KPN NV

                                                      Datum                   
                                                      4 augustus 2003         
KPN introduceert zoekmachine voor SMS informatiediensten                                                   
                                                      Nummer                  
                                                      045p                    
                                                                              
                                                                              
KPN introduceert vandaag als eerste mobiele operator in Nederland een zoekmachine voor SMS informatiediensten op alle KPN internetsites (www.kpn.com, www.hi.nl en www.imode.nl). Klanten kunnen hiermee gemakkelijk en snel informatie opzoeken over SMS abonnementsdiensten. Naast een omschrijving van de dienst en de bijbehorende kosten geeft de zoekmachine duidelijk aan hoe klanten zich hiervoor aan- of af kunnen melden. De SMS zoekmachine biedt tevens inzicht in de bereikbaarheidsgegevens van de desbetreffende dienstenaanbieder, zodat klanten deze partijen rechtstreeks kunnen benaderen met vragen over de dienst. KPN zorgt hiermee voor heldere informatie over SMS abonnementsdiensten. Met de gebruiksvriendelijke SMS zoekmachine gaat KPN verder dan de afspraken uit de SMS gedragscode, die per 1 augustus 2003 van kracht is.

De online toepassing is zeer eenvoudig in gebruik en biedt verschillende mogelijkheden om diensten en dienstenaanbieders op te zoeken. Klanten kunnen individuele diensten opzoeken aan de hand van een dienstnaam of een verkorte kiescode, zoeken op trefwoord naar een bepaalde dienstenrubriek (bijvoorbeeld 'weer') of een overzicht krijgen van alle diensten en aanbieders. Per dienst is gedetailleerde informatie te zien, zoals een omschrijving, een opgave van het te verwachten aantal berichten, een vermelding van de kosten per ontvangen bericht en bereikbaarheidsgegevens van de dienstenaanbieder. Daarnaast wordt de procedure voor het aan- en afmelden voor de dienst duidelijk aangegeven.

SMS is een relatief jong medium voor diensten voor informatie en vermaak. Deze diensten voorzien blijkens de toenemende populariteit in een duidelijke klantbehoefte. Klanten vinden echter dat de mogelijkheden en voorwaarden voor het gebruik en het afmelden van SMS abonnementsdiensten onvoldoende duidelijk zijn. De mobiele operators en SMS dienstenaanbieders hebben daarom een gedragscode voor SMS abonnementsdiensten geformuleerd, in overleg met Stichting de Ombudsman, de Consumentenbond, OPTA en stichting Telecom Nederland (sTN). Deze gedragscode is vanaf 1 augustus in werking.


Noot voor de redactie (