ProRail

Persbericht

28-7-2003

Succes voor OV-fiets

Op meer dan veertig stations is de OV-fiets te huur, begin van dit jaar waren dat er nog vijf-tien. Inmiddels hebben ruim 4000 mensen ingeschreven, een stijging van 400% ten opzichte van het begin van dit jaar. De OV-fiets is een snel en eenvoudig te huren fiets waarmee rei-zigers het laatste stuk van hun reis van station naar eindbestemming kunnen afleggen en bedoeld voor de kortere afstand. Voor het einde van het jaar is de OV-fiets te huur op 50 sta-tions. De OV-fietsformule is ontwikkeld door ProRail in samenwerking met De Fietserbond en NS.

Veel treinreizigers gebruiken de fiets om van huis naar station te reizen. Maar voor het laatste deel van de reis, van station naar eindbestemming, wordt veel minder gefietst. Het huren van een fiets op een station kostte altijd veel tijd vanwege het legitimeren en betalen van borg. Met de OV-fiets is dat verleden tijd. Iedereen die lid is van OV-fiets ontvangt een pasje waarmee bij iedere OV-fietsenstalling in Nederland een OV-fiets is te huren. Het is slechts een kwestie van het laten scan-nen van een pasje en de fietser kan zijn reis vervolgen.

Lid worden van OV-fiets kan via http://www.ov-fiets.nl/ De borg bedraagt â'¬ 10, nadat de borg is betaald ontvangen deelnemers binnen 10 dagen een scanpasje thuis. Sinds 1 mei 2003 is het ook mogelijk met een NS-pas een OV-fiets te huren. Per keer dat de fiets wordt gebruikt, wordt â'¬ 2,50 in reke-ning gebracht. De betaling gebeurt automatisch achteraf.

De OV-fiets is verkrijgbaar op de volgende stations:


Almelo

Almere Buiten

Alphen aan de Rijn

Amersfoort

Amsterdam Amstel, Muiderpoort, -RAI, -Sloterdijk, -Zuid-WTC

Apeldoorn

Assen

Delft

Den Haag Centraal, -Hollands Spoor

Driebergen-Zeist

Ede-Wageningen

Emmen

Enschede

Goes

Haarlem

Harderwijk

Heemstede-Aerdenhout

Hengelo

â¤~s-Hertogenbosch

Hillegom

Hilversum

Hoorn

Houten

Kampen

Leiden Centraal

Lelystad

Nijmegen

Rotterdam Alexander, Centraal

Tilburg

Utrecht Centraal, -Overvecht

Vlissingen

Woerden

Zaltbommel


---
Copyright © 2003 ProRail