DDM

DDM demonteert raffinaderij in Maleisië

Persbericht


De Meern, Juli 2003
In februari 2003 heeft Shell een groot werk uitbesteed aan de daarvoor opgerichte Joint Venture Layun DDM. Het gaat hierbij om het demonteren van een raffinaderij op het eiland Sarawak (voorheen Borneo) in Maleisië. Een klus die 8 maanden in beslag gaat nemen en waar DDM zijn specialistische kennis kan leveren.

Geschiedenis raffinaderij
De raffinaderij is in 1914 in Engeland in gebruik genomen en in 1917 door de Engelsen naar Malaysia verhuisd. De reden hiervoor was dat er de verwachting was dat er een grote behoefte aan brandstof zou ontstaan vanwege de Eerste Wereldoorlog. In 1940 is deze plant gebombardeerd door de Japanners en in 1945 is de plant wederom gebombardeerd door de Amerikanen. Wederom was de reden dat de raffinaderij een belangrijke rol speelde in de brandstofvoorziening in de Tweede Wereldoorlog.

Demonteren en slopen
De raffinaderij wordt ontmanteld omdat de plant verouderd is en te weinig produceert. Dit project vraagt om de nodige expertise. De werkzaamheden bestaan uit;

- Het koud demonteren van 16 opslagtanks met een doorsnede van gemiddeld 35 meter breed en 18 meter hoog en een proces plant met een totaal gewicht van circa 1500 ton.

- Het koud demonteren van circa 1500 ton leidingen.
- Het koud demonteren van een flair van 74 meter hoog en circa 1500 ton leidingen waarvan 1000 ton uit een nog werkende plant.
- Het slopen van gebouwen met een totaal van 30.000 m3 inhoud, 4000 m3 aan vaste fundaties en afvoeren van afkomend materiaal.
- 8 hectare van de oppervlakte zal weer in de oorspronkelijke staat terug gebracht moeten worden

De samenwerking
De werkzaamheden worden onder supervisie van DDM uitgevoerd met het bedrijf Layun. Layun is een lokaal bedrijf dat zich voornamelijk bezig houdt met grondwerken. Het is een van de eerste grote projecten die in Azië worden uitgevoerd onder een Joint Venture met een lokaal bedrijf. Het grootste voordeel hiervan is dat de locale bevolking erbij betrokken wordt en de kosten gereduceerd worden. De bedrijven zijn een perfecte combinatie wat betreft productie en technologie. Door wederzijds respect is er een basis van vertrouwen. Het werk wordt uitgevoerd op ISO 9001 en VCA niveau.

Tot nu toe zijn er 68.000 uren gewerkt zonder verzuim. Bij deze plant van Shell is 17 jaar gewerkt zonder ongeval. Dit is natuurlijk heel bijzonder en brengt een druk en verwachtingen op de werkzaamheden van DDM.

DDM
DDM heeft een bedrijf opgericht in Malaysia waar vanuit zij in geheel Azië haar diensten kan aanbieden. DDM is een dynamisch bedrijf dat nationaal en internationaal actief is op het gebied van demontage, sloopwerken, kraanverhuur, transport, asbestsanering en milieutechniek. DDM is tevens gevestigd in De Meern, Delfzijl en Emmerich (D). Of het nu gaat om het ontmantelen van een energiecentrale, het verwijderen van asbesthoudende materialen, het transport van machines of het hijsen van elementen voor de utiliteitsbouw, bij DDM zijn een verscheidenheid aan opdrachten in goede handen.

Het eerste werk dat DDM in Malaysia heeft uitgevoerd was het springen van een brugpeiler van 1200 m3 voor Ballast Nedam. Dit werk werd uitgevoerd in 2002.

Projecten zijn nooit hetzelfde, altijd hebben ze hun eigen problematiek. DDM kenmerkt zich door een gedegen en vindingrijke aanpak. Dit bewijst zich door het demonteren van de raffinaderij in Maleisië waar expertise, innovatie en creativiteit een vereiste voor zijn.

Contact
Wilt u meer informatie over DDM of het demonteren van de raffinaderij in Maleisië? Neem dan contact op met:

DDM 030 666 97 70
Theo Velis Directeur
Mobiel: 06 53 12 26 99
Mail: info@ddm-bv.com

30 jul 03 11:03