VTOC FOKKER

Afketsen JSF PROJECT doodsteek voor luchtvaartonderwijs

De burgerluchtvaart staat onder grote druk, veel mensen verliezen hun baan en nieuwe investeringen worden opgeschort of stopgezet. Geen aantrekkelijk vooruitzicht wanneer je als schoolverlater een keuze moet gaan maken voor een vervolgopleiding en je oog hebt laten vallen op een technisch beroep in de luchtvaart sector. Maar niet alleen de burgerluchtvaart in Nederland zit in zwaar weer, de andere .banenmotor. voor luchtvaarttechnische beroepen namelijk Defensie, zowel de Koninklijke Luchtmacht als de Marine Luchtvaartdienst, worden flink getroffen door de bezuinigingen van dit moment. Door het verminderen van de F16 vloot met 26 toestellen en het zelfs compleet opheffen van het squadron Orions op Valkenburg wordt aan het imago van het (luchtvaart)technisch onderwijs wederom een zware slag uitgedeeld. Althans dat is de mening van Martin van Grieken, Directeur van VTOC .Fokker., de voormalige bedrijfsschool van Fokker Aircraft op Schiphol Oost. Over het technisch onderwijs in Nederland, de zogenaamde bèta opleidingen, staat iedere dag wel iets in de krant vanwege de problematiek zowel op de kwantiteit als de kwaliteit van de instroom. Het is dan ook zaak dat alle mogelijkheden die er zijn met beide handen worden aangepakt om het imago van de techniek en de kwaliteit van de opleidingen op een hoger peil te brengen en te houden. Omdat het technisch onderwijs in ons land zó is georganiseerd dat het bedrijfsleven belangrijke onderwijstaken krijgt toebedeeld, met name omdat de ROCen een groot tekort hebben aan leerkrachten, maar op dit moment verstoken blijft van orders heeft dat ingrijpende gevolgen voor de leerlingen én het onderwijs. .Het klinkt absurd maar helaas, het is de werkelijkheid., zo vindt Martin van Grieken die sinds het faillissement van Fokker met VTOC voor zowel Defensie als de Burgerluchtvaart opdrachten uitvoert. .Investeren in onderwijs en kennisindustrie is bittere noodzaak en met het JSF project doe je dat ook vandaar dat wij het oneens zijn met de heer Dittrich van D.66 die het geld voor de JSF wil gebruiken voor onderwijsprojecten, rechtstreeks investeren in beroepsonderwijs is zinloos, het bedrijfsleven is de trekker dus die moeten orders krijgen en door het afketsen van de bouw van de JSF in Nederland is dat de doodsteek voor het luchtvaarttechnisch onderwijs en heeft een averechts effect.. .Het is de bedoeling dat de JSF vanaf de vlakke plaat wordt gebouwd met als gevolg dat vliegtuigbouw, en daardoor de maakindustrie, een stevige positieve impuls krijgt, daar is toch heel Nederland bij gebaat. meent Martin van Grieken die toch ook nog wel eens aan Minister Kamp van Defensie zou willen vragen of er geen andere bezuinigingmaatregelen te treffen zijn dan het inperken van het aantal vliegtuigen, .het wordt steeds moeilijker gemotiveerde en geschikte leerlingen te vinden die aan vliegtuigen willen werken, stop de neergaande spiraal voor de techniek en investeer in kennisindustrie, waarom levert OC&W geen financiële bijdrage aan de ontwikkeling van de bouw van de JSF, het beroepsonderwijs krijgt hierdoor extra mogelijkheden..

30 jul 03 14:05