Politiebond ACP

Vraag en antwoord herstelplan ABP

Waarom is een herstelplan nodig?
Het herstelplan werd noodzakelijk door de forse stijging van de verplichtingen van ABP. Doordat de ambtenarensalarissen fors stegen en ABP met de indexatie de gemiddelde salarisstijging bij O&O volgt, betekende dat een flinke kostenstijging. Daarbij komen de nu drie jaar durende tegenvallende beleggingsopbrengsten en de structureel dalende marktrente. Resultaat: eerder opgebouwde buffers in het ABP-vermogen raken op. Om de uitbetaling van de pensioenen op termijn veilig te stellen, zijn maatregelen nodig. Dit geldt trouwens voor alle pensioenfondsen in Nederland. Allemaal kregen zij van de Pensioen- en Verzekeringskamer de opdracht om een herstelplan op te stellen.

Wat houdt het herstelplan in?
Kern van het herstelplan is het verhogen van de dekkingsgraad van het fonds. Dat is de verhouding tussen de pensioenverplichtingen en het vermogen van ABP. ABP wil de dekkingsgraad o.a. verhogen door de pensioenpremie OP/NP kostendekkend te maken: 22,4% en door de indexatie van de pensioenen te beperken. Sociale Partners kwamen inmiddels een versobering van de pensioenregeling overeen. Hierdoor komt de kostendekkende premie uit op 19%. Over die versobering moeten Sociale Partners nog overleggen met hun achterban. Eind september zal de besluitvorming definitief worden.

Wat is het doel van het herstelplan?
Doel van het plan is de financiële positie van ABP te versterken, zodat de pensioenregeling op termijn betaalbaar blijft. In vaktermen: met de maatregelen uit het plan wil ABP de dekkingsgraad verhogen. ABP wil dus een betere verhouding tussen de pensioenverplichtingen en vermogen.
Op 1 juli 2003 was de dekkingsgraad 104%. Doel van het plan is om in 2010 uit te komen op een dekkingsgraad van 114%. Dat betekent dat er 114 in kas moet zitten voor elke 100 verplichtingen.

Hoe gaat het nu verder met het herstelplan?
De Raad van Advies heeft een positief advies gegeven. ABP heeft het herstelplan nu aan de Pensioen- en Verzekeringskamer (PVK) aangeboden. De PVK moet ermee instemmen. Ook de Pensioenkamer heeft zeggenschap over de effecten van het plan. Dus over de versobering van de pensioenregeling. Pas na instemming van PVK en Pensioenkamer kan ABP het plan uitvoeren.

Wie bepaalt wat er met het pensioen gebeurt?
ABP Bestuur is verantwoordelijk voor de financiering van de regeling en voor de inhoud van het herstelplan (hoogte premie en indexatie). Raad van Advies is het adviesorgaan van het bestuur met vertegenwoordigers van werkgevers, werknemers en van de gepensioneerden.
Pensioenkamer is verantwoordelijk voor de inhoud van de pensioenregeling (dus zij beslissen
over de versobering van de regeling).
PVK is toezichthouder op de financiële gezondheid van pensioenfondsen.

Wat zijn de gevolgen voor mij als werknemer?
U gaat meer premie betalen voor OP/NP. Uitgaande van een premie van 19% is de premieverhoging 3,8%. Die berekenen wij niet over het hele salaris maar over een deel daarvan.
Dat deel waarover je geen pensioenpremie betaalt, noemen we franchise. Daar staat straks de AOW tegenover. Vertaal je die 3,8% van salaris minus franchise in een percentage van het brutosalaris dan kom je uit op 2,3%. Uw werkgever betaalt hiervan driekwart, dus ongeveer 1,7%, u betaalt een kwart dus 0,6%.

Ander gevolg is dat wij uw pensioenopbouw niet volledig indexeren. De pensioenopbouw volgt de gemiddelde loonontwikkeling bij O&O niet volledig, maar voor tweederde. Het pensioen blijft daarmee wel inflatiebestendig.

Wat zijn de gevolgen voor mij als werkgever?
U gaat meer premie betalen voor OP/NP. Uitgaande van een premie van 19% is de premieverhoging 3,8%. Die berekenen wij niet over het hele salaris maar over salaris minus franchise. Vertaal je die 3,8% van salaris minus franchise in een percentage van het brutosalaris dan kom je uit op 2,3%. U betaalt hiervan driekwart, dus ongeveer 1,7%, uw werknemer betaalt een kwart dus 0,6%.

Waarom moet de premie omhoog?
Op dit moment is de OP/NP-premie van 15,2% niet kostendekkend. ABP kon zich door de eerdere vermogensbuffers permitteren om de premie laag te houden. Die tijd is voorbij. ABP heeft meer inkomsten nodig om vermogensbuffers voor de toekomst weer op te bouwen.

Waarom was de premie lager dan de kostprijs?
ABP moet de pensioenen betalen uit de premies en de rendementen op het vermogen.
De afgelopen tien jaar heeft ABP gemiddeld per jaar 7,1% verdiend met beleggen.
Dat was samen met de lage premies voldoende. Anders gezegd: Door de beleggingsopbrengsten betaalden werknemers in de voorbije jaren een premie die lager was dan de kostprijs.

