Gemeente Helmond


ProRail wijst 900 huishoudens op risicos van gevaarlijke gedrag bij het spoor

In Helmond worden deze week in opdracht van ProRail 900 brieven verspreid aan omwonenden van het spoor, om te wijzen op het gevaar dat ze lopen wanneer ze over of langs het spoor lopen. ProRail wil hiermee de veiligheid op en rond het spoor verbeteren. Ook wil ProRail het aantal verstoringen dat wordt veroorzaakt door mensen die langs het spoor lopen terugdringen met 20 procent.

In Helmond komen veel verstoringen door spoorlopers voor. Voorbeelden zijn: mensen die buiten de overwegen het spoor oversteken, spelende kinderen op de geluidswallen en mensen die onder de gesloten spoorbomen doorkruipen. Deze mensen brengen zichzelf in gevaar, en veroorzaken ook vertragingen. De machinist moet namelijk abrupt remmen wanneer hij iemand op het spoor ziet. Hij schrikt en weet niet of de persoon op het spoor de trein ziet aankomen. Tot de spoorloper weg is, moeten alle treinen stapvoets rijden en dit zorgt voor vertragingen.

Brieven
ProRail en de gemeente Helmond hebben vorige week conceptbrieven laten pretesten door 19 proefpersonen uit Helmond. Aan de hand van hun tips zijn de brieven verbeterd. Deze week stuurt ProRail de 900 brieven aan omwonenden van station t Hout en het Centraal station om ze te wijzen op de gevaren en gevolgen van langs en over het spoor lopen. Ook controleert de spoorwegpolitie extra op mensen die illegaal het spoor oversteken. Mensen die langs of over het spoor lopen krijgen een bekeuring.

Achtergrond
10 procent van alle verstoringen van het treinverkeer wordt veroorzaakt door derden. Daaronder verstaan we: aanrijdingen, zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. ProRail werkt er samen met NS, gemeentes en spoorwegpolitie aan om dergelijke vertragingen terug te dringen. Doelstelling van ProRail is om op de derdenstoringen in 2003 in Zuid Nederland een daling van 20 procent te realiseren ten opzicht van 2002.


---