2000 ten opzichte van het peiljaar 1986. Met name "black-spots" - plekken waar relatief veel verkeersongevallen gebeurden - zijn in het kader van die actie aangepakt. Gaande het traject bleek de doelstelling -25% steeds minder haalbaar: enerzijds omdat er steeds meer mensen van het wegennet gebruik maakten en anderzijds omdat het autoverkeer steeds meer kilometers ging maken.
In 1997 is het roer volledig omgegooid met als resultaat het programma "Duurzaam Veilig".

Duurzaam Veilig

Duurzaam Veilig is een samenwerkingsproject van alle wegbeheerders (overheden) in Nederland waarin van drie basisprincipes wordt uitgegaan:
Scheiden
Bij grote verschillen van snelheid, richting en massa moeten de diverse verkeerssoorten fysiek worden gescheiden, bijvoorbeeld door het aanleggen van fietspaden of scheidingen tussen rijbanen.
Mengen
Waar fysiek scheiden niet mogelijk of niet gewenst is, resteert er maar één oplossing: het drastisch terugbrengen van de onderlinge snelheidsverschillen. Dat wil zeggen: het snelle verkeer dwingen langzamer te rijden door wegversmallingen en verkeersdrempels.
Zorgen voor voorspelbaar verkeersgedrag
Door de verkeerssituatie voor iedereen herkenbaar en begrijpelijk te maken, kunnen weggebruikers anticiperen (vooruitdenken) op het verkeersgedrag van anderen. Een voorbeeld is ervoor zorgen dat in woonwijken op alle kruisingen dezelfde voorrangsregels gelden.

Maatregelen

"In het kader van Duurzaam Veilig zijn we begonnen met de wegen in onze stad te ordenen", legt verkeerswethouder Walter Lennertz uit. "De doorgaande wegen zijn gereserveerd voor het verkeer, in de straten in de woonwijken is het leefklimaat het meest belangrijk. Daarom is of wordt daar de maximum snelheid teruggebracht tot 30 km per uur en zijn of worden alle kruisingen gelijkwaardig". (Alle verkeer van rechts heeft voorrang en rechtdoor op dezelfde weg - ook voetgangers - heeft voorrang).
Lennertz: "Om weggebruikers duidelijk te maken op welk soort weg ze zich bevinden, moeten we de woonwijken herkenbaar maken. Hoewel er nog wel 'ns commentaar op komt, doen we dat in onze stad doelmatig maar sober. Aan het begin van de wegen die de wijk inleiden, maken we zogenaamde "fysieke poortconstructies" met wegversmallingen en verkeersdrempels. Verder duiden lijnen op het wegdek en borden het begin én einde van de 30 km-zone aan".
Voorbeelden daarvan zijn de Kummenadestraat-Kluis en de Augustinusstraat met een snelheidslimiet van 50 km/uur. Vanaf die wegen vervolgt het verkeer haar weg via de straten in de woonwijken waar de snelheidslimiet 30 km/uur is en van waaruit het verkeer voorrang moet verlenen aan het doorgaande verkeer op de hoofdroute.
"In de woonwijken", aldus de wethouder, "handhaven we bestaande verkeersmaatregelen als bijvoorbeeld drempels of wegversmallingen. Alleen waar het per se nodig is, komen extra maatregelen. Denk dan bijvoorbeeld aan verhoging of verkleining van kruisingsvlakken of het vervangen van asfalt door klinkers".

Vervolg
Met het realiseren van de 30 km-zones is het project Duurzaam Veilig niet afgerond. "Nee hoor", zegt Walter Lennertz, "we komen er nog op terug! Om te beginnen gaan we na een jaar samen met bewoners en politie evalueren. En zo nodig komen er aanvullende maatregelen".
"Verder zijn we hard aan het werk aan een parkeernota", vervolgt de wethouder. "Door duidelijke regelgeving over verblijf en parkeren in woon- en winkel- en bedrijfsgebieden, voorkom je onnodig (zoek)verkeer in die gebieden".
Ook wordt gekeken naar de verkeersregelinstallaties ofwel de stoplichten in de stad, waarbij de (verkeers)veilgheid uiteraard wél voorop blijft staan. Volgend jaar worden de wijkontsluitingswegen (of 50 km-wegen) onder de loep genomen, er komt een Verkeersveiligheidsplan voor de hele stad en een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.

Verkeersgedrag

Hoeveel verkeersmaatregelen er ook worden genomen, uiteindelijk staat of valt het succes van de actie Duurzaam Veilig bij het verkeersgedrag van de weggebruikers. "Eigenlijk zijn de - dure - maatregelen niet nodig, als we op de weg rekening met elkaar houden en respect voor elkaar hebben", spreekt het hart van Lennertz. "Wij leveren als eigenaar en beheerder onze bijdrage door de wegen helder en begrijpelijk in te richten. Op die manier proberen we het verkeer, dat in feite een systeem is van weg, voertuig en mens, op een veilige manier te laten plaatsvinden. Het hangt van de belangrijke medespeler in dit systeem - de weggebruiker - zelf af of hij zijn weggedrag aan de situatie aanpast".
Daar is nog lang niet elke weggebruiker zich van bewust. "Zelfs nu we allerlei maatregelen hebben genomen, moeten we de politie vragen goed te blijven controleren en streng op te treden tegen overtredingen, verzucht Walter Lennertz".
                                                                  


Gemeente Sittard-Geleen