ABP publiceerde eerder een premieverhoging van 6,15 bruto per maand voor werknemers met een modaal inkomen van 30 000. En een daarbij behorende stijging voor de werkgever van 18,44 bruto per maand. Nu publiceert ABP voor diezelfde werknemer en werkgever andere getallen, namelijk 11,68 en 35,03. Hoe kan dat?

In een eerder voorbeeld rekende ABP met een premiestijging van 2%. Dit was volgens het reglement de maximaal toegestane premiestijging. Momenteel gaat ABP uit van een premiestijging van 3,8%. Daardoor veranderen de premiebedragen. De premiestijging van 3,8% is meer dan de volgens de statuten toegestane maximale premieverhoging. Daarvoor is dan ook een wijziging van de statuten nodig.

Wat zijn de gevolgen voor mij als gepensioneerde? De afgelopen jaren heeft uw pensioen de gemiddelde salarisontwikkeling bij O&O gevolgd (indexatie). Waarschijnlijk wordt uw pensioen de komende jaren niet volledig geïndexeerd, maar voor tweederde. Het pensioen blijft wel inflatiebestendig. Volgens het herstelplan zal ABP haar pensioenen de komende jaren blijven indexeren. Maar tot de dekkingsgraad van 114% bereikt is kan dat niet volledig Boven de 114% dekkingsgraad wordt weer volledig geïndexeerd. Bovendien wordt niet gegeven indexatie dan ingelopen. Hoeveel indexatie wordt nabetaald, is onder andere afhankelijk van rendementen en van de snelheid waarmee ABP weer reserves kan opbouwen. Daar is nu niets over te zeggen.

Waarom eiste de PVK eerst een dekkingsgraad van 135% en nu van 114%? De PVK maakte deze ommekeer met het oog op de langdurige loonmatiging die de overheid op stapel heeft staan. Die langdurige loonmatiging heeft gevolgen voor de indexatie. Die is dan vanzelf ook matiger. Dit betekent een besparing voor het fonds. Vandaar dat de dekkingsgraad minder hoog hoeft te zijn.

Waar denken Sociale partners aan als ze het hebben over een versobering van de regeling?
Sociale partners zijn het eens geworden over een versobering van het nabestaandenpensioen en over de invoering van middelloon. Voornemen is om het nabestaandenpensioen vanaf 65 jaar terug te brengen naar 5/14 van het ouderdomspensioen (is nu 5/7). Deze maatregelen zouden volgens Sociale Partners op 1 januari 2004 in moeten gaan. Sociale Partners moeten de maatregelen nog voorleggen aan hun achterban. Pas daarna (eind september) zijn ze definitief en gaat ABP over tot uitvoering.

Voorop staat dat opgebouwde rechten niet worden aangetast. Dat zou betekenen dat vóór
1 januari 2004 opgebouwde pensioenjaren nog worden berekend tegen 'eindloon'. En bij de berekening van het nabestaandenpensioen zal voor de periode tot 1 januari 2004 worden uitgegaan van 5/7 van het OP, pas daarna van 5/14.

Is de overstap naar een middelloonregeling ook onderdeel van het herstelplan?
Nee, dat maakt geen deel uit van het herstelplan van ABP. Het is wel een onderwerp waar Sociale Partners in de Pensioenkamer naar aanleiding van het herstelplan over hebben gesproken. Dit om op een kostendekkende OP/NP-premie van 19% uit te komen. Inmiddels zijn Sociale Partners het eens geworden over de invoering van een middelloonsysteem per 1 januari 2004. Dit onderhandelingsresultaat moet nog worden voorgelegd aan de achterban. Pas in september, als de achterban geraadpleegd is, kunnen we er waarschijnlijk meer over vertellen.

Wat zijn de consequenties van middelloon?
Middelloon: Dit is een pensioenregeling waarbij het pensioen gebaseerd wordt op het gemiddelde salaris dat iemand in zijn loopbaan gehad heeft. Dit in tegenstelling tot de eindloonregeling waarbij het pensioen gebaseerd is op het laatste salaris voor pensionering. Voor alle duidelijkheid: inmiddels opgebouwde rechten (op basis van eindloon) blijven bestaan.

Heeft het herstelplan consequenties voor de FPU? In het herstelplan zijn geen FPU-maatregelen opgenomen. De versobering van de pensioenregeling die Sociale Partners overeen kwamen, heeft wel gevolgen voor de FPU. Zo zal ook voor de FPU het middelloonsysteem gaan gelden.

Waarom blijft ABP in aandelen beleggen?
De pensioenen van ABP zijn alleen betaalbaar als ABP in de toekomst een gemiddeld rendement van 7% per jaar kan maken. Als ABP zou kiezen voor het beleggen in risicovrije staatsobligaties zou de kans op een rendement van 7% nihil zijn. Het nemen van verantwoorde risico's in het beleggen is dus noodzakelijk om het pensioen betaalbaar te houden. Het beleggingsbeleid van ABP is in elk geval gericht op verkleining van risico's. Dat gebeurt door de beleggingen zo breed en verstandig mogelijk te spreiden.