RABOBANK NEDERLAND

Rabobank verwelkomt 1,25 miljoenste lid

Coöperatieve karakter slaat aan bij klanten

De Rabobank is de snelst groeiende vereniging van Nederland. Sinds de start van de grote ledencampagne begin 2001 werden bij de lokale Rabobanken al meer dan 725.000 nieuwe leden ingeschreven. Het totale aantal leden is inmiddels gestegen naar meer dan 1,25 miljoen. Daarmee is de doelstelling om eind 2003 uit te komen op 1,2 miljoen leden ruimschoots overtroffen. Piet Moerland, als lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland verantwoordelijk voor het ledenbeleid, is blij met het behalen van de doelstelling: 'Leden zijn belangrijk voor ons. Ze geven ons gevraagd en ongevraagd advies en prikkelen ons daarmee om nog klantvriendelijker, ondernemender en innovatiever te worden. Bovendien zijn leden loyalere klanten, die meer diensten bij ons afnemen dan gewone klanten.'

Vandaag ontving het 1,25 miljoenste lid mevrouw M.W. Bouricius, eigenaresse van het Amsterdamse restaurant Solo Eten & Drinken en Diner Café Concertje, bij Rabobank Amsterdam uit handen van Piet Moerland o.a. Rabobank Ledencertificaten en jaarkaarten van het Van Gogh Museum en Artis. Mevrouw Bouricius: 'Het lidmaatschap biedt mij naast allerlei voordelen, zoals kortingen op bancaire en niet-bancaire diensten, ook toegang tot diverse relatienetwerken waar ik mijn kennis en ervaring als ondernemer kan delen met anderen.' Rabobank Amsterdam en Omstreken heeft een Rabo Jong Business Club met diverse activiteiten voor jonge ondernemers tot 45 jaar.

Meer betrokkenheid
Lag bij de start van de ledencampagne de nadruk vooral op het werven van meer leden, inmiddels is het accent verschoven naar het genereren van meer betrokkenheid van de leden bij hun lokale Rabobank. Het coöperatieve karakter van de Rabobank slaat aan bij haar klanten. Zo helpt de Rabobank zowel starters als ervaren ondernemers beter ondernemen door bijvoorbeeld een breed scala aan workshops, seminars, studies en cursussen te organiseren. Net zo belangrijk zijn de platforms en business clubs waar ondernemers elkaar kunnen treffen, ervaringen kunnen uitwisselen en gezamenlijk oplossingen kunnen bedenken. Voor particuliere leden organiseert de bank informatieavonden over internetbankieren, lezingen over diverse actuele en vaak door leden aangedragen onderwerpen en klankbordgroepen waarin leden meepraten over het beleid van de bank. Inmiddels zijn er meer dan 1.000 communities waarin leden zich met elkaar verbinden vanuit gezamenlijke interesses en behoeften.

Motieven om lid te worden
De motieven om lid te worden van de Rabobank zijn zowel van materiële als immateriële aard. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de leden materiële en financiële voordelen verwacht, zoals kortingen en specifieke ledenproducten als bijvoorbeeld de Rabobank Ledencertificaten. Naast andere ledenvoordelen ontvangen leden van de Rabobank vier keer per jaar U, een kleurrijk en informatief magazine boordevol met nieuws en exclusieve aanbiedingenu). Het merendeel van de leden vindt de lokale maatschappelijke betrokkenheid van de Rabobank van groot belang. Een grote groep leden zegt lid te zijn omdat zij daardoor extra informatie krijgen en uitgenodigd worden voor seminars en ledenbijeenkomsten. Meer dan de helft van de leden zegt bovendien invloed en zeggenschap belangrijk te vinden, echter een klein percentage maakt daar ook daadwerkelijk gebruik van.

Fotobijschrift:
Het 1,25 miljoenste lid mevrouw M.W. Bouricius, eigenaresse van het Amsterdamse restaurant Solo Eten & Drinken en Diner Café Concertje, ontvangt bij Rabobank Amsterdam uit handen van Piet Moerland, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland, o.a. Rabobank Ledencertificaten en jaarkaarten van het Van Gogh Museum en Artis.

u) Het ledenblad 'U' is door de beroepsvereniging voor Communicatie genomineerd voor de Nederlandse Grand Prix Bedrijfsbladen 2003 in de categorie 'bladen gericht op een externe doelgroep'. Andere genomineerden zijn 'Made in Ede' van de gemeente Ede en 'HandHaving' van het ministerie van VROM. De winnaar wordt op 25 september bekend gemaakt.

Voor inlichtingen:
Rabobank Nederland / Woordvoering
Marco de Bruine
Tel. 030 - 2162822
Fax. 030 - 2161916
email m.a.bruine@rn.rabobank.nl

30 jul 03 17:28